/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Liguster-hæk
Fra : eisner
Vist : 1800 gange
100 point
Dato : 08-10-07 14:08

Er der nogen der har et godt råd i forbindelse med en liguster-hæk der pletvis er ved at gå ud?

Kommentar
Fra : KONG

Dato : 08-10-07 14:14
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-07 14:32

Vi har en hæk der også er pletvis gået ud

Vi klippende den helt ned, til Sct. hans, folk sagde at det ville den ikke kunne klare, men vi vidste fra en anden, at jow det kan man altså godt, vi klippede den ned i en højde af ca 30-40 cm. De planter der er helt kaput, vil blive erstattet til april

Og iih hvor jeg fryder mig over at vi fik ret

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-07 15:05

Lav stiklinger af de friske planter.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 16:23

Her på vejen er der en som har haft den klippet ned til 10 cm og den klarede sig - den er nu flot efter et par år. der ligger flere tabte væddemål i den hæk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-07 16:49

Da vi havde klippet vores ned i de der 30-40 cm fik vi også fortalt af ham, der havde afprøvet det, at vi godt kunne have taget mere af, men det vidste vi først bagefter..

Den skyder lige så pænt fra bunden af igen, så skidt pyt, så bliver den hurtigere høj igen.

Ja e.c vi skulle have lavet væddemål

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-10-07 18:49

Hvis hækken er sund og rask men er vokset alt for storog bred er det en god ide , at klippe den helt ned. Så lader man kun et passende antal nye skud komme op, og klipper dem ikke i toppen før de har fået den højde kækken skal have ( minus 10 cm) . Disse bliver så den stærke stamme i den fornyede hæk. Hvis liguster klippes for tidligt i toppen ( for at den skal blive tæt siger folk) for man noget usundt blødt skidt, som ikke holder til ordentlig blæst og sne, uden at lægge sig ned.

Hvis liguster begynder at gå ud er planten for gammel og jorden træt. plant en ny hæk af en anden planteart, eller rejs et plankeværk.
jeg ved af erfaring at man ikke får nye liguster til at gro, også selv om man skifter jord i plantehullet.
Vores lokale kirkegård har samme problem, og de har prøvet mange metoder uden succes.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 19:00

Hønsegødning er ikke at foragte til træt jord.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 05-12-07 15:00

Jeg går ud fra at du mener der ind imellem stammerne er huller i hækken?

Hvad så med at bukke en del af en gren fra hækken ned så den kan blive dækket af jord. Derved vil den sætte rødder og begynde at vokse, som en ny hækplante. Når den har sat sig godt i rodnettet kan du klippe modergrenen over. Det er sådan vildtvoksende liguster gør.

Hilsen Rosalill