/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
hvilken firewall
Fra : snaken
Vist : 616 gange
50 point
Dato : 06-10-07 14:34

Hvad vil I anbefale som den sikreste firewall jeg kan anskaffe mig? Max. pris 5-6000 kr og den skal være trådløs. Jeg har en del vigtige dataer som ikke må komme i andre hænder.

Bedste og mest udførlig begrundelse med god forklaring til en nybegynder (på firewall området) belønnes med point. Jeg ville blive meget glad for links som beskriver nogle af problematikkerne omkring det med firewall.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-10-07 14:36

hvis det er så vigtige data så ville jeg nok anskaffe en hardwarefirewall

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-07 14:46

Lige i øjeblikket har jeg en beta version af den nye Bullguard beta 8.3 den lukker ikke noget som helst hverken ud eller ind, men jeg kan ikke finde ud af hvilken firewall de har puttet i den nye sikkerheds pakke, i version 7 som du kan købe nu, er det Outpost pro som er firewall

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-10-07 14:50

Citat
den lukker ikke noget som helst hverken ud eller ind
.. jooo o.v.n - du ved det bare ikke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-07 14:56

Nej det gør den ikke miritdk, jeg ved godt hvordan jeg checker

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 06-10-07 14:56

Det er den her du skal have http://www.alphashield.com/

1. Den har et specielt filter, der gør at KUN IP adresser DU kalder, bliver tilladt adgang. Den er så tæt, at selv tredieparts popups på hjemmesider, bliver blokeret.

2. Den gør din IP adresse stealth = usynlig.

3. Den er ikke trådløs i sig selv, men du kan sætte den foran en trådløsrouter. De er ved at lave deres egen trådløse router, med firewallen i, men den er ikke helt færdig endnu.

4. Den er nem at bruge. Skal bare sættes ind efter dit moden.

Den sikrer IKKE imod at noget FORLADER maskinen. Hvis du vil have en ok sikring imod det (det kan man aldrig sikre 100% imod), så gør du det bedst med Comodo`s software firewall. Som iøvrigt er gratis http://www.personalfirewall.comodo.com/

Btw, jeg købte min, i denne danske netbutik, til en billig penge http://kompletnet.dk/product.asp?product=14

Kommentar
Fra : mas_dk

Dato : 06-10-07 15:20

Hardware Firewall findes ikke per definition, alt Firewallens funktioner afvikles i software, selvom det er en lille boks man køber. (bare lige for at være bagklog).

Hvis du vil sikre dit netværk/data fra indtrængen ude fra det grumme internet, så skal du have en router der lukker for al indgående trafik. Routeren skal kun tillade indadgående trafik som er blevet etableret indefra dit hjemmenetværk. (det er den mest basale firewall opsætning, men virker for det meste meget godt).
Hvis du vil sikre dit trådløse net, så kræver det et trådløst Accesspoint, eller en Router med trådløs Accesspoint indbygget.
100% sikkerhed får du sådan set aldrig på et trådløst netværk, det er mere en kalkuleret risiko, om hvornår nogen kommer ind på det.

Det du som minimum skal gøre er at sætte kryptering på.
Du skal bruge WPA2-PSK med AES kryptering.
Det password du bruger til dit trådløse netværk skal også være svært at bryde.
Det nytter ikke at lave en god kryptering, også bruge et password som sommer, et gadenavn eller lignende.
Et eks.: Rø5SDR_qs550 fft**pæhtucfåtdxDU DS YGfkl

Det er selvfølgelig ikke til at huske, men lav et text document skriv et volapyk password, og gem det på en diskette eller usb memory key, og gem det et godt sted til senere brug, så er det bare at copy/paste det når du skal på, computeren husker jo koden, det er kun første gang at du skal indgive den lange kode.
Lav gerne et der er over 80 tegn langt.

Alt der er under WPA2-PSK m. AES er brudt, og kan brydes rimeligt hurtigt.

Linksys laver nogle gode Trådløse AccessPoint, og Trådløse Routere.
Hvis du ønsker mere info skriver du bare her i tråden.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 07-10-07 10:13

Tak skal I have. Jeg vil prøve at finde info på en firewall som opfylder disse her krav: WPA2-PSK med AES kryptering som du mas_dk skriver.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-10-07 10:24

Citat
Jeg vil prøve at finde info på en firewall som opfylder disse her krav: WPA2-PSK med AES kryptering som du mas_dk skriver.

Krypteringen har ikke noget at gøre med firewallen *S*.

Kommentar
Fra : mas_dk

Dato : 07-10-07 15:03

Citat
Krypteringen har ikke noget at gøre med firewallen *S*.

Ikke for at tage ord ud af munden på snaken, men til den trådløse del er det ihvertfald vigtigt at der er en ordentlig kryptering på.

Et setup jeg har kørt med et stykke tid er en Zyxel Router, med indbygget Firewall. Det trådløse er blevet håndteret af et Linksys WAP54G-EU Trådløst AccessPoint, hvor jeg har kørt med WPA2-PSK med AES.
Zyxel Routeren har håndteret adgangen til internettet med den indbyggede firewall funktion den har.
Linsys AccessPointet er koblet på routeren så igen er al trafik til & fra internettet styret af Zyxel Routeren.
Jeg ved ikke om det er tilladt at linke til edbpriser.dk men her er linket til routeren:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=311890

Den har oveniøbet en USB port, så man kan dele sin printer på netværket.

Jeg kan bedst lide det setup hvor router og trådløs Accesspoint er adskilt, grunden er sikkerhed, og strømbesparelse.
Jeg slukker altid for mit trådløse net når jeg ikke skal bruge det, det sparer strøm, og gør at det er er sværere for en der vil knække krypteringen at gøre det, når det er slukket med jævne mellemrum

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 07-10-07 15:49

mas_dk> Jeg har i øjeblikket en zyxel 2000v2 router med indbygget firewall, men da firewallen kun kan beskytte med almindelig 128-bit WEB, er jeg kommet på andre tankegange. Prøv at se her f.eks.
http://www.eksperten.dk/spm/797819