/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Fast størrelse på rammeside?
Fra : Brassovitski
Vist : 860 gange
100 point
Dato : 05-10-07 10:46

Halløjsa
Jeg bruger FRontpage 2003 og er ved at lave et Web-sted. Jeg har lavet en rammeside, topbanner højde 125 pix, venstre menu 150 pix bred, hovedvindue 650 pix bred. Hvordan forhindrer jeg at sidens størrelse kan ændres i brówseren, når CTRL + Scrollhjulet på musen bruges? Jeg troede faktisk det var nok at sætte fast bredde for rammerne, men åbenbart ikke?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-10-07 11:25

Prøv om denne kan give dig en idé:
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/index.htm

Du kan bruge hvad du vil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-07 11:34

Så vidt jeg ved findes der ingen måde at forhindre forstørrelse i html da det er et spørgsmål om browserfunktioner, men hvis du i stedet for rammer bruger "fælles kanter" (FrontPage facilitet) kan du undgå at tingene kolliderer da man ved brug af "fælles kanter" får kanterne skrevet ind i en enkelt side ved udgivelse, lidt lige som CSS hvor du jo også kan bibeholde det der skal være fast på alle sider. Baqre en idé.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-10-07 11:34

Højreklik på din ramme side - "rammeegenskaber" - fjern flueben i "størrelsen kan ændres i browseren".

Så skulle den være der.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-07 11:39

brokke44's anvisning drejer sig kun om at kunne trække rammerne større.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-10-07 00:19

Ved ikke om det virker i FP
Men kunne du lave rammerne, hver-enkelt til 100%
istedet for PIXELS,
tvivler på det virker, men ellers er det som beskrevet,,,,
min eller andres browser der afgør sagen/ rammen

Bare en tanke_
Men så kunne du oprette 2 ? flere sider,
oprettet i hvert ''skærm-format''
Så man selv kan vælge, ud fra sin egen skærm-størrelse.
Ved at klikke på størrelsen, du giver mulighed for ???
Kræver ikke så ? meget at lave. "

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-10-07 07:37

Hvis du sætter dine rammer i %, ændrer disse sig ved forskellige skærmopløsninger.
Det er en udmærket løsning i visse tilfælde, men man skal være opmærksom på, at tekst/billeder "skrider", så præsentationen måske ikke bliver som tiltænkt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-07 08:34

Du kan med CSS bestemmels størrelsen af dine rammer med egenskaberne:

width:
height:
min-width:
max-width:

Benyt % værdier hvis højde/bredde af (X-)HTML frame'n skal være uafhængigt af tekststørrelse, vinduesstørrelse eller skærmopløsning.

Læs mere om websidelayout her: http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

..men hvad vil du med rammer, når du alligevel vil styre HTML elementers bredde, højde osv.?

Så ku' du jo lige så godt benytte en <div> eller <span> til din sideopdeling.

http://www.webtips.no/9.320.0.0.1.0.phtml

Hvis det er for at få menuen , topbanneret eller footeren til at 'blive stående' når der scolles, så kan du jo bare benytte CSS egenskaben:

position:fixed;

http://www.w3schools.com/css/pr_class_position.asp

Egenskaben kan dog sagtens bruges på frames også:

http://www.webreference.com/html/tutorial24/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-10-07 09:08

Hej MOLOKYLE
Jeg har prøvet linket du henviser til, de eksempler der er, er baseret på Html koden og ikke på hvordan det sættes op i Frontpage. I frontpage eksisterer mulighederne "width:, height:, min-width:, max-width:" Ikke, jeg har så prøvet at taste dem direkte ind i mit .css dokument:
Width: 800
Min-width: 800
Max-width: 800
og i min rammeside, henvist til fjernstylesheet 'navn.css', men når jeg så viser siden i browseren, kan størrelsen på de siden stadig ændres ved at holde CTRL nede og så scrolle på musehjulet.
Det skal siges jeg er ikke en ørn ud i css, men har et hæfte fra Libris, og har fulgt vejledningen der med at oprette css dokumentet og allokere det til rammesiden. Hvordan med de sider der vises henholdsvis i venstre menustribe, topbanneret, hovedvinduet? Jeg kan vel ikke bruge det samme css til disse, da siderne jo ikke skal være 800 bredde? Jeg er vel nød til at oprette et nyt css, hvor kun typografier osv. er defineret?
Du skulle vel ikke bo i nærheden af Vejen. He!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 10:32

I frontpage kan du slå over til kodevisning, og der se dine rammer.
Og så kan du ændre dine rammer til % i stedet for pixel.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-10-07 11:02

Til e.c.
Rammerne skal lige præcis ikke være i procent. Ideen er at uanset hvilken opløsning den besøgende kører med på sin maskine, har rammerne/siden samme størrelse, uden at designet flås op på kryds og tværs.
Jeg tro faktisk plot jeg skal sætte px bag ved angivelsen, for at frontpage kan forstå syntaxen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 11:05

Ok så misforstod jeg.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-07 11:38

Det du oplever er bare en af de væsentligste årsager til ikke at anvende rammer, som rent faktisk kun har en fordel og det er, at det kun er indholdssiden der skal indlæses når man surfewr på sitet, og det er jo et levn fra 56 kbit modem tiden.

