/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
glat overfalde ??
Fra : ellen99
Vist : 1675 gange
18 point
Dato : 07-10-07 13:53

Jeg maler med akryl på lærred men har problemer med at få en ensartet glat overflade som bund, inden jeg maler mit endelig motiv. jeg vil gerne udligne det grove i lærred således at bunden bliver mere ensartet, akryl maling er lidt mat jeg vil gerne frem til en blank overflade.
jeg håber at der er en der har et godt tips.

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 07-10-07 14:01

Akrylmaling kommer både i mat og i blank. Så det er måske en løsning at finde en blank akrylmaling til at grunde med. Jeg ved, at Kvicklys akrylmaling er blank og jeg tror at Føtex sælger det samme mærke. Men der er garanteret rigtigt mange andre steder, de også sælger en blank udgave. Prøv evt. at spørge i Panduro, de kan måske hjælpe dig med, hvad du skal gå efter - og måske har de begge dele.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-07 14:23

helt blank acrylmaling kan være noget så effektiv

jeg bruger den maling jeg maler med bagefter - grunder så to gange med malerrulle - ingen problemer med det

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-10-07 17:10

Vådrumsmaling har jeg selv brugt med en høj glans. Det fylder overfladen og giver den virkning som jeg tror du er ude efter.

Kommentar
Fra : maja-hjort

Dato : 07-10-07 23:00

prøv eventuelt at glatte akrylmalingen ud med et kreditkort af en eller anden art...

det har jeg prøvet og det virker ganske godt... så behøver dy heller ikke at bruge dyre domme på maling med glans og alt muligt....

Accepteret svar
Fra : vixen

Modtaget 18 point
Dato : 24-10-07 21:59

For det første kan du grunde dit lærred med Gesso flere gange (også selvom der var grundet da du købte det). Ind i mellem hver grunding skal du pudse det grundigt med fint sandpapir. Dette kan du gøre så mange gange du synes nødvændigt, jo flere gange du gør det jo mere glat vil overfladen blive. Måske 4 til 5 gange vil være nok, vil jeg tro.

Du kan også vælge at male på MDF plader grundet med Gesso, det er jo helt glatte fra starten.

Du kan også købe en god acryl maling som eks Golden acryl maling, den bliver ikke så mat når den tørre, men du kan også blande den op med blankt/glossy malemiddel. Det vil ikke ændre farven, kun gøre det mere glat/blank.

Hvis det stadigvæk ikke er glat nok kan du male det færdige resultat med høj glans fernis til sidst.

mvh
Vixen

Kommentar
Fra : rawfox

Dato : 04-11-07 23:51

jeg maler selv... mest med acryl... og jeg bruger en rulle til at ligge grundfarven med. men els syns jeg generelt at helt glatte overflader kommer til at minde for meget om -gammeldaws malerier-...selv er jeg begyndt kun at male med div spartler, pinde m.m for at finde nye udtryk i billederne..strukture om man vil..at male blot med pensel gir mig ikke mere udfordring som maler.

Godkendelse af svar
Fra : ellen99

Dato : 27-11-07 06:31

Tak for svaret vixen.