/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hvilken router?
Fra : realflex
Vist : 475 gange
100 point
Dato : 07-10-07 22:13

Hej
Jeg har lige købt en bærbar pc og vil selfølgelig gerne kunne være på internettet overalt i huset. Men hvilken router skal jeg så vælge?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-07 22:27

Det er en hel religon hvilken router som er bedst, jeg har en D-Link den er meget nem for en nybegynder at sætte op, det samme vil brugere af andre routere sikkert sige

Kommentar
Fra : realflex

Dato : 07-10-07 22:30

men hvad er forskellen på en til 200 og en til 1000 fx?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 22:34

En til 1000 benytter det måske kommende nye system.
Jeg benytter både Hawking og Dlink. Begge er gode.
Du skal indstille via kabel. Men det står tydeligt i din vejledning med billeder.
Din router koster ca. 4-700 kr.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-07 22:41

Citat
hvad er forskellen på en til 200 og en til 1000
de dyre er typisk til store netværk, med mange computere tilkoblet, du kan udmærket nøjes med en fra den billige ende, du kan ikke mærke forskel

Kommentar
Fra : realflex

Dato : 07-10-07 22:58

Citat
du kan udmærket nøjes med en fra den billige ende, du kan ikke mærke forskel

okay tak. Ser den her fin nok ud til 217 kr eller er det for billigt? http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DIR%2D100&GroupGuid=5540&SelectedGroup=5540

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 23:01

Den er ikke wireless......................

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 23:07

http://www.computercity.dk/
oppe til venstre og søg på dlink 624......det er sådan en der dækker et mindre hus i vores netværk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-10-07 23:09

Som udgangspunkt er de fleste routere lige gode til at danne netværk.
Når så en router er lidt dyrere end de andre kan det skyldes flere ting.
Den kan have nogle ekstra fetures som du måske får brug for en gang, men kan også være fordi den har et navn, som man må punge ekstra ud for, fordi det påstås at være bedre !?!?

Du skal nok vælge en router med AP og gerne med system B og G evt også N, som snart er ved at finde en standard.
Hvis den understøtter 1000 Mb, vil den være fremtidssikret, men er ikke ensbetydende med, at du får mere fart på uden på nettet, da det afhænger af den tildelte hastighed hos din ISP.
Men selv med en 100 Mb understøttelse vil du være på toppen i en del år endnu, da det er meget få internetforbindelser til private der kan køre så hurtigt.

Den router som jeg bruger, er en til en mellemklassepris, og har fungeret i snart 6 år, uden problemer af større betydning. Den er dog blevet bedre og mere stabil med de opdateringer af firmwaren som er til den. Men sådan vil det jo altid være med routere.
Det er vigtigt at du kan få en router som helst skal være med en dansk vejledning, da det ofte kniber at få en 100% forståelse af de tekniske ord og forklaringer på de udenbyske sprog.

Min router er en TopCom WBR654 med access-point og 4 LAN porte, som slæber på 2 switche med henholdsvis 4 og 16 porte, en linksys repeater til det trådløse net, 2 IP-telefoner, en netradio, en 3 ports printerserver og to netværksdiske, samt et trådløst webcam med serverfunktion.
Så den arbejder til tider hårdt og er i drift 24-7-365.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-07 23:17

Lige for at prale lidt. jeg bruger denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230604 så er printeren tilsluttet routeren, og jeg bruger samme printer til begge computere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 23:21

Ja OVN sådan en kunne jeg også tænke mig en dag. Det er smart med at sætte printeren et centralt sted.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-07 23:30

Nemlig e.c men jeg kan ikke finde noget netværk i Ubuntu, så der må jeg bruge printeren direkte tilsluttet computeren

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 08-10-07 06:38

Hej med dig
jeg har en D-link og model nummer er DKT-410 wireless N starter kin som er inkl wireless usb stick. Den virker som flot på 1st sal da jeg har router i stuen og den router sæt er også på tilbud den uge i computer city.
Hav en god dag.
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 11:04

Det tilbud som pk2dk99 henviser til fra Computer city er ikke så tosst .
Ganske vist har du nok ikke Draft N på din bærbare men så kan du bruge den lille USB adapter og få fuld fart på.
Det er best at sætte adapteren i en kort USB forlænger så den ikke sidder i vejen.

Men du kan sikkert køre direkte med den indbyggede adapter i din labtop.

Kommentar
Fra : realflex

Dato : 08-10-07 12:42

Citat
Den er ikke wireless......................

Ups der var jeg lidt for hurtig

Hvad med denne? http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=DI%2D524%2FE&GroupGuid=5540&SelectedGroup=5540 til 260 kr

Og mange tak for alt hjælpen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 12:51

D-Link AirPlus G DI-524 Wireless Router - Trådløs router + 4-port switch - EN, Fast EN, 802.11b, 802.11g
Er ganske udemærket, og du får det bedste resultat, ved at følge installationsvejledningen fra A til Z

Kommentar
Fra : zith

Dato : 08-10-07 13:09

Hvis du skal være sej og har for mange penge kan du købe denne her: Cisco 3800 Series

Så har du noget godt materiale men har for mange penge :D

Kommentar
Fra : zith

Dato : 08-10-07 13:13

Det du skal tænke over er hvad du har brug for og hvor meget du vil give.

Hvordan din lejlighed/hus er bygget og om det skal være med kabel eller trådløs printer eller ej

Hvis du sidder i en bygning med 1 meter tyk betonvæg ja så kan det være lidt ligemeget med trådløs.

Men ellers skal du vælge en der passer til dig og stort set uanset hvilken en du vælger er de alle sammen til at finde ud af hvis du læser manualen eller ringer til deres support.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-10-07 17:33

Citat
Hvis du sidder i en bygning med 1 meter tyk betonvæg ja så kan det være lidt ligemeget med trådløs.

Så er det jo bare om at have en god borhammer og et slagbor der kan nå igennem væggen!