/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kædesav - smøring virker ikke
Fra : vagn2901
Vist : 5308 gange
100 point
Dato : 10-10-07 10:00

Har en Bosch kædesav AKE 35 B/350B.
Jeg kan ikke få kædesmøringen til at fungere. Jeg har renset olieudløbskanalen og øvre kædespændeudboring flere gange, men der kommer ikke en dråbe olie til kæden.
Er der nogen der har haft tilsvarende problemer?
Jeg bruger kædesavsolie SAE 50 fra Statoil.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-07 12:30

En SAE 50 olie er ret tyk med de temperaturer vi har nu. Så der vil ikke løbe meget ud gennem et lille hul.

Der er ikke nogen særlige krav til kædesavsolie, så brug bare en billig multigradeolie. I hvert fald på denne årstid. Forbruget vil måske stige en del, men du kan bare bruge en billig fra et supermarked
10 W 30 eller sådan noget lignende.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-10-07 13:34

Har ogsp haft en del "døw" med min sav, snakkede så med en der sagde: vær sikker på at den lille aksel med hak i der driver olien fra beholderen til kæden drejer rundt, når saven kører

Hvis den gør det, så vær sikker på at der er gennemgang, trykluftpistol klud i hullet blæs ligeså stille mens du ser lytter om der kommer gennemgang i oliekanalen, eventuelt drej moteren lidt, så hakket i akslen der flytter olien,kommer derhen hvor der er gennemgang

Og hvis der så også er olie i beholderen, så SKAL den simpelthen smøre!! Basta!!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-10-07 16:53

Skift til en almindelig vegetabilsk olie (madolie) Den er noget mere tynd i det og meget billigere og prøv så at rens forsigtigt igennem med trykluft.

VH

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 10-10-07 18:30

Madolie til kædesav Hvis garantien skal indover og dække så glem det.
Hnis det er til en elektrisk bliver den ødelagt.

Brugte selv madolie i en elektrisk og der kom noget ind i motoren, de fleste lodninger var ødelagte
og jeg kunne pille en del små kobbertråde ud med fingrene. lodningerne blev æd af syren i olien.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-10-07 18:41

Højris der er jo ingen der siger at den skal bades i olie. Man prøvede som forsøg at lade halvdelen af de ansatte på skovskolen i Nøddebo køre med rapsolie i deres save i en hel sæson. Da året var omme blev alle save skilt ad. Der kunne ikke registreres større slid på sværd eller andre dele. Den eneste klage var at der når der var rigtigt varmt og der blev savet rigtigt meget ja så var der en os af friture.

Jeg bruger madolie i både min el og min motorsav bl.a. pga af konsistens og naturligvis også pris. Har aldrig oplevet de problemer med elsaven som du omtaler men er også rimeligt omhyggelig med at holde den ren og velfungerende.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-10-07 22:24

Har også hørt en professionel anbefale rapsolie. Meget billigere og fuldt biologisk nedbrydelig

Kommentar
Fra : bertelFar

Dato : 11-10-07 20:59

Hej!

Lige et forslag - jeg har selv haft samme problem, her var det bare det lille hul i selve sværdet der var tilstoppet...

Annuller spørgsmålet
Fra : vagn2901

Dato : 05-11-07 23:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål