/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hjælp til sandsynlighedsregning??
Fra : UltraDarkseer
Vist : 540 gange
20 point
Dato : 04-02-03 17:10

Resultatet af et bestemt eksperiment kan beskrives ved en normalfordelt stokastisk variabel X, hvorom der gælder, at P(X er lig med og mindre end 7)=0,15 og P(X er lig med og mindre end 12)=0,80

1) Bestem middelværdien og spredningen for X??

2) Bestem P(x er større eller lig med 9 og x er mindre og lig med 11)??

3)Bestem sandsynligheden for, at resultatet ved 3 uafhængige udførelser af eksperimentet hver gang ligger i intervallet [9;11)?

OK jeg har siddet med denne satans opg i 2 timer nu, og den synes uløselig.

1) Her prøvede jeg denne metode: (7*0,15)+(12*0,8)=10,65
Er dette en korrekt metode? Er middelværdien 10,65

2)Den har jeg et forslag til: Hvis jeg har 2 punkter kan jeg tegne forsøget ind på normalfordelingspapir og løse opgaven, men problemet er hvilke 2 punkter kan jeg bruge??. Kan (7;0,15) og (12;0,8) bruges??

3) Dette spørgsmål forstår jeg ikke..

Håber nogen kan hjælpe

--------------------------------------------------------------------------------

Accepteret svar
Fra : Random

Modtaget 20 point
Dato : 04-02-03 21:10

Nummer 1a kan du løse med din løsningsmetode nummer 2.
Tegn punkterne ind på dit normalfordelingspapir, og udfra 0,5 på aksen finder du på den anden akse middelværdien E(X). Din methode til at regne middelværdien ud på er i hvert fald ikke korrekt, selvom resultatet sikkert ikke er helt langt fra det rigtige resultat.
Spredningen^2 = Variansen(X) = E(X^2) - [E(X)]^2.... kan ikke lige huske hvordan du finde E(X^2), noget integrering mod +/- uendelig..... Men måske du bare kan aflæse spredningen som noget hældning på dit normalfordelings papir (long shot).

2) Ja brug grafen og find P(X=11) og træk P(X=9) fra. dvs. P(9<=X<=11) = P(X<11) - P(X<9). Dvs du finder arealet under din normal-fordelling mellem 9 og 11.

3) Her skal du bare tage resultatet fra spm. 2 og sætte det i 3dje...
Dvs hvis resultatet i spm. 2 er 55% = 0.55 er resultatet 0.55^3 ~ 0.166.

Håber det ku' være til lidt hjælp.
Mvh Random :)

Kommentar
Fra : Random

Dato : 04-02-03 21:21

P(9>=X<=11) = P(X<=11) - P(X<=9).
- havde vist lige vendt en forkert dér, nu sq den være hey ok :)

Godkendelse af svar
Fra : UltraDarkseer

Dato : 04-02-03 22:25

Tak for svaret Random. Det var skønt at lave den færdig

Kommentar
Fra : Random

Dato : 04-02-03 22:32

Det var så lidt... Så kom jeg jo i top 5 brugere på listen Folkeskoler HO HO HO