/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Irisfrø
Fra : knh15
Vist : 1137 gange
100 point
Dato : 06-10-07 08:23

Jeg har hele sommeren gået og holdt øje med en gul Iris, på den eng hvor jeg lufter min hund.

Nu er dens frøkapsler modne og frøene er begyndt og rasle ud, jeg har indsamlet nogle af dem.

Spørgsmålet er: Hvad gør jeg med frøene, hvordan opbevarer jeg dem, skal de sås nu eller til foråret?

Carpe diem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-07 09:07

Jeg ville opbevarer frøene et mørk tørt køligt sted til foråret, og først så frøene, når frosten er gået af jorden.

Det mest almindelige er at behandle den som en alm. staude, altså hakke et stykke af klumpen, da det vil tage meget lang tid før du får blomster på en Iris som du selv har sået.

http://www.dr.dk/DR2/seerneshave/Havens+planter/Vand-+og+sumpplanter/20060306131059.htm

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-10-07 09:12

Tak Nordsted1, der står bare ikke noget om hvornår jeg skal så frøene... Det gør ikke noget at der går flere år før den blomstre, det er sjovt selv og drive noget frem.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 06-10-07 09:15

Jeg kan heller ikke se at der står noget om hvornår frøene skal såes, men jeg ville gøre som med andre blomsterfrø, så dem når frosten er gået af jorden, dvs. du skal nok helt hen i slutningen af april, starten af maj.

Det er da også sjovt at så dem selv, du kan evt. så dem og havde dem stående i vindueskarmen, lige som tomatfrø mm

Godkendelse af svar
Fra : knh15

Dato : 06-10-07 10:12

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg prøver mig frem og anvender den måde du har forslået, den lyder logisk.

Husk og spørg mig til sommer om hvordan det går