/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjælp!!
Fra : Bakuda21
Vist : 3228 gange
200 point
Dato : 10-10-07 19:18

Hejsa

Vi har tre hunde, to hunner som begge er gul labrador, og en hanhund som er en golden retreiver.
Der er meget pludseligt opstået et problem mellem vores to hunhunde, de er begyndt at slås meget voldsomt, det ser næsten ud til at de er parat til at slå hinnanden ihjel :( Der er lidt mærkeligt for de har faktisk altid kunne enes. Vi ved ikke hvad vi skal gøre ved det. Der er nogen som siger at man skal lade dem slås, er dette rigtigt mon??

Vi vil være meget ked af hvis vi skal til at finde et nyt hjem til den ene, så dette vil vi meget gerne undgå.

Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe.
På forhånd tak

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 10-10-07 19:40

Hvor gamler er dine tæver? Det er almindeligt at de kommer op og slås, ved kønsmodning, de afprøver dominans, opdrag dem blidt men bestemt til at denne adfærd er uønsket, du kan komme igennem hvis du er ders flokførrer. Ellers må du nok oervej nyt hjem til den ene. Mvh B&S

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 10-10-07 19:51

Den ene er 7 år og den anden er 2 år. Men det er bare det at det næsten er umuligt at skille dem ad når de først er kommet op og slås, og det hjælper ikke at man skælder ud :(

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-10-07 19:54

Der er ingen hunde der må bande, kun lege hyggeligt sammen, du skal gå imellem og stoppe det og indtil der er ro på dem igen skal de ligge i hver sin ende af lokalet, sørg også for, at der ikke er mad emner, kødben og evt. legetøj de kommer op at toppes om.
Venter på at du fortæller hvor gamle de er.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Rogt

Dato : 10-10-07 19:59

Jeg har selv to hanhunde. De slås også stort set dagligt. Men selvom det kan se voldsomt ud og lyde noget brutalt, så mener jeg at de sagtens selv kan klare det. Så længe der ikke er nogen der kommer til skade, ville jeg bare lade dem klare sagerne selv. Det gør de jo også i flokken.
Hvis det er så voldsomt at de piver og bløder, er der grund til bekymring.
Prøv evt at snakke med din dyre læge om det. MÅSKE kun måske, kan det hjælpe at lade den ene sterialisere...
Kan godt forstå du ville have svært ved at skilde dig af med en af dem. De er jo som familie

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 10-10-07 20:01

så er den yngre ved at forsøge at tage magten fra den store og det finder den sig ikke i.

Du skal nå at stoppe det inden det når så vidt, og læg så den ene et andet sted,
det er den yngste som skal vige for den ældre hende må du flytte væk indtil der er ro igen.

Det kan være nødvendigt at holde dem i hvert sit rum i de perioder de ikke kan tåle synet af hverandre, det kan du gøre med et gitter, så de stadig kan se hinanden, men heller ikke mere end det.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-07 21:37

Ja, det er nok et dominansproblem, eller usikkerhed om rangorden. Den unge forsøger at rykke op af rangstigen.
Så uanset hvad der sker skal I holde med den gamle.
Og hun skal altid have mad før de to andre. Hun skal altid have snor på først, gå først ud af døren. Skal måske have lov til ting, som de to andre ikke må, f.eks. at ligge i sofaen eller sådan noget.

Det hjælper IKKE noget at skælde ud på to hunde, der slås!!!! De vil BEGGE to opfatte, at du råber for at få den anden til at underkaste sig.

Du må fysisk fjerne den unge og sige bestemt NEJ til hende. Enten ved at hive hende væk i halen, eller ved at løfte op i hendes bagben til hun slipper. Evt. løfte op og vende hende rundt, så kun kommer ned på ryggen.

Jeg går ud fra, at det er den unge, der på forskellig måde provokerer den gamle. --F.eks. ved at tage hendes plads eller ting som den gamle føler er hendes.
Vær over dem, og prøv på at stoppe den unge inden det bliver til slagsmål.

