/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
revner i klinker!
Fra : yesboss
Vist : 2931 gange
100 point
Dato : 10-10-07 19:49

Hej!

Jeg har fået bygget nyt hus og er igang med syn og skøn efter problemer med entreprenøren.
Jeg har gennemgående klinkegulv i mit hus, altså ingen dørtrin i døråbningerne. Der er skrukke klinker praktisk talt hele vejen rundt langs væggenen og i døråbningerne. I døråbnigerne er der revnede klinker! Spørgsmålet er så hvorfor? Jeg ved at sokklen under væggene også er støbt igennem dåråbningen, men er det derfor klinkerne revner og er skrukke??
Jeg skal bruge dokumentation på konstruktioner hvor finder jeg dem??
Håber på hurtigt svar!
Yesboss

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 19:58

Klinker revner som regel fordi underlaget giver efter eller forskyder sig.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-10-07 20:01

Vil de også gøre det selvom der ikke er støbt sokkel igennem åbningerne??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-10-07 20:05

det skyldes for dårligt underlag. det ses meget ofte, at klinkerne revner. der er sikkert ikke lagt rionet i gulvet, eller også er det ikke bundet sammen i døråbningerne. det er ret almindeligt at det sker. og du kan være sikker på, at betonen nedenunder klinkerne også er revnet det samme sted.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 20:09

Fliser skal ligge på fast sammenhængende underlag eller evt. samles med gummifuge, som tillader underlaget at "arbejde".

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-10-07 20:11

Du skal selvfølgelig have dine skader udført uden tøven, og med garanti for korrekt udførelse.
Hvis klinkerne ligger på gulvplade og udover sokkel, vil der selvfølgelig opstå skader.
I døråbninger skal den øverste lecablok være højst 10 cm. eller svarende til dit bundstykke, og gulvpladen gå til lecablokken, dog skal der være plads til 10-20 mm. kantisolering også.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-10-07 20:31

stilkene!

Har du nogle tegninger der viser dette! eller et link til regelsættet herom!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-10-07 21:59

Jeg har søgt, - og på det nederste billede kan du ane hvorledes fundamentet er lavet ved et vinduesparti som går ned til gulvnivo, -og ligeledes laves ved udvendige døre. Der bliver så plads til gulvisolering under betonpladen så hele gulvpladen bliver "svømmende". På billedet er byggeriet ikke så frenskreden at gulvpladen er lavet. Men der er så meget byggeri igang i Danmark i dag, og jeg kunne anbefale dig at besigtige en byggeplads hvor sokler og gulvplade lige er lavet, og læg mærke til at der overalt mellem gulvplade og fundament er monteret kantisolering. Almindelige sokler er afsluttet med 2 lecablokke, og så i døre og vinduer som går helt til gulv er øverste lecablok 8-10 cm. hvorimod øvrige er ca.37 cm. (nye byggenormer)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-10-07 21:59
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-10-07 10:14

Jeg vil råde dig til at lade være med at finde link til div på denne måde.

Få dig en byggesagkyndig - det koster i omegnen af 4000kr og kan måske spare dig for flere hundre tusinde med tiden...

Når enterprenøren kan lave denne fejl - tænk så på hvad der kan være af skjulte!
Det lyder helt absurd, så alier dig med en proffesionel istedet for os og vores mere eller mindre fyldstgørende link.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 12-10-07 14:50

Der er rio-net, men det er ikke støbt gennemgående, det bliver brudt af sokkel stenene i døråbningerne