/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Overspilning af gamle LP'er til CD???
Fra : Franksp
Vist : 528 gange
55 point
Dato : 04-02-03 22:10

Jeg ville gerne overspille/brænde nogle af mine gamle LP' plader over på CD'er.
Jeg har lånt en ældre fin B&O grammofon. Jeg har et næsten helt nyt SONY musikanlæg.
Jeg har også en Phillips Audio CD-brænder. (Den er go')
Problemet er, at grammofonen ikke har forstærker. Mit musikanlæg har heller ikke en indgang, som kan forstærke lyden fra grammofonen. Det vil sige, at den lyd der kommer ud af mine højtalere er meget, meget svag. Det kan ikke bruges.
Kan grammofonen tilsluttes direkte til en af mine pc'ere?? - Hvis ja hvordan??
Jeg har et program der hedder "AUDACITY" som et computerblad anbefaler, netop til denne opgave.

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig, da jeg har mange gode gamle LP'ere

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 04-02-03 23:01

Ps: lille jackstik er et han-stik...

PPs: som gl. DJ har jeg nemlig også mange mange mange lp/ singler/maxi'er som jeg har over spillet til cd'er

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 65 point
Dato : 04-02-03 23:02

Du skal bruge en Stereo Riaa grammofon forforstærker , som du kan tilslutte direkte til lydkortets linieindgang på pc'en (kan selvfølgelig også tilsluttes dit stereoanlæg).
Se f.eks her: http://www.elektronik-lavpris.dk/showinfo.asp?article=128%2E509&intPage=2 - men der findes mange andre modeller.

Husk at eksperimentere lidt med lydindstillinger inden du indlæser for mange lp'ere.
Jeg bruger selv et program kaldet Wave Repair - og det er jeg ganske godt tilfreds med

Mvh

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-02-03 00:49

Hej Frank,

jeg vil foreslå dig evt. at kigge i disse indlæg...

"Vinyl/tape til CD"... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/8727
"Casettebånd/til cd"
http://www.kandu.dk/dk/spg/8753
"Hvordan overføres Lp-plader til CD"... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/8364

nu ved jeg ikke om man ska' købe disse spørgsmål... idet jeg ikke husker om der er noget med at alle indlæg der er besvaret og over en måned gammel bliver frit tilgængelige... hvis det ikke er tilfældet og du ikke har point nok, så sig lige til... så ka' jeg lige smide et par citater fra de forskellige indlæg...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-03 08:39

Absolut nemmeste er at låne en forstærker. Det vil da være svært underligt om ikke en eller anden i omgangskredsen har en med RIAA, enten i brug eller stående som reserve. Jeg har faktisk selv lige lavet mig en kopi af SEBASTIANS HVIDE LIVE ALBUM fra først i firserne - den kan man nemlig ikke få på CD. Jeg brugte min gamle bedagede Denon grammofon - koblet til min gl NAD 3100 og derfra direkte i lydkortet.
Det duer. Jeg er tidligere blevet anbefalet en "komplet pakke" fra Monacor, komplet med software, lydkort med indbygget RIAA og hele molesjavsen. Jeg har dog ikke prøvet det, og ved ikke om det er godt. Men anbefalingerne var overvældende (fra en bruger - ikke en reklame).

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 09-02-03 12:36

Tak for svaret kanjegik.