/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Scalare
Fra : Fnukkii
Vist : 6714 gange
50 point
Dato : 05-10-07 23:43

Hej...

Vi har et akvarie på 54 l. I dette har vi neon fisk, platyer, mollyer og en kampfisk..
Vores platyer har fået 17 unger på den sidste måned og vi vil gerne have et akvarie på 112 l.

Vi har tænkt på at få nogle scalare, men ville gerne vide lidt mere om dem, hvis der er nogle der kan svare. Et andetspørgsmål er om vi skal flytte ungerne over i det store akvarie, eller vil de blive spist af scalarene?

Dernæst vil vi gerne vide om et akvarie på 112 l. er for lille til en scalare og om de kan leve sammen med neon fisk?

på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 60 point
Dato : 06-10-07 00:04

112 L er STORT nok.

En Scalar, kan som regel ÆDE_ hvad den kan få i munden.
OG GØR DET.
SÅ VÆK med små fisk, eller lav skjulesteder / planter / huler.

Neon-fisk er vist LIGE store nok, så ingen fare der.

Når du køber dem, så få et PAR, ellers kan der opstå
panik, mellem dem.

Har været ude for at KAMPFISK, går efter Scalarens finner.
Men tvivler på de gør dem noget, hvis du køber et PAR.

Hannen´s GAT er spidst = hunnens er rundt/ større og mere rundt.
Kan som regel se´s når de har fået GODT med foder.
Så ''stritter'' det ud.

Eller´s kan-du =? prøve at klemme fisken,
og der er synligt forskel.
Kan ikke tilråde at du gør det i en forretning......

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-10-07 00:08

OG; det er MEGET nervøse fisk,
som ikke tåler for megen URO, trampen på
gulvet/ HT støj.

Skal de yngle, så sæt et kunstigt blad ned til dem,
men et sted, hvor der IKKE kommer fisk forbi = hele tiden.

Men gerne med masser af frisk ''vand'' da det forhindrer
at æggene rådner.

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 06-10-07 00:19

Mange tak for hjælpen.. Ville lige høre om det er bedst kun at købe 2 scalare eller om det er fint med fire, altså to par..

Vi ville også lige høre om du ved om det er en dårlig ide, at flytte nogle af de gamle fisk over i det nye akvarium eller om de har bedst af at blive i deres gamle akvarium? de har været der i ca. 1/2 år..

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-10-07 00:36

1 PAR er fint = 2 LIG MED BALADE,
NEJ__bare en gammel regel, hvis ''tanken'' ikke var
over 50 L.
Og det er trods alt Ciklider, som har """
VIL have deres ''byggeplads'' i ro og fred.
Men ikke holder til på bunden af Akvariet.

Men altid godt med fisk, der ''kan'' holde dem adskilt = Nero
eller andre stimefisk.
Da der altid sker noget, de skal ''passe på''
Dog vil jeg holde mig LANGT fra __visse Tetra-arter.

Hvis du vil, kan jeg sende dig et par scannede sider
om dem, andet.
Så smid en PM og jeg skal gøre et forsøg.

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 06-10-07 00:44

Min mail er sadolinlarsen@jubii.dk

mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-10-07 00:55

Der kommer lidt, kan ikke sige om det bliver Lørdag = I dag
eller Søndag.
Hvad vil du have Ciklider + sygdomme

Eller bare det HELE === lig med flere dage, at scanne ALTSÅ

NÅ ha det_______

OG ALDRIG LIGGE EN MAILADRESSE her.

Det bliver misbrugt / af misbrugere___VITS

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 06-10-07 00:59

bare send det om ciklider+sygedomme..

tak for hjælpen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-10-07 02:30

Kommer en af DAGENE///

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-07 09:29

Et akvarie på 112 liter er stort nok.....til ET scalarepar...og så måske et par små bundmaller til at holde rent....men ikke maller hvis man regner med, at scalarerne skal yngle, for så æder mallerne æggene når de ligger på bladene.

Et scalarepar kan også eks. gå i et 112 liters sammen med ca 10 neomfisk....men ikke hvis scalarerne skal yngle, for neonfiskene æder også æggene.

Jeg synes det lyder som om du har for mange fisk i det lille 54 liter akvarie.

Scalarer er fredelige fisk, og de bryder sig ikke om at gå sammen med hurtige, urolige arter.

Scalarer bør have et ret højt akvarie med meget bevægelse i vandet....i naturen lever de i strømmende vand med tæt bevoksning af vallisnerieplanter (ålegræs) hvor fiskene så står meget stille op mod strømmen

Kommentar
Fra : popper

Dato : 06-10-07 10:47

Jeg kan da tilføje at hvis scalaren er stor nok så æder den også neon fiskene,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-07 11:42

Citat
Jeg kan da tilføje at hvis scalaren er stor nok så æder den også neon fiskene,

Så skal de godt nok være store, hvis de skal være i stand til at æde en neonfisk

Også betydeligt større end man normalt ser dem i "akvarieatørrelse"

De kan nemt æde eks. små guppyunger, men derudover fodres de med myggelarver og dafnier som tilskud til tørfoderet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-10-07 11:44

Nå, jeg har ellers fået af vide at mit nye 128 l. er for småt til scalare, hvilkt jo bliver bakket op af denne :

Alm. Scalare

Scalare, Pterophyllum scalare.