De skal nok ikke være sammen uden opsyn lige nu..

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 10-10-07 21:44

Du skal have fat i en adfærdskonsulent, snak evt. med din dyrlæge om det, det er helt sikkert et dominansproblem, og jeg tror desværre ikke det bliver mindre, når 21 tæver rigtig slås bliver de ved til den ene ligger død, måske vil en sterilitation virke, min gamle tæve der havde problemer med at være sammen med andre faldt i hvert tilfælde til ro da hun blev p-sprøjtet.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-10-07 04:54

Som Birgitta igen så rigtigt beskriver, så er det problem du har et leder problem hundene imellem og det er specielt udbredt, når der er tre hunde sammen og helt galt er det hvis det er tæver alle tre.

Man kan ikke på forhånd sige, hvornår det går grueligt galt. Måske en dag de alle tre skal i bilen og de så hopper derind i forkert række følge.

I jagthunde verden kan det være nødvendigt, at passe på hvis to hunde eksempelvis vil apportere det samme stykke vildt, men det er noget helt andet, som her er årsagen, nemlig vildtet. Så det er til at forudse og tage sine forholdsregler for.

Hos Jer er det anderledes, fordi det er en magt kamp hundene imellem og det der udløser den er rent jalousi. Derfor må du gå ind, som øverste leder af flokken og sige: Så er det nok venner, her er det mig, der bestemmer. Skil hundene ad og separer dem. Er også mit bedste råd.

Kommentar
Fra : senior1942

Dato : 11-10-07 08:50

Det er rigtig hvad de fleste skriv, at det et rangordens-problem du har hundene imellem og de råd du får kan måske være effektive, men der er et stort MEN, du kan ikke være hos dem hele tiden og ’lege’ flokfører og skille dem ad, så på et eller andet tidspunkt kan det gå grueligt galt. For at få ro i sindet er mit råd, at du tager den beslutning at skille dig af med den ene af tæverne, uanset hvor svært det er/kan være.

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 11-10-07 09:53

Mine 2 hun-hunde var os tit op og slås for ca et ½ år siden, den yngste prøvede at tage magten. Det skal lige siges det er mor og datter. Der er os en aldersforskel på 4-5 år ved dem. Her gav jeg den yngste og voldomme, mundkurv på i en periode når de skulle være alene udenfor(det var der de slåssede). Efter ca 1 mnd med mundkurv udenfor var der ingen problemer, og de har ikke slåsset siden. Så det er sikkert bare en hormon-periode der skal overståes.

Selvf skal du gribe ind, hundene skal jo vide det IKKE er iorden at slås(med mindre du syns det er ok), Desuden kan jeg fortælle at sådan en syning ved dyrelægen efter et slagsmål koster kassen, så hvorofr ikke stoppe dem før det kommer så vidt?

Syns absolut ikke du skal finde et nyt hjem til den ene...

Mvh Ida.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 11-10-07 11:47

Man skal aldrig lade tæver "klare" det selv, ikke hvis de slås, hvis det bare er den gamle der tilretteviser den unge, så er der ingen grund til bekymring, men hvis de slås skal de stoppes.
Lad aldrig hundene uden opsyn, stop alle tilløb til slåskamp, Brug IKKE mundkurv, du risikerer at hunden med mundkurv bliver dræbt når den ikke kan forsvare sig.
Er den ene eller begge ved at komme i løbetid? Det kan ofte give konflikter, så vil alt formodentlig være normalt efter løbetiden, hvis det er det som er problemet vil det løses ved at sterilisere den ene eller begge tæver.
Men hold dem adskilt nu, vent et par måneder og se om det har løst sig, ellers må du resten af deres liv holde dem hver for sig når de ikke er under opsyn.
Nogle tæver kan bare ikke gå sammen.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 11-10-07 12:17

Citat
Enten ved at hive hende væk i halen, eller ved at løfte op i hendes bagben til hun slipper.

Jeg ville aldrig hive en hund kraftigt i halen!

