/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Strikket sengetæppe
Fra : HelleBirgitte
Vist : 6361 gange
100 point
Dato : 08-10-07 21:00

Jeg har et meget smukt rosafarvet strikket bomulds sengetæppe (passer til en seng på 140 cm i bredden).Det er strikket i kunststrik med ophøjet bladmønster. Desværre er det for lille til vores nuværende seng. Jeg har ikke mulighed for at strikke videre på det, mangler både opskrift og garn i den rigtige farve.Hvem har en god ide til hvordan jeg kan gøre det større? Forestiller mig en kant i romantisk look, som kan passe med strik?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 08-10-07 21:04

Uden at have set tæppet, vil jeg foreslå at du sy'r et stykke stof (satin f.eks) i en bredde, hele vejen rundt om tæppet, så det igen kan passe til sengen. Dette stykke vil jeg syntes ikke må være mere end max 10 cm, men hvor meget drejer det sig om for at passe??

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 08-10-07 21:04

Hej. Jeg ville lave en bred kant hele vejen rundt i noget stof der passer til farven, gerne mønstret. Den påsyede kant ville jeg fore med pladevat, således at kanten ikke kommer til at fremstå "slatten" i forhold til resten.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-10-07 21:06

Det skal passe til seng der måler 180 cm i bredden

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-10-07 23:25

drejer det sig om sengebredden PLUS kant eller er det færdig mål.
hvis det er et let strik, ville jeg ikke gøre kanten kraftig.
jeg kunne forestille mig gardinstof /stores hæklet med tyllunderlag. ja, det er umuligt at beskrive.
blot en rimelig smal kant som overgang, som derefter evt. kan påmonteres et stykke lækkert, romantisk satin som afsluttende kant. jeg tænker på sandersons blide farver og kvalitet.
evt. et par smalle aflange puder i samme stof. ikke overvældende, så det tager pippet fra det dejlige strik.
det er lidt svært, når vi ikke kan se tæppet.
men held og lykke med det spændende projekt.
...aase

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-10-07 08:33

hej aasenissum -jeg kan godt lide din ide med en smal kant imellem det strikkede og stof. Men forstår ikke helt, hvad du mener med hæklet med tylunderlag? Mener du "gardinstoffet" skal syes/hækles sammen med tyl? Er det for at stive det af? Hvor bred forestiller du dig denne kant? Jeg ved godt det er svært at beskrive på skrift

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-07 08:57

en lyner,
det var for at beskrive arten af Stores" gardinerne. altså "stof" som både er gennemsigtigt og alligevel ikke.
kig evt. i en genbrugsforretning efter fortræksgardiner.

det var blot for ligesom at mildne overgangen fra strik til stof. og jeg vil tro, at hvis du har tålmodigheden, vil det måske være bedst, om du på det nye stykke nærmest det strikkede, brugte knaphulssting, og så hæklede det sammen med tæppet. først når den sidste sanderson(?)kan skal på, kan symaskinen komme på tale.
jeg kan se, at min forklaring er noget bøvet, men kom bare igen.

Godkendelse af svar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-10-07 09:09

Tak for svaret aasenissum. glæder mig til at komme igang.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 09-10-07 10:12

det vil også glæde mig at høre om resultatet.
håber du får glæde af beskrivelsen.
- og selv tak hellebirgitte