Hardcore designere vil sikkert bruge CSS til at opsætte de faste emner, men du kan også bruge skabeloner hvor fast opsatte tabeller styrer indholdet.

Jeg ved ikke om du har kigget på muligheden med fælles kanter, men den vil arbejdsmæssigt gøre det samme som rammer, men ikke ved visningen hvor siderne vil fremstå som enkeltsider.
se evt. http://www.widensdeling.dk/Forlag/Pc_branche/Opgaver/FrontPage%202003%20(Basis).pdf side 12

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-10-07 17:50

Halløjsa
Nu ser mit StykeSheet sådan ud i Frontpage.
Citat
h1 { font-family: Arial; font-size: 10pt }
width { width: 800px }
h2 { font-family: Verdana; font-size: 12pt; font-weight: bold }
h3 { font-family: Arial; font-size: 18pt; font-weight: bold }

Width kommandoen kan jeg ikke finde nogen steder i pulldown-vinduet hvor man vælger om det 'HTML-kode' eller 'bruger'. Hvordan får jeg checket at syntaxen er korrekt? Det ser jo lidt anderledes ud i Frontpage stylesheets end når det er ren kode.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 18:56

Nu har jeg lavet en tabel i frontpage med een kolonne og een række.
den er centreret
Måske du kan bruge noget af dette.
Sæt den ind i body
Afprøv den i "vis i webbrowser" i de forskellige skærmstørrelser.

<body>
<div align="center">
<center>
<table border="1" width="100%">
<tr>
<td width="700%" bgcolor="#FFFF00" height="400">&nbsp;</td>
</tr>
</table>
</center>
</div>
</body>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-10-07 19:56

Æhhh! e.c.
Tak for hjælpen, men jeg kan se du skriver 700% i kommandolinien med td width, sku det ikke være 700px, for at begræsningen bliver en fast bredde. Jeg tror godt jeg kan få det til virke som jeg vil med en tabel, men når nu muligheden med et stylesheet er der, så bør det vel også kunne virke. Jeg fik det faktisk til at virke på firmaets maskine med en frontpage 2000 på, mystisk at det ikke virker i 2003, eller er det forskellen på browsere der gør det, på firmaets PC er der en iexplorer 6.0 (win 2000 nt), og på min egen maskiner har jeg en iexplorer 7.0, med sp2.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-10-07 20:09

Jow det skulle ikke være %

Css (typografiark) kan da stadig laves med tabeller. Der skal jo bare henvises til stedet hvor dette typografiark ligger - så bliver alle sider ens med een stor tabel på siderne.
Du kan bestemme hvor tabellen skal starte og størrelsen bestemmer hvor den skal slutte.
Du kan så lave indertabeller også med css og lægge dem i stortabellen eller et bestemsted på siden.

Jeg har ikke installeret andet end office 2000 pro incl. FP 2000

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-07 20:07

Gør som jeg; ..og undgå frames:

http://www.cssboxing.com/

Ps. Prøv at ændre opløsning, vindues-/tekst-størrelse ..dynamisk ...og 'se' selv pointen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-10-07 20:53

Undskyld Molekyle, men jeg fatter ikke helt pointen. Det ser da flot ud mede overblændingen, men CTRL plus scroll-knappen gør stadig alt mindre eller større. Det er jo lige præcis det jeg ønske rat undgå.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-07 21:02

Du kan nu nok ikke undgå, at teksten kan forstørres så det du skal er at lave en opsætning hvor alt bliver større uden at din opsætning forrykkes i forhold til det øvrige og derfor duer rammer ikke mere.
Enten må du bruge CSS, tabeller (evt. kombineret) eller FrontPage fælles kanter hvor FP indskriver det du opsætteri kanter direkte på siden så det samles vede udgivelse.
Når man nu bruger FP kan man jo lige så godt anvende fælles kanter (findes vist ikke på FP 2000).
Hvis man ikk evil bruge den slags kan man lige så godt bruge NVU eller Kompozer.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-10-07 08:48

