/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Pixel fejl i AVI fil
Fra : filmbent
Vist : 395 gange
90 point
Dato : 10-10-07 20:07

Overførte filer fra videokamera er behæftet med en pixel fejl i øvre højre hjørne.
Er der nogen som har kendskab til et program hvor man kan reparerer en sådan fejl.

Jeg kan selvfølgelig bare købe et nyt kamera, men det hjælper jo ikke på de film jag har lavet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-07 20:21

Hvis det er tæt oppe på hjørnet kan du med et videoredigeringsprogram zoome lidt ind, til pixelfejlen kommer uden for billedet. Hvis du også flytter billedet lidt i det zoomede, behøver du ikke zoome så meget.

En anden måde er at du sætter en fast "tekst" på hele filmen, som dækker pixelfejlen. Teksten kan udformes som dit logo, ligesom tv stationerne gør.

Kommentar
Fra : filmbent

Dato : 10-10-07 21:18

Jeg har overvejet den med zoom, men fejlen er desværre efter min mening for langt inde, samtidig skal jeg huske når jeg optager at tage højde for den fejl.
Logoet kommer ligeledes også for langt ind i billedet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-07 09:07

Zoomen skulle du lave elektronisk under redigeringen.
Det er en nødløsning, og den duer ikke hvis fejlen er langt inde.

Den vil jo være et fast sted på billedet, så dit faste mærke, kan jo bare være en lille sort plet, som lige dækker. Det vil være mindre generende end et blinkende rødt, eller grønt punkt.

Jeg tror ikke at noget program har funktion til automatisk at dække med den omgivende farve. Det kunne gøres manuelt, men vil kræve nyindstilling for hver scene, eller ændring af kameravinkel.

Kommentar
Fra : filmbent

Dato : 11-10-07 22:49

Desværre må jeg nok give dig ret i, at der ikke findes noget program. Hvis profferne får sådan et problem, så får de repareret kameraet eller køber et nyt.
Jeg vil evt. prøve den med en lille mørk prik ved indendørs optagelser. Udendørs er der ikke problemer, da prikken er helt lys.