/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Vedr. svar på tips ,,,,,
Fra : fusses
Vist : 643 gange
50 point
Dato : 06-10-07 19:20

Hey alle på Kandu

Har lige lagt et tips ind i dag og mener da at vi har været igennem dette før!!

Hvis man ikke syntes at et tips er aktuelt for en skal man da ikke vurdere tipet da dette giver et sandt billed af tipets kvalitet

Så mine spørgsmål er: har vi ikke en "aftale" om at man kun giver sit be7 med på tips når det er relevant for en selv? og dermed undlader at svarer når man er ligeglad eller ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-07 19:29

Jeg går ud fra at det er dette tip du snakker om.
http://www.kandu.dk/tip16684.aspx

Og du har så evig ret..... Hvad dælen laver de mennesker som ikke bryder sig om Ørkenens Sønner.

Det var jo tydeligt annonceret:
Ørkenens Sønner - fra 1994

Og tippet forklarede også hvad det hele gik ud på.

Herfra > ***** og

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-10-07 19:30

Næ, vi har ikke en sådan aftale.
Et tip bør da også kunne vurderes af dem der ikke lige vil bruge det.
Nu har jeg ikke lige vurderet dit tip, men kan se at det nok heller ikke ville havde vundet guldpalmerne ved mig.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-10-07 19:33

- undskyld fisse... øøhhh fusses. Hvad tror du at "tippet er ubrugeligt" skal bruges til?

PS: jeg elsker Ørkenes Sønner...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-10-07 19:35

- gik lidt stærkt: "Ørkenens Sønner" sorry... god weekend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-10-07 19:49

Citat
Så mine spørgsmål er: har vi ikke en "aftale" om at man kun giver sit be7 med på tips når det er relevant for en selv? og dermed undlader at svarer når man er ligeglad eller ??

Det er ikke en kanduregel, men der er da de brugere, som mener, at sådan skal det være.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 06-10-07 19:50

Hej Stouenberg -- jeg går ud fra at "tippet er ubrugeligt" er til hvis det link jeg f.eks havde lavet til hvor man kunne købe en dvd og denne vare ikke var på lager ...

Eller hvis tippet strider mod andre faktuelle sider/ting...

Ikke om man kan lide en bestemt ting eller ligende --

Jeg har selv set mange tip som jeg kunne bedømme men ikke valgt at gøre dette da det pt ikke har haft min interesse eller noget jeg ikke pt kunne bruge derfor har undladt

Fusses

PS: hvis du godt kan lide at se dem kunne det jo måske være interessant for dig at have den første der er kommet?? også selv om du måske har den på VHS .....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-07 20:45

Årh skal vi nu til at have de diskussioner om vurdering af tips....igen

Nej, der er ingen regler om at det kun er dem der giver de point som tipskriveren helst vil se, der må vurdere om et tip er godt.

"Tippet er ubrugeligt"..........det er altså ikke beregnet på, at man lige først skal ind og se om "Netbazar lige p.t. har kameluldshjemmefutterne med lyserøde såler på lager i str. 38.....for hvis de ikke har, er tippet ubrugeligt"

"Tippet er ubrugeligt" er heller ikke beregnet på om man tror andre kan bruge det eller ej..........men udelukkende om den der vurderer det, selv synes det er et godt eller et dårligt tip.....altså, kvalitet af tippet og interesse for emnet.

Og det er vel heller ikke noget at pive over, om et tip ikke bedømmes så godt som man selv synes det er værd.......folks meninger og interesser er forskellige, og sådan vil det altid være

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-07 20:49

Selvfølgelig kan ALLE da forholde sig til om en DVD er god eller ej.....

Der findes milloner af DVDer på markedet - skal de så alle i tips fordi der er en der godt kan lide den....

Havde "tippet" bestået i at man IKKE skulle købe den - måske fordi de var fyldt med fejl - se så var det et tip.....

Det andet var bare et glædesudbrud for DIG..

Og det er selvfølgelig godt at du fik DIT ønske opfyldt....

Hvis det "kun" var positive der bedømte tips - var de INTET værd....

Så ville det bare være rent reklame - som når du læser brugernes mening på hjemmesider der sælger programmer - der står KUN dem der er positive

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 06-10-07 21:18

Du har naturligvis ret Fusse ellers er det bare smagsdommeri i stedet for kvalitativ analyse.