Halløjsa alle sammen
Tusind tak for diverse input. Jeg tror jeg vælger en løsning med tabeller, fælles kanter, og så css til at styre skrifter, farver osv. Siden jeg skal lave ender nok op med at skulle være på ca. 5 -10 sider, så det er nok overkommelig at lave de enkelte sider, ved først at lave en og så kopiere og tilpasse denne.
Jeg lader lige spørgsmålet stå åben lidt endnu, der kan jo dukke suplerende spørgsmål op. Men det havde været rart, hvis rammer kunne styres bedre; det kan de muligvis også, men det må jeg forske lidt i senere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 09:53

Tabeller kan jo også laves i css så du kan rette et sted og resten følger med.
Du har jo funktionen i FP (typografiark)
For ikke selv at skulle udtænke det hele - så kan du jo plukke i de færdige ark.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-10-07 09:58

Hejsan
Så er der alligevel et ekstra spørgsmål. Hvordan er det lige jeg linker et ekstern typografiark til en tabel? Jeg synes ikke der er nogen mulighed under tabel. Hvis jeg trykker på knappen typografi under tabelegenskaber, er det ikke muligt at linke til et eksternt css-ark. Hmmmm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 10:10

http://www.hirsenet.dk/ (se på kildekode)
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="hirsenet/cssfiler/topfarve.css">

Der ligger et typografiark (.css) i en mappe som jeg har kaldt "cssfiler" og den henvises der til på siden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-07 17:29

Det er nu en dårlig idé at fratage brugeren ( = klienten) selv at styre browservisning med f.eks. CRTL + 'rulle' eller Vis->Skriftstørrelse. Dette kan dog gøre ved i CSS at benytte faste mål som:

PICA = pc, CENTIMETER = cm, MILIMETER = mm, TOMMER = in eller PUNKTER = pt.

Bruge hellere scalérbare størrelser som:

PIXEL = px; RELATIV X-HØJDE =ex ,PROCENT = % eller EMS = em.

Hvorfor?

Læs til eksempel: http://photoshop.weblogsinc.com/2005/01/31/pica-points-and-pixels-sorting-out-the-three-ps/

..eller: http://www.webdesign101.dk/design/length_size.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-10-07 17:56

Hej Molokyle
Ret interessante artikler. Jeg vender lige tilbage når jeg har noget sat på webben. Der går nok en uges tid eller lignende. Jeg skal lige eksperimentere lidt med de forskellige muligheder. jeg kan godt se at man kan studere web-design i mange år, hvis man har lyst til det.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-10-07 09:05

Halløjsa
INFO:
Jeg har nu læst diverse artikler om WEB-design, og konklusionen må være, en side hjvor brugerne kan ændre størrelse, og fonte osv. styres af stylesheets. Vender tilbage når jeg har noget 'oppe'. Det tager nok lidt tid, da jeg er ret 'ophængt' lige for tiden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-07 17:57

Ok. Brassovitski: Happy coding...

Nysgerrig efter at se 'resultatet' ..er jeg

Når det kommer til andre gængse aspekter i forbindelse med web layout, så kast desuden et blik på denne danske 'nørds' hjemmeside:

http://www.klapmusen.dk/

Der er mange gode 'ting' at komme efter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 23-11-07 14:31

Du kan ikke indstille en fast størrelse på websider, fordi der er indbygget en "zoom-funktionalitet" i diverse browsere.
Brugeren bestemmer selv hvor stort/småt man ønsker at se en given hjemmeside.
/Peter

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-07 16:22

Hmm... næppe helt korrekt peterbech

Jeg gætter på, at man ka' lave konstruktioner alá:

CSS:
Kode
.
frame.indhold;
{
position:absolute;
top:8px;
left;128px;
width:512px;
height:100%;
margin:0;
padding:0;
overflow:auto;
}
.

(X-)HTML index.html (!DOCTYPE med Frame DTD):
Kode
.
<frameset>
<frame class="indhold" noresize="noresize" src="indhold.html" />
</frameset>
.

(X-)HTML indhold.html (!DOCTYPE med Frame DTD):
Citat
.
Her st&#229;r jeg sgu fast !!!
.

Mht. til at lade brugeren bestemme størrelsen af f.eks. tekst og billeder er det i CSS muligt at angive (X-)HTML objektets dimensioner i : in, pc eller cm

..altså for; at få vist 'faste' mål i stedet for de scalérbare af slagsen: px; % og em

Det vil ALLIGEVEL ku' la' sig gi' sig med specialværktøjer til svagtseende at ændre disse 'størrelser', men alm. browserindstillinger kan intet ændre ved udséendet af indholdet, da det er en del af DOM specifikationen for de givne egenskaber bag (X-)HTML elementerne (..hvis da ellers browseren overholder standarden, som anbefalet af www.w3.org ).

Omkring layout af websider: http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle