/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Frimærker som betalingsform
Fra : tobiaskk
Vist : 9587 gange
100 point
Dato : 11-10-07 11:18

Er frimærker godkendt som et betalingsmiddel på lige fod med mønter, checks og dankort? Kan man f.eks. vælge at betale med frimærker i en butik/online eller skal det eksplicit fremgå i de lokale forretningsbetingelser, at man accepterer frimærker som betaling?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 11-10-07 12:05

Det er modtager der afgør om han vil godtage frimærker.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-10-07 12:05

Frimærker kan som regel sidestilles med kontanter, ved køb.
Du kan dog ikke kræve, at en forretning, skal modtage feks. 9999 stk 1Kr. frimærker ved køb for samme beløb. Her gælder det jo også, at en forretning må nægte at modtage 500 stk 20Kr. for samme køb.

Men generelt er et dansk gyldigt frimærke, det samme som en mønt, af samme værdi.

Dette var en kort vejledning.

MVH

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-10-07 12:35

Frimærker er ikke et betalingsmiddel, men alene et frigørelsmiddel i forbindelse med udførelse af diverse postale serviceydelser

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-10-07 12:42

Jeg har svaret forkert, undskyld !!!!

Frimærker, sidestilles ikke længere, som mønter !!!!

(men de har gjort det)

MVH

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-10-07 12:56

Teil har fuldkommen ret og jeg kan tilføje - at de der modtager frimærker som betalingsmiddel ofte forlanger 15 - 25% mere i frimærker.

//bentjuul

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-10-07 13:06

Enig i at Teil har ret - enhver butik kan i teorien også vælge at lade sig betale med æbler, men det er nok de færreste. Så svaret er at det ikke kan kræves, og frimærker dermed ikke er et betalingsmiddel som udgangspunkt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-10-07 13:29

Der er jo altid forvirring og tvivl, når en ny lov erstatter en gammel

Frimærker harværet ligestillet med mønter, men er det ikke mere.

Jeg føler mig 100% sikker på, at det er her spørgsmålene/tvivlen opstår.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-10-07 13:48

Det er et lidt, mærkeligt emne, hvad der er gyldigt betalingsmiddel i danmark.

Feks. må en forretning ikke nægte at modtage en 500,00 Kr seddel fra færørne !!!
Den er jo udstedt af nationalbanken i Danmark, og har værdien 1:1 i forhold til den danske krone.

Men har nogen her på tråden, nogensinde set, en færøsk 500 Kr. seddel, og kan lige se om den er ægte, eller falsk ??????

Men den er altså gyldig betaligsmiddel i Danmark !!!!

MVH

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-10-07 14:07
Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 11-10-07 14:17

Til viskinge

Der står blandt andet:

De færøske pengesedler er ikke lovligt betalingsmiddel i Danmark, ligesom de danske sedler ikke er lovligt betalingsmiddel på Færøerne. Dog accepteres danske pengesedler i vid udstrækning som betalingsmiddel på Færøerne.

Kommentar
Fra : arkibald

Dato : 11-10-07 14:51

Frimærker er i Danmark IKKE et gyldigt betalingsmiddel.
Et frimærke kan sidestilles med et let omsætteligt værdipapir

Godkendelse af svar
Fra : tobiaskk

Dato : 11-10-07 15:02

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-07 15:04

Velbekomme