At bedømme et tip man ingen interesse har i svarer i mine øjne til at udtale sig om noget man intet ved om og heller ingen interesse har i men på den anden side at udtale sig om noget man intet ved om er vel også et kendetegn på mange af indlæggene på Kandu

Kommentar
Fra : pve

Dato : 06-10-07 21:29

Citat
men på den anden side at udtale sig om noget man intet ved om er vel også et kendetegn på mange af indlæggene på Kandu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-07 21:46

Citat
Du har naturligvis ret Fusse

Hvad er det liiige "Fusse" har ret i

Tips skal bedømmes af brugerne - IKKE af et bestemt expertpanel

Det er selvfølgelig trist hvis man har et tip om læbestift og alle der ser det er mænd

Men hvad - der er sikkert nogen af den der bruger læbestift....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-10-07 23:25

Citat
At bedømme et tip man ingen interesse har i svarer i mine øjne til at udtale sig om noget man intet ved om og heller ingen interesse har i men på den anden side at udtale sig om noget man intet ved om er vel også et kendetegn på mange af indlæggene på Kandu

Haugaard, det er noget vrøvl. Alle har vel, på et eller andet niveau, interesse i et tip. Det være sig positivt eller negativt. Hvis så "tipperen" ikke kan lide tilbagemeldingen er det jo bare ærgeligt...

Det, du skriver, betyder at hvis man ikke lige klapper i hænderne og råber højt hurra når man læser tippet, så skal man holde sin kæft...

Jeg har da læst mange tips, som jeg ved noget om, men ingen interresse har i - og heller ikke har kommenteret...

God søndag...

/ Steen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-07 23:36

Sådan opfatter og bruger jeg Tip !!!!!!!!

Tips kan og skal da bedømmes af hvem som helst....................jow da.
Tip er jo ikke kun om Computere, og deres sikkerhed.
Men tip om cykkelløb i sdr. Omme behøver jeg vel ikke hagle ned bare fordi jeg ikke gider cykle og slet ikke bor i nærheden.

Jeg får altid lov at bedømme (af en eller anden grund) men hopper tit væk da emnet ikke interesserer mig nok til at bedømme................. men nysgerrig er jeg da.

Tip fra hvad jeg opfatter som plattenslagere bliver som regel bedømt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-10-07 00:34

- hvornår skal de køre i Sdr. Omme?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-07 04:05

Citat
Hvad tror du at "tippet er ubrugeligt" skal bruges til?
den skal vel bruges hvis der er lagt en link som ikke virker, eller andet total uvirksom i er tre styk Kandu brugere som har misbrug muligheden "Tippet er ubrugelig", tippet er brugelig og godt beskrevet, hvis den er uden interesse for bedømmeren, så bør muligheden Tippet virker (kan ikke huske den nøjagtige ordlyd) bruges som minimum, tippet er ikke ubrugelig bare fordi nogle er blevet forstyrret i middagssøvnen eller ikke gider Ørkenens sønner, eller i kunne helt lade være at bedømme, det er ingen pligt at bedømme tips, men en mulighed og vil i absolut bedømme så skriv dog en grund til om i giver 1 eller 5 stjerner, 0 er kun til total uanvendelige tips eller tippet er ren reklame for tip skriveren, de bemærkninger jeg ser fra de negative i omtalte tip, er ikke gyldige set fra min lænestol, der findes også brugere som skriver "Altid 5" det er også en ikke gyldig bemærkning, som ikke kan bruges til noget som helst, når andre vil se på bedømmelserne, ingen: Det er ingen pligt at bedømme!!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-07 11:46

Aner det ikke - tippet findes ikke endnu, men det får kun fire stjerner, fordi der ikke er oplysning om hvem der vil vinde det cykelløb.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-10-07 14:48

@Stouenberg Nej jeg siger intet om at man skal være positiv overfor et tip for at bedømme det tværtimod så synes jeg det er fint at man hagler fejlagtige tips ned men det skal ske ud fra at man har en viden/interesse for området og ikke ud fra at det er et emne der ikke interessere en.

Hvis 5 personer der ved noget om at lave mad giver et tip om madlavning en høj score ja så kan andre bruge deres special viden til at udnytte tippet. Hvis det derimod bliver haglet ned af 5 personer med bagrund i at de plejer at spise på den lokale grillbar og ikke aner hvordan man koger et æg ja så kan man jo ikke bruge deres karaktergivning til noget.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-10-07 17:16

Jeg tror bare man skal dele det man selv mener andre kunne havde interesse i og så give pokker i de point.
Jeg synes ofte de tips der har fået dårlig vurdering er super brugbare, mens nogen helt i top er overflødige oplysninger som fx et link til noget sikkerheds snak som kun er for nørder (som nok selv kan finde ud af at se på de omtalte sider).

Giv pokker i hvad andre mener, og giv dit tip af et godt hjerte...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 07-10-07 19:12

Citat
Giv pokker i hvad andre mener, og giv dit tip af et godt hjerte...

Hvorfor
Skie træls at blive høvlet NED, af både den ene, og anden GRUND,
DER INTET har med tippet at gøre.

Men render JEG over et godt TIP___ tja, så får vi se.

Og at stemme på TIP´s man ikke har en disse forstand PÅ
holder jeg mig personligt LANGT fra,
DA JEG """ MENER AT BRUGERE, med kendskab/ forstand
på disse, må afgøre det, ikke MIG.

Men ser GANG PÅ GANG, at ???= der svares ???

