/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bioovn
Fra : Mr3xS
Vist : 4738 gange
100 point
Dato : 04-10-07 13:30

Hej alle.

Vi overvejer at erstatte vores gamle brændeovn med vandtank med en ovn fra Bioovn (www.bioovn.dk).

Er der nogen herinde der har gode som dårlige erfaringer med disse ovne?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-10-07 13:53

Er netop ved at få leveret en. Lang leveringstid er vist det eneste minus.

Mit råd til dig er tag op og tag en snak med Hans (ham der har opfundet og producere ovnen) Få den demonstreret.

Du vil også få en god rådgivning i hvordan ovnens udseende og funktion kan tilpasses netop dine ønsker.

VH

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 04-10-07 16:09

Tak for dit svar.

Hvor lang er leveringstiden??

Hvad faldt du for ved ovnen?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-10-07 16:24

Jeg ved ikke hvad den aktuelle leveringstid er. Han plejer at lave dem færdige i partier og jeg aner ikke noget om hvornår den næste portion er parat og om hvor mange der står på venteliste men ring eller mail til ham, han svarer villigt på alle dumme spørgsmål

Jeg faldt dels for at det er den mest effektive ovn der produceres i Danmark (hvis man ser bort fra masseovnene) Dels at den var forberedt til at sammenbygge med både centralvarme og solvarme.

Man kan bruge den utroligt fleksibelt enten som konventionel ovn eller sammen med centralvarmeanlæg suppleret med andre varmekilder alt efter ønske.

Der udover er den et miljømæssigt godt valg, når der er tændt op i den er forbrændingen af røggasserne så effektiv at du ikke kan se røg komme op af skorstenen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-07 19:03

Husk lige at den skal have ÅBEN ekspansion.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 04-10-07 21:02

Hej igen Thomas.

Jeg kan se, at vi lægger vægt på nogle af de samme kvaliteter. Som sagt har vi allerede en brændeovn med vandtank, så den skal bare erstatte den. Men umiddelbart passer den godt til vores behov.

Jeg er dog lidt spændt på, om den kan levere nok effekt på vandsiden, idet den helst skulle kunne varme hele huset op (144m2 - 9 radiatorer, 3 rum med gulvvarme). Det kan den nuværende ikke, og hvis der skal være varmt i den ende af huset hvor brændeovnen ikke står, bliver der alt for varmt i stuen. Så typisk er der 23-24 grader i stuen sidst på aftenen, og måske omkring/godt 20 i den anden ende af huset (værelser og soveværelse). Det er ikke alt for godt..

Derudover syntes jeg ikke det er det flotteste design, men man kan jo ikke få det hele. Vores skal indmures (hvis vi vælger den..), og vi har i forvejen vandskurede vægge i stuen, så det skal nu nok blive ok.

Valgte du at få noget ekstra udstyr, herunder den ekstra vandgennemstrømning i siderne?

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-10-07 23:10

Uden at jeg skal gøre mig klog på det, men er der ikke muglighed for indregulering ?
Hvis det er et 2 strengs system plejer der at være en ventil ved hver radiator/lejlighed.
ellers kan en termostat vel klare det. Blot en strøtanke.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-10-07 23:16

Jeg har valgt at få den leveret med vandharper da jeg vil have størst mulig effekt ud på vandet.

Vedrørende design så var jeg ligesom du lidt negativ overfor design men efter at have set den i virkeligheden så synes jeg den er rigtig flot og ikke nær så stor som jeg forestillede mig.

Den er på foto fotograferet nedefra hvilket får den til at se stor og grim ud hvilket den ikke er i virkeligheden.

Hans har også en lang række sten du kan vælge imellem at få den beklædt med.

Hos mig skal den opvarme nogenlunde samme areal som hos dig.

Men jeg vil virkeligt anbefale dig at tage en snak med Hans selv. For det første er han en hyggelig fyr der ved utroligt meget om det han laver. For det andet har han ordrebogen fuld så du skal ikke være bekymret for at blive prakket noget på.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 05-10-07 09:50

Hej igen.

Jeg har lige fået en mail fra ham.. Leveringstiden er feb/mar 08, det er godt nok lang tid, når man havde håbet på at man kunne få skiftet her inden det blev vinter..

Men jeg tror da klart at jeg vil aflægge ham et visit og se hvad han kan tilbyde.

Jeg har også lagt mærke til, at den ser meget større ud på billederne, end den er i virkeligheden.

Hos os vil den blive indmurret.

Tak for dine svar.