/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ventilator - forsinket start
Fra : NADELCA01
Vist : 3474 gange
35 point
Dato : 05-10-07 10:47

Hej,

Vi har installeret en ventilator i badeværelset - Fremex F2513.

Den har justérbar fugtstyring og har en fast timer på 2 min. forsinket start og 7 min. efterløb.

Vores problem er, at den allerede starter efter 1 min. ? Ret irriterende, specielt ved natlige toiletbesøg, hvor den så efterfølgende brummer i 6 min.

Kan man overhovedet gøre noget her og ændre den faste timer til de 2 min. som den jo egentlig skulle starte ved?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-10-07 10:56

Det er vel et garantispørgsmål, ellers få den monteret om så den tænder for sig selv. Hvis det er en fast timer så kan du ikke ændre det.

Kommentar
Fra : KONG

Dato : 05-10-07 10:58

Hvor har du købt den henne?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-10-07 10:59

I følge denne kan du ikke ændre den faste tid:
http://www.billigvvs.dk/Ventilation_klimaanlaeg/Bad_ventilatorer/Fremex/163d410f67a025a2aa859505a6245176.html

Med mindre du bryder ind i apparatet og laver om på elektronikken.

Hvis du har den til en stikkontakt så kan du købe et lille døgnur til at sætte i mellem.
Fås hos byggemarkeder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-10-07 11:04

Døgnuret var tænkt til at slå den fra om natten.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-10-07 11:16

Siden den går igang ved toiletbesøg må den jo tænde sammen med lyset, det kan jo laves om.

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 05-10-07 19:14

Du kan vel vælge at lade den tænde på en seperat afbryder, eller sørge for den ikke får strøm,
når lyset slukkes: (nemmeste løsning)
Den må jo være forbundet til en fase ( ledning med strøm på hele tiden ).
Hvis du i stedet sørger for, at det er tændledningen til lyset, der er monteret her,
vil den jo slukke når lyset slukkes.
Lyder det besværligt? Få evt. en elektriker til at hjælpe.
Det er heller lovligt at gøre det selv, men loven bliver vel bøjet nogle gange

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 05-10-07 19:14

Du kan vel vælge at lade den tænde på en seperat afbryder, eller sørge for den ikke får strøm,
når lyset slukkes: (nemmeste løsning)
Den må jo være forbundet til en fase ( ledning med strøm på hele tiden ).
Hvis du i stedet sørger for, at det er tændledningen til lyset, der er monteret her,
vil den jo slukke når lyset slukkes.
Lyder det besværligt? Få evt. en elektriker til at hjælpe.
Det er heller ikke lovligt at gøre det selv, men loven bliver vel bøjet nogle gange

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-10-07 21:43

Din ventilator er monteret med: en 0, en konstant FASE & en tændledning, som kun får spænding når lyset er tænt.
Det du skal gøre er at afmontere den konstante FASE,(sæt en kronmuf på ledningen, PAS PÅ der er altid strøm på den, og den skal ikke bruges mere)
Lav der efter en lus=forbindelse fra tændledningen til FASE på ventilatoren, så virker ventilatorens tidsforsinkelse og efterslæb, kun når lyset er tændt, og i har ro om matten efter toielet besøg når lyset slukkes og kan

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-10-07 10:36

et wc bør have udskifte luften 8-10 gange dagligt så det passer vel meget godt ? = (godt indeklima)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-10-07 10:45

Det er meget godt at fjerne den konstante fase, men så går fidusen med at ventilatoren kører efter et toiletbad fløjten. Det må da være bdre med en seperat afbryder, eller også skal man huske at lade lyset stå tændt efter man har været i bad og huske at slukke det så ventilatoren og lys ikke kører hele dagen. Det er jo netop efter et bad at der skal luftes ekstra ud.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-10-07 22:00

Hvis et badeværelse skal være 100% korekt er der en afbryder for lys og en for ventilation, og der skal altid være en fast fase til ventilatoren, for har man en ventilator med justérbar fugtstyring og en fast timer på 2 min. forsinket start og 7 min. efterløb, vil den kunne udnyttes optimal, da den selv starter ved for høj fugt i rummet og slukker igen når fugten er væk, og den kan startes på afbryderen for alm. udluftning af rummet i 7 min.

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 08-10-07 11:18

Hej ...

jeg har oplevet ligende problemer ....

så vi tager det fra toppen ...

kontrollere at luftrøret er isoleret og at der ikke løber fugt på indersiden...
nogle ventilatore får kondens tilbage og det rister elektronikken, ødelægger timer og hydrostat...
(( vær sikker på dette ))

for pruducenten i fanebladet om ventiltore
http://www.fremex.dk/Venti.pdf
informere et timeren er sekundær og hydrostaten er primær...

for siden at den tænder efter 1 min, er der noget koks med den .. enten defekt fra fabrikken
fugt i maskineriet .. jeg kan ikke se at man kan forbinde den forkert ( uden at du vil øjeblikkelig opdage det ).

så ...
1 kontrol rør / elektronik.
2 kontrol at det er den type du har bestildt og fået ( bare for at være sikker )
3 test ... virker det eller ikke ,, ring til producenten og spørg...
4 er der ikke garrenti eller andet , kan du lege med den, kortslutte timer og sætte en delay timer på
5 måske købe en ny ...

Hilsen
Jerod