/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ER DET LOVLIGT ???????
Fra : kissan
Vist : 1670 gange
500 point
Dato : 11-10-07 13:46

Kan en mand uden varsel sætte sin kone på gaden,(tage hendes lillesøster),og så synes det er O.K.
at hun nu er hjemløs på 3 måned......
Kan ikke rigtig finde noget på nettet om noget der ligner
Håber der sidder en herinde der ved om han MÅ detP-
Mvh.

Da der ikke er muligt med svar pr.email kikker jeg lige herinde med mellemrum. . . . .!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-10-07 13:51

Ja JA.... Han ryger lige i "Bo bedre"

Kommentar
Fra : KONG

Dato : 11-10-07 13:52

Altså, står huset i hans navn osv osv, så ja, så kan han godt. Desværre er det sådan. Men står bilen fx. i hendes navn kan hun altid tage den uden han kan gøre noget ved det.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-10-07 13:55

Det her er ALVOR.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-07 13:55

Hvis boligen står i mandens navn og der ikke er nogen hjemmeboende børn så er det i hvert fald ikke ulovligt, men det vil være en sag hvor du skal have fat i en advokat eller retshjælp for at sikre dine rettigheder som ægtefælle, hvis du er det. Hvis en ægtefælle er økonomisk bedre stillet uden særeje vil der kunne blive tale om underholdningsbidrag og så er der jo delingen af indboet.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-10-07 13:56

Og huset er et lejemål!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-10-07 14:04

IGEN IGEN og atter IGEN

Hvis vi bare skal have en lille bitte chanche for at bidrage med noget, må der foreligge flere detaljer/oplysninger.

Men: så lang tid den "afsatte kone" har sin folkerigisteradresse, hos ham, har ret til adgang til boligen!!!!.
Hvis han har fået ændret låsene/nøglerne til boligen, må hun gerne (den holder i en evt. retsag) få en låsesmed, til at komme og åbne for sig, ja hun må endda få låsesmeden til at ændre nøglerne, så kun hun kan komme ind i første omgang. (han må så til gengæld gøre det samme)

Det er nok lidt sent at komme med, 3 mdr. efter.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-07 14:07

Der er meget du ikke har oplyst.

Er de lovformeligt gift. Har de i en perione haft fælles husførelse ?

Hvad bliver hun sat på gaden fra?.

hvis man er gift, og har boet sammen, kan den ene part ikke sådan lige smide den anden ud, ligegyldig hvis navn , der står på skøde, eller lejekontrakt.

så vedkommende skal skynde sig hen til en advokat, eventuelt retshjælpen, eller kommunens sociale rådgivning. Det sidste er typisk ikke en løsning hvor der sker noget effektivt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-07 14:08

Ægtefæller kan overtage et lejemål uanset hvem der står på lejekontrakten, men som udgangspunkt er detden der står som ejer/lejer der står på kontrakten.

Hvordan er du blevet sat ud?
Hvis han har smidt dig ud med magt er det jo en politisag.
Har han indgivet skilsmisse/separationsbegæring og hvis ikke har ægtefæller jo gensidig forsørgerpligt.

Og igen, denne situation kan ikke løses i et internetforum og uanset hvad så klarer du det ikke uden en advokat og det uanset hvem der har ret eller ej for når du først er sat ud så er det jo et spørgsmål om jura og aftaler.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-07 14:13

kissan

Som tidligere nævnt må du komme med flere oplysninger og de fleste på kandu vil kunne svare

Den udsmidte må kontakte en advokat.

Citat
Klumme

Dato : 11-10-07 13:51

--------------------------------------------------------------------------------
Ja JA.... Han ryger lige i "Bo bedre

LOOOL

Hjemløs på 3. måned så har hun vel kontaktet myndighederne !!!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-07 14:33
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-07 15:59

Du kan for under 100 kr. skrive og få svar her... svaret plejer at komme hurtigt

http://www.friproces.dk/ngr/

Her kan du skrive til gratis, men der kan gå op til fem dage før du får svar

http://www.ret-raad.dk/brevkasse

En ægtefælle kan ikke ændre på en lejekontrakt. Dvs står begges navne på lejekontrakten, så skal der samtygge fra den fraflyttende part om at den anden må overtage lejemålet. Jeg ved ikke om der kan være forskel på lejekontrakter på dette punkt. Men jeg kender til et tilfælde, hvor den ene blev nød til at skrive under for at den anden kunne beholde boligen som sin egen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-07 16:05

Lever du i papirløst forhold, og bor I i en lejlighed? I så fald er det vigtigt, at dit navn står på lejekontrakten. Hvis din samlever dør, og du ikke står på kontrakten, har du nemlig ikke ret til at blive boende i lejligheden – medmindre I haft samme folkeregisteradresse i mindst to år.
Hvis I går fra hinanden, og I ikke kan blive enige om, hvem af jer, der skal blive boende, vil du kun meget sjældent få rettens ord for, at du kan blive i lejligheden, hvis du ikke står på kontrakten. Det forudsætter nemlig, at I har haft fælles husstand i mindst to år, og at særlige grunde taler for, at du skal blive i lejligheden. Desuden skal udlejer normalt acceptere et lejerskifte.
Hvis I derimod begge står på lejekontrakten, vil retten som regel give lejligheden til den af jer, som vil have sværest ved at klare sig uden boligen.

herfra http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=200107292315_9116_3b647cef6900e

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-10-07 16:13

Spørgsmålet lyder:

Citat
Kan en mand uden varsel sætte sin kone på gaden,(tage hendes lillesøster),og så synes det er O.K.

Hvis han har gjort det, så kan man gøre det!

Kan du ikke stille spørgsmålet mere konkret, som andre tråde også efterlyser. Er det moralsk? Er det juridisk?

