/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
valg af El-installatører til nyt husbyg.
Fra : Rodrigo
Vist : 1020 gange
50 point
Dato : 04-02-03 20:34

Hej! Skal til at bygge nyt hus her til forår 2003 ( selvbyg, murstenshus - er selv murer)
Nogen der kender en god El-installatører i Odense omr. som syndes det er ok at man selv laver det meste ( altså det man selv må lave) af instalationer, osv.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-02-03 20:39

Svelle-el , finder lige telefon nummer.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-02-03 20:47

Svelle-el 40 11 85 83

Kommentar
Fra : karlsvognen

Dato : 04-02-03 21:01

Hej Rodrigo!

Hvis alle murer kunne lave el-installationer, var der ingen grund til ,at en elektriker skulle stå 4 år i lære. Det bliver guf, når dit hus bliver udtrukket til 10% eftersyn af Elektricitetsrådet. El er stadig livsfarlig.

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 04-02-03 21:09

det var ikke lige det jeg søgte af svar "karlsvognen" men jeg har altså kun tænkt mig at indmuer kontakter/rør/lampestik ind i vægge/loft og den slags. som jeg ANYWAY skal lave som murer/tømmer! men det ved du sikkert ikke meget om. kan jeg godt hører! Selve tilslutningen skal en el-installationer lave !

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-02-03 21:15

>>karlsvognen , det er da absolut smart at mureren deltager aktivt i at få lagt rør og sat dåser i væggene.
Det gør alting nemmere for både murer og elektriker , og hvis de rigtige materialer og vejledninger bliver fulgt , vil resultatet da også blive derefter.
Det er måske bedre at købe noget i et byggemarked og lave skjult rør installation med vinkler og T-stykker?
I det øjeblik der er koblet en installatør på opgaven , er det installatørens ansvar at love og regler bliver fulgt.
Så i stedet for at have så forbandet ondt i r.... , som de fleste der svarer i denne kategori , prøv dog at være konstruktive og hjælpsomme!!
Alle svar herinde , eller næsten , bliver kommenteret med : Det må du ikke , det er ulovligt osv.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-02-03 21:17

Rodrigo , en god mailadresse:sgs@jubiimail.dk

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 04-02-03 21:19

Rigtig Fromsej

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 04-02-03 21:19

Fromsej hvad er den for en mail ??? til hvem ?

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-02-03 21:26

Det kunne være mig.*S*

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-02-03 21:44

Til fromsej

Bare en lille kommentar til dig. Du har fuldstændig ret, når du skriver "Alle svar herinde , eller næsten , bliver kommenteret med : Det må du ikke , det er ulovligt osv."
Det er efterhånden til at br.... sig over alle de retsskafne personer, der kommer med disse kommentarer. Gu' ve' om de selv aldrig gør noget de ikke må?? - Det tror jeg ikke på.
Jeg hader når andre mennesker "spiller" politi/vogter.
Jeg ville ønske, at de holder op med deres negative kommentarer. De kan jo bare selv lade være med at begå det de mener er "ulovligheder".

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : joker

Dato : 04-02-03 22:02

Fromsej---> Ang. el installationer lavet med sving og T-stykker. Dette bruger man ikke mere da det næsten umuliggør det at udskifte ledninger senere. Det bedste er at lave det hele i stift rør, som bukkes med bukkefjeder. Man kan også lave det med flex rør, men de går let i stykker.

Kim Christensen
El-installatør

Kommentar
Fra : karlsvognen

Dato : 04-02-03 22:08

Jeg har som fagmand set, hvad folk kan finde på som gør-det-selv arbejde og fulgt med i de alvorlige følger, det kan få. Jeg lever ikke af at sælge elinstallationer, så jeg har ikke ondt i r.... Det stadig ulovligt for almindelige mennesker at lave fast installation, som at lægge rør eller indmurer dåser.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-02-03 22:10

>>Kim , hvis du læser mit indlæg rigtigt , så er det netop det jeg mener med det.
En eller anden der næsten ved hvad han laver køber alle materialer i et byggemarked , går hjem murer rør fittings og dåser ind i væggene.
Når han så skal trække ledninger i , ved han sikkert alligevel ikke hvordan , og må bide i det sure æble og ringe efter installatøren.
Jeg ved ikke om du har været udsat for det , det har jeg et par gange.
Det ender altid med at blive meget dyrere for kunden , da det er næsten umuligt at få ledningerne de rigtige steder hen.Hint:Støvsuger flamingokugle og murersnor*LOL*
Ang. stift rør JA tak , smid de forbandede flexrør langt væk , det eneste sted de er anvendelige er de sidste 10 cm ned til en forfradåse.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-02-03 22:18