LEVESTED: S-Amerika.

STØRRELSE: ca. 15 cm.

AKVARIE STØRRELSE: fra 120 l.

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 06-10-07 13:23

Citat
Jeg synes det lyder som om du har for mange fisk i det lille 54 liter akvarie.

ja, det er også derfor vi vil have et større akvarium til de små platyer unger.. Nogle af dem er ca. på størrelse med en neon fisk..

Kan scalare godt leve med platyer? eller for den sags skyld mollyer?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 07-10-07 19:39

Citat
Dernæst vil vi gerne vide om et akvarie på 112 l. er for lille til en scalare og om de kan leve sammen med neon fisk?

Rigeligt stort.

Citat
Nå, jeg har ellers fået af vide at mit nye 128 l. er for småt til scalare, hvilkt jo bliver bakket op af denne :

Alm. Scalare

Scalare, Pterophyllum scalare.

LEVESTED: S-Amerika.

STØRRELSE: ca. 15 cm.

AKVARIE STØRRELSE: fra 120 l.

Det er Danske Scalarere du køber; ELLER
De kan sagtens gå sammen_

MEN kender IKKE ''dit'' akvarium.

Jeg havde som rimelig nybegynder,
et ''lille'' 60 L, hvor jeg havde 2 PAR Scalarere
1 par Crebensis. et par Jack Dempsy, +
EN MASSE planter skjulesteder,
OG ALLE LÅ ÆG_ ** ikke samtidigt **
Maller æder ''normalt'' ikke andres æg_ de får bare tæsk.

Dog havde jeg et par RØDE TETRAÈR, som hurtigt _ blev brugt som foder.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 07-10-07 19:47

ALT i ALT, kommer det an´ på hvordan dit akvarie er opbygget.

Har selv Malawie ciklider, der for visse arter, kræver
en han + mange hunner + akvarie på 2 - 500 liter

Andre kan du have 50 par i et akvarie på 100 L
men ville ikke selv byde dyrene DET.

Alle skal være der, og når du sætter det op,
KOMMER der gnideri, hvilket kan tage UGER
før de ? ved, hvor langt DU må komme ind til NABOEN.

Og kan i den forbindelse sige, at HØJDEN på tanken,
OGSÅ har en betydning,

Men som sagt, noget kan man læse sig til
ANDET koster peneg og TID,
OG MASSER AF TÅLMODIGHED.

Men har du en KAT, kan den som regel
LØSE de værste problemer, med aflivning af fisk...

KUN mine erfaringer, med dette.

Kommentar
Fra : suset

Dato : 13-10-07 22:43

Hvis Scalarere har æg, så går der en del små fisk tabt, hvis de kommer for tæt på............
Har haft 1 par, dem kom jeg af med.......... selv min hånd gik de til forsvar på....
Ingen skulle komme hen i " deres del " af akvariet i den tid de have æg.
De passer utrolig godt på.......

Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 13-11-07 00:26

For det første skal du ikke kun have et par neonfisk, for neonfisk er stimefisk og trives bedst med det. En 10-20 stykker alt afhængig af akvariestørrelsen og hvor mange fisk du har i det.
Scalarer skal have meget plads da de kræver et stort territorie område. De spiser kun neonfisk hvis neonfiskene er meget små. Platyer i nogenlunde størrelse kan godt gå sammen med scalarer. Jeg har selv scalarer gående med neonfisk, platy, molly og sværddragere. Når man køber scalarer har selv dyrehandleren svært ved at se forskel på, om det er hanner eller hunner, men scalarer danner selv par efter kort tid og du vil hurtigt finde ud af hvem der danner par. Jeg har 3 scalarer og de to fandt meget hurtigt sammen og holder den tredie på behørig afstand og er aggresive overfor den.
De er normalt rolige fisk, men kan ikke lide at gå sammen med for livlige fiskarter.
Jeg har også mollyunger, som går i et akvarie for sig selv og med jævne mellemrum, forsøger jeg at sætte en enkelt Molly i det store akvarie, for at se, om de er store nok til, at kunne blive sat i allesammen. Indtil nu har jeg forsøgt med 3 Mollyunger og scalarere har ædt dem med det samme, selvom de er på størrelse med nogle af mine de største neonfisk, så om scalarer har en speciel lyst til, at æde mollyer der ikke er så store, skal jeg lade være usagt.
Scalarer er en dejlig fisk, men den er altså lidt for sig. Mine går i et 225 liters akvarie og de har overtaget den ene halvdel af akvariet, som de nu mener er deres territorie. Så du skal have et noget større akvarie, hvis det er scalarer du vil have.
Jeg kender ikke så meget til guppyer, for dem har jeg aldrig gidet have i mit akvarie.

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 24-11-07 18:09

Tak for svaret disken.