Har oplevet et tilfælde hvor halen gik af led, og hunden aldrig kom til at bruge halen rigtigt igen... et stort handicap for en hund, hvor halen er en vigtig del af kropssproget.

At skille hundene ad ved at tage fat i bagbenene er ok... hvis man ellers kan få fat.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-10-07 14:07

Helge, som du selv antyder, så er det slet ikke så nemt at få fat i et par steppende bagben på en hund, der er oppe og slås.

Og ingen hale går af led ved at man hiver bagud uden at løfte. Man skal jo selvfølgelig ikke trække i den yderste del af halen men tage fat inde ved den tykkeste del. Hunden vil sandsynligvis glemme hvad den var i gang med, og forsøge at vende sig om mod sin hale, samtidig med at den sætter begge bagben i gulvet. Så kan man tage fat i det ene bagben, --slippe halen og tage fat i det andet bagben. Og så har man hunden hvor man vil have den. Og man kan løfte op i bagbenene, trække baglæns eller vende hunden rundt.. Alt efter hvor alvorlig situationen er.

Det vigtigste er HURTIG indgriben i en kritisk situation. Og hvis halen er nemmest at få fat i, så er det den, man kan bruge. Får man fat i den yderste del af halen med den ene hånd, så kan man ret nemt få fat længere inde på halen med den anden hånd.

Men meget væsentligere er det helt at undgå slagsmålene. Og dèr er rangorden-øvelserne meget vigtige.

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 11-10-07 19:14

Først og fremmest tak for de gode råd. Nu er det sådan at de var oppe og slås(inden jeg skrev i kandu) og det var virkelig voldsomt, og de blødte begge af det. Men jeg tror at sårene faktisk blev værre af at man rev den ene væk, da den ygste havde godt fat i nakken af den ældren. Min mand rev nemlig den ældste væk i halen, men den anden havde nærmest bidt sig fast og fulgte bare med.

Da de var oppe og slås var de også helt og adeles uopmærksomme på alt andet, da vi prøvede at skræmme dem med en vandpistol da de begge er bange for vand, men det hjalp ikke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-10-07 19:38

Det er den yngste, der skal trækkes væk. For når du tager den i halen eller i bagbenene, så får den andet at tænke på end at bide.

Det nytter ikke noget at forsøge at skræmme med råb eller vand eller at slå. ALT vil kun opildne dem begge.
Det gælder om at bevare roen. Og så trække DEN YNGSTE væk. Det er jo DEN, der holder fast.

Og så husk hele tiden rangordens-øvelser: Den gamle skal have mad først. Have særlige privilegier. Have snor på først, -hilses på først. Det er vigtigt, at I tobenede hele tiden viser, at den gamle står LANGT over den unge. Undgå at skælde ud eller irettesætte den gamle. Men opdrag gerne meget på den unge.

Husk at få kikket på sårene hos dyrlægen.
Hundebid er noget lumsk noget. Selv om der kun ser ud til at være en lille flænge eller et hul, så kan der være en stor lomme inde under skindet. Og der vil ret sikkert gå betændelse i senere.
Det er nemmere, --og billigere at få såret renset INDEN det er blevet til en stor betændt byld.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 11-10-07 20:53

Du skal konktakte din dyrlæge, og få en snak med dem om problemmet for det kan være et adfærds problem,men også dominans om hvem der skal have magten, du må bare prøve at sørge for at de ikke kommer op og slås, hvis de gør det må du skille dem ad så må de i hver deres hjørne ind til der er ro på igen.Hvad siger jeres hanhund til det,hvordan reagere han på det.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 11-10-07 21:07

Hvis ikke det er et problem lige før løbetid, dvs hvis ikke en af hundene er eller er på vej i løbe tid er Jeg slet ikke enig i at i ubetinget skal holde med den gamle hund, i skal støtte den af hundene som er mest egnet til at være den ledende, det kan sagtens være den yngste.
Du må selv vurdere hvilken af dine tæver du tror, vil være den bedste leder, og støt så den.
Obs. Hvis det er et løbetids problem så stop lidt op og afvendt at løbetiden bliver overstået, sørg for at holde hundene adskilt når de ikke er under opsyn.
Jeg har altid haft 2 eller flere hunde sammen og altid tæver og det er ikke altid, at det er den ældste som bestemmer, det kan sagtens være den yngste, hvis den er den mentalt stærkeste.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-10-07 21:45

Kære lunadc..