>>karlsvognen , i det her tilfælde tager du meget fejl!
Rodrigo vil have kontakt med en installatør , der skal lave hans elinstallation for ham.
Han vil være medbygger på det , lægge rør isætte dåser osv.
Det er og bliver installatørerens ansvar at dette bliver udført efter stærkstrømsbekendtgørelsen , hvem der laver de eksakte delopgaver er hamrende ligegyldigt.
En El-installatør er DESVÆRRE ikke forpligtet til at anvende faglærte elektrikere til el arbejde , han kan sagtens anvende ufaglært arbejdskraft , og ja de må gerne , hvis de har fået den fornødne instruktion , montere afbrydere , stikkontakter , tavler osv.

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 04-02-03 22:35

hehe sikke en diskution man kan starte her inde

Er du Fromsej El-installatører i odense ?

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 04-02-03 22:45

Nej , almindelig elektriker fra Odense.*S*

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 04-02-03 23:14

Hej Allesammen;

Faldt lige over ovenstående spørgsmål - og da jeg selv har været i gang med renovering af hus var det selvfølgelig interessant.

Nogle få kommentarer til hele seancen:
Karlsvognen : Jeg må tilslutte mig "koret" af folk, som synes dine kommentarer er mindre begavede - for ikke at sige direkte negative og flabede.

FrankSP : 100% enig i din betragtning! Det er frygtelig irriterende med "den løftede pegefinger".

Fromsej : Dig vil jeg meget gerne have til at hjælpe til foråret!

Rodrigo : Som faglært murer kan det umuligt være 1. gang du har med el-rør og dåser at gøre. Der står absolut ingen steder, at du ikke må foretage indmuring af disse ting selv! Dog vil jeg anbefale dig, at gøre både dig selv - og élektrikkeren - den store tjeneste at smide flexrør ad h...... til! Det må være noget f..... har skabt for, at være morsom.

Seriøst. Flexrør findes i mange kvaliteter - og anskaffer man sig den lidt kraftige kvalitet, så kan det godt gå, men desværre ser man for mange billige udgaver. Det optimale er absolut stive plastrør, som du nænsomt bukker med en egnet fjeder. Hold dig laaangt væk fra skarpe buk, da det kan give problemer når kablet skal trækkes.

Vil du være ekstra popolær ved elektrikkeren, så drop 16 mm. rørene! Brug hellere 20 mm. Det er ulig nemmere at trække få ledninger i et tyk rør - og skulle du få behov for et eksta sæt - så er der stadig plads.
( Lyttede desværre til en elektrikker om disse 16 mm. forp..... flexrør - og gør det aldrig mere! )

Sådan afslutningsvis, så rigtig god fornøjelse. HUSK! nu lige 2 ekstrasæt rør, så du både har til EDB, Telefon, TV - og måske nogle ekstra højttalere rundt om. Det er faktisk rigtig lækkert med nogle "tomme" rør til senere udvidelse.
Vil du have yderligere idéer til EDB siden af installationen, så skriv endelig. Inden "nogen" spiller politibetjent igen, så arbejder jeg til daglig med EDB installationer; så lidt ved jeg da om dette!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Rodrigo

Dato : 05-02-03 08:49

Nu hvor snakken er gået lidt over på "hvilken rør" der skal bruges... Hvor meget må man bruge kabler til ? Jeg ved i udlandet mange steder stort set kun bruger kabler.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 05-02-03 10:02

Rodrigo--> Du må gerne lave hele din installation med kabler...... MEN, det er noget skidt. Det er godt nok billigere både i materiale og timelønninger, men du kan aldrig reparere det igen og du kan ikke udskifte noget.Hvi man vil bruge kabler, så træk dem igennem 20 mm. rør, men så vil du igen få problemer med nedenstående.

Smitty--> Ang. 20 mm rør, så er det godt nok lettere at trække ledninger i dem, MEN loftdåser (PL-dåser) og indmuringsdåser er normalt ikke lavet til 20 mm, men kun til 16 mm.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 05-02-03 10:15

Rodrigo : Som Joker skriver, så hold dig fra at trække kabler direkte i muren. Det er lovligt; men ikke til at ændre på eller til at udvide, så derfor .......

