/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
NTLDR????
Fra : boro23
Vist : 726 gange
200 point
Dato : 09-10-07 19:18

Har fået en brugt harddisk "exelstor" 40 GB, som har været brugt som slave i en anden pc. Den har har jeg sat i ældre pc "2002" og flyttet skoene bagpå til master. Når jeg starter pc'en op, kommer meddelsen "NTLDR mangler tryk ctrl+alt+delete for at genstarte" Hvad betyder NTLDR? Og hvad har jeg gjort forkert? HJÆÆÆLP

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-10-07 19:24
Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-10-07 19:28

Du har ikke noget styresystem på den, eller også passer det ikke til dit bundkort.
Installer igen/ reparer, men regn IKKE med at en disk fra 1 maskine, passer
til maskine 2.

Manglende NTLDR betyder såmænd bare at styre-systemet ikke kan finde
noget at starte fra/ på.

Kan også være et par andre ting !!, men regn med INGEN STYRESYSTEM.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-10-07 19:29

Citat
Manglende NTLDR betyder såmænd bare at styre-systemet ikke kan finde
noget at starte fra/ på.

BIOS

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 09-10-07 19:46

Hvis du install styre system på den er problemet løst.
Hvis du vil kikke på hvad der er på hardisken skal du koble den på en anden computer som slav ;)

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 09-10-07 20:00

Harddisken blev formateret på den anden pc, så der er ingenting på harddisken. Jeg kan heller ikke boote fra cd, selv om jeg beder bootmenuen boote fra cd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-07 20:47

Det kunne jo tænkes, at din BIOS vil boote på den tomme disk.
Kig i BIOS setup og se hvilken disk der står til 1. boot device.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 09-10-07 21:00

i bios står cd som first device

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-07 21:03

Det skal den ikke, det skal være den HD der rummer dit styresystem.

Kommentar
Fra : boro23

Dato : 09-10-07 21:17

Der er ingen styresystem på pc'en, det er det jeg forsøger at gøre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-07 21:26

Se det var en helt anden sag og så skal du have Cd-rom som 1. boot device, men du må have lavet noget skidt siden du får NTLDR mangler på en tom HD og det kunn emeget nemt være fordi HD'en formateret med et ældre FAT system og så skal du sikkert bruge helgec vejledningen som miritdk gav dig et link til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-07 21:28

For god ordens skyld: Kan du boote din installations CD-Rom og køre en reparation derfra ved at trykke R når den har installeret drivere til installation.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 09-10-07 21:28

Er der en diskette station kan du måske bruge en start op disk

Kan hentes her til xp

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-07 21:30
Kommentar
Fra : boro23

Dato : 09-10-07 23:17

Falsk alarm, det var cd-rom afspilleren der ikke kunne læse installations cd'en, men ellers tak for hjælpen.