/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Livmoderhalskræft
Fra : the1best
Vist : 602 gange
200 point
Dato : 08-10-07 19:40

Hvor lang tid er man indlagt, når det er blevet konstateret og man så skal ind og ha det fjernet?
En - jeg kender skal, siger hun ind og opereres imorgen og er ude igen onsdag, den har jeg lidt svært ved at få til at passe, men spørgsmålet er, har hun ret?

the1best

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 08-10-07 19:46

Citat
har hun ret

Ved jeg ikke, men hun KAN have ret - hvis der ikke kommer komplikationer....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-10-07 19:54

Lyder meget sandsynligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-07 20:18

Iflg. dette link, skal hun påregne at være indlagt et par få dage..... men det kommer vel an på hvor meget hun skal have fjernet, i dette link er det en meget omfattende operation

http://www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/AttachmentsByTitle/JMC_Gyn_Pjece_Wertheim_070606/$FILE/JMC_Gyn_Pjece_Wertheim_070606.pdf

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-07 22:13

Det kommer an på hvor alvorlig eller fremskreden sygdommen er, hvis det er meget begrænset til livmoderhalsen eller "kun" celleforandringer/begyndende kræft, kan det såmænd klares ambulant (kegleoperation)

I det link Nordsted har lagt, er det den helt "store tur", hvor de fleste endda er indlagt nogen dage længere end angivet deri.....i hvert fald såfremt de opereres i Skejby

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-10-07 22:43

Jeg fik fjernet hele min livmoder først på året, og jeg kom hjem dagen efter. Men det kommer an på meget, bl.a. metoden:

Hvis der laves et bikinisnit (ret langt og i bikini-kanten), så varer det længere, end hvis de tager det "nedefra", som hos mig. Der blev der lavet nogle få, små huller, hvorigennem de løsnede underlivet, trak det ud gennem skeden og syede livmoderhalsen sammen.

Det var forbløffende smertefrit, men hjernen er meget længe om at kapere, at underlivet pludselig er væk - så det tager ret lang tid at være mentalt på dupperne igen.

Men er der kun tale om et keglesnit, så er det ingenting i dagens Danmark, for de er blevet meget dygtige!

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 08-10-07 23:05

Hvis man er feberfri og ingen komplikationer - så er reglen her på Næstved Sygehus, at udskrivning foretages efter een overnatning efter op.

Lidt enkelt forklaret og der er ikke mange - men få individuelle op. med anden udskrivning.

Forundersøgelserne har åbenbart ikke givet anledning til info om særlige omstændigheder - så havde i fået det at vide. Desværre er det blevet en rutine op. - men med mange "gode" resultater.

Held og lykke og godt mod!

Per

Kommentar
Fra : pots

Dato : 09-10-07 09:22

De er ude forholdsvis kort tid efter.
Min mor fik så fjernet livmoderen og hun var hjemme på 3 dagen. Det er så lidt mere kompliceret som ysseven skrev, så var det her fortaget ved bikinisnit og så kan man godt forvente at det tager tid.

Hvis det var celleforandringer bliver det bare frosset og kan man tage hjem lige efter.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-10-07 12:29

Men ellers er det vel heller ikke så vigtigt hvor længe man er indlagt.

Det vigtigste er vel de får det hele med.

Men idag ved man, at det sundeste efter en operation - lille eller stor - er at komme i gang igen.

For år siden da min mor blev steriliseret var hun inde nogle dage.
Jeg kom hjem samme dag om aftnen.

Men livmoderhalskræft er jo et vidt begreb som der nævnes.
Det kommer helt an på behandlingen. Men det lyder meget sandsynligt hun er kommet hjem samme dag.

Håber ikke du stillede dig lige så tvivlende overfor hende. Det er nok ikke lige det hun har brug for nu.
Så vær der for hende. Det er ikke nemt at have fået konstateret kræft, hverken i lille eller stor dosis.

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 15-11-07 19:51

Jeg tror stadig ikke på hun er blevet opereret, men nu er det også ligegyldigt, men det er jo ikke ligegyldigt om man får lukket spørgsmålet, så nu er det hermed gjort, så tak for svaret refi.

the1best

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 20:04

Selv tak.....

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 15-11-07 20:41

Mange tak til Nordsted - som kom med et link der var meget informativt. Alle andre skal vel også have tak for bidragene?

Tak til alle fra

Per