Man skal være meget forsigtigt, når man giver gode råd om hunde. Det er langt fra sikket, at vi mennesker er i stand til, at bedømme rigtigt. Hvis den yngre hund er den dominerende, så er det altså kun fordi den ældre har accepteret, at den yngre tager over.
Altså har mangt kampen fundet sted. Hunde kan ikke tale og vi mennesker har svært ved, at forstå deres kropssprog, de få mennesker, som gør sig umage med netop det når meget langt med deres hunde.
Det er derfor efter min mening langt svære, at være dyrlæge end menneskelæge.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 11-10-07 22:43

Birgitta

Du skriver at INGEN hale går af led ved at man hiver i den.
Det er store ord som jeg ikke synes at du har belæg for, medmindre en dyrlæges diagnose og røntgenbilleder ikke kan tages for pålydende.

Der findes jo ingen regler uden undtagelse.

Ved det omtalte tilfælde blev der trukket vandret i halen ca. midt på halen, og hunden var en labrador, som var kommet i slagsmål med en anden hund.

Iøvrigt er det vigtigt når man tager i bagbenene på en hund og trækker den væk, at også den anden hund holdes tilbage (i bagbenene).

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 11-10-07 23:20

Til Sara 974

Vores hanhund løber bare sin vej, ligesom om den bliver bange.

Det skal så også lige siges at de begge er i løbetid, men de plejer bare ikke at opføre sig sådan, for de har nemlig begge været i løbetid før på samme tid, hvor de har opført sig pænt

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-10-07 01:57

Det er også derfor dit spørgsmål/problem måske slet ikke har noget med løbetid at gøre, men om det vi har prøvet at fortælle dig nemlig dominans.
Tænk lidt over det.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 12-10-07 05:57

Hvor gamle er hundene?
Hvor mange gange har de været i løbetid sammen?
Hvis der er tale om voksne hunde dvs ikke en unghund og en voksen hund så er sagen jo helt anderledes, hvis hundene før har kunnet sammen under løbetid så må der være sket et eller andet som har udløst adfærden.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 12-10-07 13:20

lunadc, Hundene er 2 og 7 år, så det ER nok første løbetid, hvor den unge er voksen..

Jeg tror, det er meget normalt, at når en familie med en voksen hund får en ny hvalp, så får hvalpen en masse opmærksomhed og speciel omsorg.
Hvis det fortsætter når hvalpen bliver ældre, så kan det nemt få begge hundene til at mistolke rangordenen i familien.
Som regel er det så indlysende, at det er den ældste af hundene, der "bestemmer" så det går godt alligevel.

Men i enkelte tilfælde går det galt. Det kan sagtens være fordi den yngre af natur er mere dominant end den ældre. Eller den ældre bare er for god af sig..

Når der er tale om to labradorer, så er der næppe tale om værre dominansproblemre end at man kan rette op på magtforholdet ved bevidst at gøre forskel på hundene.

Det er et ret uskadeligt og gratis forslag, som kan give resultat ret hurtigt. Selvfølgelig afhængig af, hvor konsekvent man er.

Godkendelse af svar
Fra : Bakuda21

Dato : 12-10-07 15:25

Tak for svaret alle, jeg tror jeg prøver at gøre noget af alle de gode ting I har snakket om. Hvis problemet fortsætter kan jeg jo skrive igen

MANGE TAK

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-10-07 15:30

Tak for accepten af mit svar.
Ja, du må endelig skrive og fortælle hvordan det går.. Også gerne hvis du får løst problemet.

Held og lykke med det..