Joker : Ganske rigtigt, at dåser mv. ikke er til 20 mm. rør; men med lidt fingersnilde kan der laves en ganske fornuftig overgang. Rent apropos så var det et råd jeg fik af en elektrikker - efter jeg havde fået muret flexrør ind!
Har brugt det i vores kælderetage; til at trække netop EDB, TV og telefon i.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : karlsvognen

Dato : 06-02-03 18:15

Til alle der har givet en kommentar i denne debat. El er og bliver en sag for den aut. elinstallatør og hans dygtige medarbejdere inden for normal arbejdstid. Med det nye rapportsystem og SKS system er der blevet endnu mere kontrol med, hvad han laver. Det er da også helt sikkert, at ingen installatør vil tage ansvaret og betale evt. erstatning for noget, han ikke selv har lavet, hvis der kommer en sag ud af en gør-det-selv installation. Men bare rolig, jagten er så småt gået igang. Elektricitetsrådet, de aut. elinstallatører og elforsyningerne finder mange gør-det-selv installationer og det ender med at blive dyrere, end hvis man fra begyndelsen have fået det lavet rigtigt.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 07-02-03 21:16

Kære "Karlsvognen".

Hvor er det sørgeligt, at DU tror DU har patent på alle "de rigtige holdninger". For min skyld må DU hjertens gerne true med "Big Brother is watching you" - dvs. alle de "synder" elektricitetsråd, mv. kan nedkalde over vores "syndige" hoveder, fordi vi tilfældigvis er i stand til at både at læse og forstå lovgivning - og så endda har nogle evner der gør at vi også kan udføre arbejdet forsvarligt.

Havde DU en mere reel indsigt i de ting du taler om, så ville du også vide at der ingen steder står, at det f.eks. SKAL være en elektrikker der foretager fræsning af riller til installationer, eller at man skal have en elektrikkeruddannelse for, at trække rør i de selv samme riller. Heller ingen steder står det, at man ikke selv må trække kabel gennem rørene.
Den fysiske kobling i f.eks. lampeudtag, stikkontakter - og endelig i tavle er typisk elektrikker arbejde; men det forudgående må man gerne foretage.

Den ansvarlige "med bygger" allierer sig naturligvis med de nødvendige fagfolk, og får løbende del-accept af det arbejde der er foretaget.

Havde DU nu forholdt dig til det egentlige spørgsmål, så er det følgende
[Citat]
Hej! Skal til at bygge nyt hus her til forår 2003 ( selvbyg, murstenshus - er selv murer)
Nogen der kender en god El-installatører i Odense omr. som syndes det er ok at man selv laver det meste ( altså det man selv må lave) af instalationer, osv.
[/Code]

Prøv at læse grundigt på det der står i parantes til sidst
[Citat]
( altså det man selv må lave )
[/Code]

Kan DU nogen steder i dette se et spørgsmål eller ligende der på nogen måde opfordrer til ulovligheder? Nej vel?

Prøv at være konstruktiv, som jeg synes vi andre har været. Det vil klæde dig betydelig bedre.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 14-02-03 07:20

>>Rodrigo , du er nødt til at skrive til mig igen , men vent til mandag.
Min PC er lagt ned og ALT er væk! :(

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-03-03 23:31

Hej Rodrigo

Har du tænkt over, at du aldrig har lukket dit spørgsmål?
Bare en venlig ..........

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : omerta

Dato : 06-03-03 00:50

Fin debat her :))
Kender i www.elbutik.dk ???

Kommentar
Fra : JuJen

Dato : 29-08-03 18:57

Hvad du som lægmand må udføre selv, med hensyn til el arbejde kan du finde på elektricitets rådets hjemmeside. Den enkelte elinstallatør kan ikke gå ud og give dig grønt lys for alt, selv om der unægteligt er meget du med fordel selv kan lave. Forslag: Check hjemmesiden og snak med flere forskellige installatører.

M.v.h.

Henrik

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-08-03 20:48

Hej.

Bare denne lille kommentar, så jeg kan fjerne "fluebenet" så jeg ikke får flere e-mails, da jeg tror, at det er et af disse spørgsmål der aldrig bli'r lukket.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-12-04 09:02

til Kim
Hvorfor nævnte du ikke også at det ikke er lovligt at indmure fittings. Til alle jer "umoralske " så tænk lige på at vi elektrikere arbejder under strafansvar, det er måske derfor at vi er lidt peniple. Med hensyn til ansvar, så tænk lige på at en husejer er ansvarlig ( erstatningspligtig, kr) for en ulovlig el-installation i 25 år efter hussalg.

mvh
En af de moralske.