Hvis det alene går på det juridiske, må konen kontakte en advokat for udledning af den juridiske del. Er det på det moralske, så må det være manden og søsteren, som du beskriver det, der må have moralske skrupler.

Citat
at hun nu er hjemløs på 3 måned......

Hvor har konen fysisk opholdt sig henne, i hele tre måneder? Hvad med mandens indtægt? Hvad med konens indtægt? Klarer de sig hver for sig? Er det ejer eller lejebolig? Er der børn? Hvad med deres udgifter?

Hvorfor har konen ikke henvendt sig til sin kommune opm evt. hjælp/vejledning? Eller har hun?

kissan, prøv at konkretiser situationen mere konkret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-07 16:15

Hvis de er gift: NEJ, uanset det er ejer- eller lejebolig....og uanset hvis navn der står på skøde eller lejekontrakt.

hvis de ikke er gift: Måske.......det afhænger af flere ting...om det er eget hus, hvis navn der i så fald står på skødet, og hvis lejebolig, hvilket navn der står på lejekontrakten,.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-07 16:22

Citat
kissan

Dato : 11-10-07 13:56

--------------------------------------------------------------------------------
Og huset er et lejemål!!!!!!!!!!!!!!!!

Om det så er et svar fra kissan om at huset er et lejemål det ved jeg ikke.

Men den udsmidte bør da kontakte myndighederne.

Jeg kan ikke se at brugere på kandu kan afgøre om det er lovligt eller ej.

Det minder om en meget gammel sag med "sømandsbossen" han smed også konen ud og flyttedee sammen med konens søster i stedet.

Og så levede han lykkeligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-10-07 16:27

...eller sagt på en anden måde: Man kan gøre hvad man vil, hvis ingen protesterer!

Fatter ikke at nogen kvinde vil acceptere den behandling, eller mand for den sags skyld.

Den der smider sin partner ud på den måde fortjener al den modstand der kan gives.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-10-07 16:54

- hvis lillesøsteren er kønnere, JA...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-07 17:01

Citat
Kan en mand uden varsel sætte sin kone på gaden,(tage hendes lillesøster),og så synes det er O.K.

Hvad har lillesøsteren med det juridiske at gøre......

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-10-07 18:59

Oke,nu har jeg læst jeres svar og kan godt se der mangler nogen oplysninger....
De er stadigvæk gift(på 4 år).
Der er stadigvæk ikke skrevet under på sep/skilsm/ dokument.
Konen har været på forsogshjem i 2 måneder,og bor nu i campingvogn.
At der ikke er blevet protestreret før,tja,konen har på grund af Chokket været så
langt ned psykisk at det først er nu Spørsmålene om hvad der er lovligt/ulovligt gerne vil
opklares???
Der er ingen børn!
(og så er søsteren ikke ligefrem nogen fotomodel ,men ligner mere en

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-10-07 19:06

Kommunen er ikke ligefrem den største hjælp i denne sag.
Men det kommer vel ikke bag på nogen.
Bliver bare jaget rundt i systemet uden at komme nogen steder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-07 19:23

Ja - at manden er "fysisk og psykisk" stærkere kommer jo ham tilgode her...

Konen kan jo bare flytte ind igen...

Forhindrer han dette med "vold" er det jo bare at rige til politiet - så er det ham der ryger ud.....

Men da sagen nu kører med forsorgshjem osv. er der nok ikke den store ide i det....

Så NEJ - han kan IKKE smide hende ud - hun må være gået SELV

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 11-10-07 19:34

Citat
Hvis I derimod begge står på lejekontrakten, vil retten som regel give lejligheden til den af jer, som vil have sværest ved at klare sig uden boligen.

Der er da stadig den mulighed, at hun med en advokats hjælp kan være den der får lejligheden.

Prøv et af mine tidligere link til at få hjælpen

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-10-07 19:40

Hun gik da selv ude af døren ja,men ikke frivilligt.......................

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 11-10-07 19:49

Har kikket på dine link Nordsted.
Tror jeg kan bruge en af dem så hermed tak for svaret.
Også tak til i andre for hjælpen
Mvh og fortsat god aften herfra

Godkendelse af svar
Fra : kissan

Dato : 11-10-07 19:50

Glemte lige pointerne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-07 19:55

Citat
De er stadigvæk gift(på 4 år).
Der er stadigvæk ikke skrevet under på sep/skilsm/ dokument.
Konen har været på forsogshjem i 2 måneder,og bor nu i campingvogn.
At der ikke er blevet protestreret før,tja,konen har på grund af Chokket været så
langt ned psykisk at det først er nu Spørsmålene om hvad der er lovligt/ulovligt gerne vil
opklares???
Der er ingen børn!
(og så er søsteren ikke ligefrem nogen fotomodel ,men ligner mere en

Hvem stod på lejekontrakten !!
Er der indgivet sep./skilsmisse ansøgning !!!

Citat
og så er søsteren ikke ligefrem nogen fotomodel ,men ligner mere en

det er jo ikke udseendet, det kommer an på !!

Men hvis den "udsmidte" ikke har for høj indtægt, så kan hun jo som tidligere nævnt kontakte en advokat og søge fri proces. Advokaten vil inden da forklare hende om hun har en "god sag"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-10-07 20:04

Jeg ser du har lukket dit spørgsmål.

Håber at du får det godt, med det svar du fik. Du har da tidligere stillet spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-10-07 20:52

Ans.

Citat
Det minder om en meget gammel sag med "sømandsbossen" han smed også konen ud og flyttedee sammen med konens søster i stedet.

Det kaldes inventarfornyelse

Sorry kissan. Jeg håber din veninde finder ud af det og får tag over hovedet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-07 22:02

Hold da op hvor jeg ønsker konen får lejligheden, det var da det mindste...