/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
Gøre baggrund gennemsigtig
Fra : 1991
Vist : 4813 gange
500 point
Dato : 06-10-07 11:01

Hvordan kan jeg gøre baggrunden helt gennemsigtig når jeg f.eks. har hentet et eller andet clipart og lignende.
Jeg bruger meget at hente ved hjælp af Import Screen Capture Start og kan hente mange fine ting som jeg vil bruge.
Jeg ved godt at jeg kan bruge Background Eraser.
Men jeg vil bruge MALERBØTTEN her finder jeg diverse farver og lignende, men det duer ikke.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 06-10-07 11:24

Det du vil gøre gennemsigtig skal have en unik farve som ikke er i din billede.

Derefter går du ind i Image -> Pallete -> Set Pallete Transparency
Vælg Set the transparency value to pallette entry, så komme in lille pippet fram klik på den farve du har valdt på din foto til at blive transpant.

Husk at gemme din foto i gif format ;)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-10-07 11:25

først og fremmest så sørg for at sætte flueben i transparent når du åbner new file ( file - klik på new - sæt flueben)

når du ellers henter noget så klip ud ved at bruge værktøjet selection tools - vælg hvilket du arbejder bedst med (freehand eller point to point osv) - kopier - vælg new file og indsæt det du har klippet ud - nu er baggrunden helt transparent.

du kan så vælge at gemme i gif eller png for at beholde den gennemsigtige baggrund

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-10-07 11:27

ps hvis du vil have transparent baggrund med farve så klik på malerbøtten - vælg farve - gå op og juster opacy (prøv dig frem til den styrke du vil bruge)

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 07-10-07 14:13

Jeg har prøvet at gøre som ocorner skriver - men baggrunden bliver svagt gullig hvis det er gult objekt.
Det samme med rødt osv.
Jeg har også prøvet at "udklippe" objekter - her er det ingen problem.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-07 14:20

har du prøvet som jeg skrev ??

ps måske skal du anskueliggøre bedre hvad det er du vil - transparente farver og helt transparent er jo to forskellige ting

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 07-10-07 14:24

Jeg har udklippet nogle meget flotte fonte med hvid baggrund og gemt som png fil.
Fonten er gul og lige meget hvad jeg prøver bliver baggrunden gullig.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 07-10-07 14:26

Åh nu ser jeg at det jeg har ønsket har jeg skrevet forkert -
DET SOM JEG ØNSKER ER EN HELT GENNEMSIGTIG BAGGRUND.
Når jeg printer det ud er baggrunden helt borte.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-07 14:48

ved du hvad - jeg fik engang et lille tricky tips da jeg begyndte - nemlig :

hent billede ind - skær ud - sæt ind som nyt image - kopier - åbn animation shop - sæt ind - gem som gif fil - og baggrunden er totalt gennemsigtig til enhver tid

det virker men du skal stadig sørge for som jeg skrev at baggrunde i både psp og animation shop er transparente i forvejen -

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-10-07 14:49

Prøv evt. at gennemse mulighederne i http://www.ritaolesen.dk/psp/grafik_2_psp.htm
Fordsat go' søndag

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-07 15:15

Citat
Når jeg printer det ud er baggrunden helt borte.

skal den da være hvis baggrunden er gennemsigtig

hvis du vil have en let farve - altså transparent farve omkring det motiv du klipper ud så skal du gøre den transparent ved at sætte opacy ned - her kan du bruge malerbøtten til at dække baggrunden med og derpå sætte det du har klippet ud - ind . (har jeg beskrevet før)

CLAN god gammel side

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 07-10-07 15:20

Miritdk Jeg kan godt udklippe i - frehand selektion og smart edge og det virker super
Men jeg ville bare hente et billede clipart og så kunne vælge malerbøtten og gennemsigtig baggrund med eet klik.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 500 point
Dato : 07-10-07 15:42

med fare for at lyde uforskammet - så kan du næsten sige dig selv at du ikke kan gøre baggrunden gennemsigtig med malerbøtten når du vil have den helt gennemsigtig - sammenlign det med en malerbøtte i det virkelige liv
Hvordan filan har du tænkt det skulle lade sig gøre

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-10-07 16:06

Mon vi ikke er ved at være herude...
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Paint+shop+Pro+Tutorial&spell=1
og/eller
http://www.paintshoppro.dk/tutorial.html
Benytter heldigvis selv Adobe Photoshop 7 (let at lave gennemsigtige foto(s)/layers)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-07 16:12

tjahhh CLAN - man kan sidde fast i noget - forklare sig forkert - forstå forkert osv osv - det er ualmindelig nemt at lave den gennemsigtige baggrund helt fra starten - og så er det DET .. men der er jo en grund til at øve sig på alt.

Hvilken version kører du 1991 ??? (selvom det egentlig er ligegyldigt)

hmmm - måske skulle jeg installere mit igen ?? giiiiiiiiiiiiider ikke

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 07-10-07 16:15

Tak for svaret miritdk.
Jeg har ikke tænkt den tanke før.
Det lyder fuldkommen logisk, det med malerbøtten i det virkelige liv.
Men så fik jeg det at vide.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-10-07 16:17

Godt du fik 'det ind/set/løst
Fortsat go' søndag

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-10-07 16:17

jaja man kan stirre sig blind på mange ting - forresten var idéen nu ikke ringe - klik og malerbøtten gjorde alt gennemsigtigt (sådan en vil jeg have irl - male skidtet over )

nå men fand du ud af noget ???