/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Syltning af pærer
Fra : pots
Vist : 4531 gange
50 point
Dato : 08-10-07 12:05

Jeg har søgt og søgt på en opskrift af syltning af pærer. Jeg vil ikke bruge eddike i opskriften og jeg vil heller ikke sætte glassene i ovnen.
Jeg søger en opskrift hvor man koger pærene i en sukkerlage og derefter puttes på glas mens lagen tilsættes evt atamon for at holdbarhed.
Der må også gerne være evt vanillie og ingefær i opskriften.
Håber på en go og nem opskrift.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-10-07 12:09

Prøv at slå op under henkogning af pærer. se evt. http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page850.html

mvh,
Moders Vilje

Kommentar
Fra : pots

Dato : 08-10-07 12:12

Der skal de i ovn bagefter kogningen og det er det jeg helst vil undgå. Har set alle de opskrifter man kan finde på nettet efterhånden.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-10-07 12:19

glassene skal "bare" lukkes varme,ligesom marmelade og syltetøj, det virker for mig.
mvh,
Moders Vilje

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-07 12:30

Opskriften her er så uden ingefær, men med vanille

http://www.ask-alex.dk/636_Syltede_paerer.html

Glassene skal du rense med Atamon.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-07 12:37

http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/3027/

Atamon skal du kun bruge til at rense glassene med.

Du kommer Atamon i glasset hælder kogende vand i. Lader det stå et par minutter, og hælder det hele ud, så er glasset varmt og du skal med det samme fylde de syltede pærer i.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-10-07 12:41

Og jeg som troede at syltning af frugter var gået af mode, her koges pærerne i sukkervand tilsat lidt vanille, når det er afkølet, fryses pærerne i sukkerlagen, virker fint og er meget nemt, der kan bruges både pose eller glas til frysning, glasset spænges ikke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-07 12:41

Der må ikke være Atamon i lagen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-10-07 12:44

Det er vel ingen som kunne finde på Ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-07 12:49

Citat
Jeg søger en opskrift hvor man koger pærene i en sukkerlage og derefter puttes på glas mens lagen tilsættes evt atamon for at holdbarhed.

!!!!!!!

Læs spørgsmålet o.v.n

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-10-07 12:51

Øh

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 08-10-07 13:03

Jo der skal være atamon i lagen for at øge holdbarheden.
Husk at atamonen ikke må komme i før efter kogningen, men gerne medens lagen er meget varm.

Det virsomme stof i atamon er benzosyre, som damper væk ved kogning. Brug ikke mere end atamonflaskens brugsanvisning angiver.
Holdbarheden på den måde du vil er ikke lige så god, som ved henkogning.Så gem det i køleskabet, hvis du har plads.

Husk også at komme hele vaniliestykker i . Man ser så mange - endda en tv-kok - som bare skraber frø ud og kasserer resten. Det er uklogt, når det meste smag sider i selve frugthylsteret og efterhånden trækker ud ved opblødning i væden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-07 13:19

Citat
Foretrækker du en mindre sød syltning med en mere dominerende frugtsmag, kan du mindske sukkermængden og i stedet tilsætte Atamon (5 g per liter), som har en konserverende effekt. Husk, at når sukkermængden nedsættes, får syltningen en tyndere konsistens, og det kan derfor være en god idé også at tilsætte et geleringsmiddel.

Citat
Sukkerindholdet bør udgøre mindst 60% af den samlede ingrediensvægt – man plejer at sige cirka 750 g sukker per kg frugt. Det skyldes, at sukker har en konserverende virkning og dermed forhindrer vækst af mikroorganismer.

http://www.isabellasmith.com/be-cm/be-cm-view?structure_id=9333

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 08-10-07 23:03

hvorfor ikke alm henkogning så man undgår Atamon?

Godkendelse af svar
Fra : pots

Dato : 09-10-07 09:15

Tak for svaret transor.