/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Samfundsfag
Fra : LaraBoobs
Vist : 618 gange
300 point
Dato : 10-10-07 20:48

Hejsa. Jeg har et lille spørgsmål som jeg ikke kan svare på :

Forklar hvordan en gruppeidentitet bliver til. Hvilken betydning / konsekvenser har gruppeidentitet for medlemmernes evne til at optræde som individer?

håber der er nogen som kan hjælpe mig på vej

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 10-10-07 21:05

Jeg kommer umiddelbart til at tænke på bander.

Den mest højtråbende tomhjernede får hurtigt følgeskab af andre usikre der mangler en form for rollemodel, og sammenhold

Når man så piller en enkelt ud fra banden, er vedkommende slet ikke som sammen med de andre fra banden, mange gange viser det sig at en enkeltstående slet ikke er så højråbende tomhjernet alligevel, men en helt fornuftigt person med egne meninger.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-10-07 22:20

I politisk sammenhæng tales der om solidaritet, når en gruppe mennesker gør fælles sag og står last og brast med andre mennesker, som befinder sig i en vanskelig eller truet stilling. Nogle eksempler: Hvis nogen afstår fra at drikke alkoholholdige drikke i et selskab hvor der befinder sig en gæst med alkoholproblemer og af hensyn til denne, viser de som afstår fra at drikke alkohol solidaritet med alkoholikeren. Hvis en nation afbryder en i og for sig gunstig handelsforbindelse med et andet land, fordi dette antages at gavne dette lands underkuede og undertrykte folk og svække magthaverne, er handelsboykotten en solidaritetshandling. Hvis idrætsfolk som med stor sandsynlighed ville vinde et fornemt mesterskab afstår fra at deltage, fordi andre er blevet nægtet deltagelse på grund af hudfarve, udvises der ligeledes solidaritet. Hvis en faggruppe strejker eller blokerer visse stillinger, viser udenforstående solidaritet dersom de afstår fra at bemande stillingerne eller undlader påtage sig det strejkeramte arbejde, trods det at de har mulighed for det. Mønstret som her går igen er, at den som viser solidaritet, giver afkald på kortsigtede fordele på andres bekostning, ved at erkende at man på længere sigt og i en større sammenhæng i grunden er i samme situation som dem - «det kunne være mig». Solidariteten er her udtryk for en identificering med andre, som ikke udspringer af situationens umiddelbare krav, men ud fra moralske hensyn. Man er solidarisk, men kunne også have været usolidarisk.

Måske....

ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-10-07 22:28
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-10-07 07:16

Der kom straks et par fordomme på banen

Gruppe identitet er jo meget mere end det der opstår i en bande, det er også det der mange steder kan kaldes udvidet korpsånd, og opstår alle steder hvor en gruppe (3 eller flere individer) har fæles reference rammer på et givent område, det ka nvære på arbejdspladsen, idrætsforeningen, aftenskolen, Hjemmeværnet eller for den sags skyld i familien.

De fælles værdier i gruppen vil ofte være det der trækker individer ind i gruppen, som eksempel kan siges at interessen for fodbold får mennesker til at melde sig ind i en fodboldklub, og dette medlemsskab fremmer så yderligere interessen for fodbold, og påvirker således individet, således er mange personer i offentligheden først og fremmest opfattet som fodboldspillere, og først derefter ser man på hvem er mennesket bag.