KENDER DET IKKE, MEN SIKKERT UDMÆRKET = 0 stjerner
Eller bare en smilye, eller anden dum bemærkning. = 0 stjerner

Men PIS PÅ DEM, og smid nogle flere.

Personligt_ ville den have fået ***
Men sikkert fordi, den lige har været på TV.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 13-10-07 12:50

En ting er at 0 på et tip. Men det ville nu være rart om vedkommende også ville skrive hvorfor netop man giver den score. Høj som lav.

Jeg har lige været inde og kigge på dette tip. Jeg kunne godt bruge det, ud fra overskriften at dømme. Men det har fået lav point. Hvorfor har det det?
http://kandu.dk/Tip5708.aspx

De har ikke givet nogen begrundelse for hvorfor og da 4 af dem mener det er ubrugeligt eller tæt på, ville det da være rart for en som mig der skal til at kikke på netop dette emne, hvorfor. Så kan man jo så sige at jeg kan da bare gå i gang med at undersøge tippet.
Men hvad nytte er det så at der bliver bedømt på et emne, når bedømmelsen er mildest talt ubrugelig?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-10-07 13:12

nosunshine5

Du har været bruger på kandu siden 03.08.03 så ved du jo også at på daværende tidspunkt, var det ikke muligt at kommenterer "tip" , som det du henviser til.

Det blev ændret den 31.12.05, så det der tidligere havde været en anonym bedømmelse, blev pludseligt ændret, så nu kunne alle brugere se hvem, der tidligere havde bedømt tip.

Lidt lusket fra kandus side, da der på daværende tidspunkt stod i "reglerne" at enhver bedømmelse ville være anonym.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 13-10-07 13:45

Jeg var ikke interesseret i tips på daværende tidspunkt. Så jeg har ikke læst regelerne for dengang.
Det er først på det sidste.
Men stadig falder jeg over tips hvor der bare er hakket af og så en smiely eller skrevet skod. Heldigvis flest smiely. Det ville være rart at vide hvorfor der gives den score. For ellers mener jeg stdig at andre bruger skal give points er ubrugeligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-07 14:09

Da Kandu giver muligheden for det er der ikke rigtig noget at gøre......

80% af de tips der ligger er almene - dvs. folk ligeså nemt kunne finde dem på google - hvis de gad.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-07 14:11

Om 5 Kandubrugere bedømmer et tip til godt eller dårligt siger INTET om tippet.....

Så simpelt er det......

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-10-07 14:14

Hvis du nu tog dig tid til ikke alene at læse tråden men også at forstå den ja så ville du se at den blandt andet handler om hvordan man kan få bedømmelserne til at have en værdi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-07 14:18

Citat
hvordan man kan få bedømmelserne til at have en værdi.

Det ville kræve at bedømmerne var EXPERTER på lige netop det område og at andre ikke gav deres bedømmelse.....

Det er IKKE meningen med Kandu Tips.....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-10-07 15:03

Definere hvem ? Hele usenet tanken som her er forsøgt kommercialiseret i en eller anden grad bygger jo netop på gratis deling af den expert viden der ligger hos almindelige mennesker.

At nogen så har et "se mig hør mig" behov der er noget ud over det almindelige og derfor blander sig i alt også det de har ringe forudsætninger for at blande sig i er en anden sag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-07 15:12

Hvis ikke de 30-50 brugere der er af Kandu blander sig - hvem skulle så

Du tror da vel ikke at Kandu består af ½delen af den danske befolkning.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-10-07 15:21

Citat
At nogen så har et "se mig hør mig" behov der er noget ud over det almindelige og derfor blander sig i alt også det de har ringe forudsætninger for at blande sig i er en anden sag

Det er nu ikke alle der bedømmer et "tip" , der har et "se hør mig" behov.

Det kan nu også være "tipstilleren" Du kan evt. læse tip i kategorien sikkerhed

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-10-07 15:21

og hvor har jeg lige skrevet det ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-10-07 15:41

Citat
Hvis du nu tog dig tid til ikke alene at læse tråden men også at forstå den ja så ville du se at den blandt andet handler om hvordan man kan få bedømmelserne til at have en værdi.

Fot nogen kan "tippet" være godt for andre er det ikke en nyhed (eller at det efter ens egen overbevisning) ikke kan bruges.

Jeg synes det er ok, så længe der er "tip" på kandu at brugerene selv kan bestemme om det er et godt eller dårligt tip.
Brugerne bedømme vel ud fra egen erfaring. Det kan ikke være rigtigt at alle "tip" skal have 5 stjerner, så er tippene da ikke noget værd !!!!

Der bliver også anmeldt film (ikke på kandu) men jeg er da ikke sikker på at anmelderen har ret hvis den pågældende film kun får 1 stjerne.

Hvis man ikke kan tåle bedømmelsen af tip på kandu, så bør man lade være med at skrive et tip.

Men der er de brugere, der er mere heldige i bedømmelsen af tip LOOOOL