/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Internet via parabol
Fra : tararam
Vist : 2178 gange
50 point
Dato : 04-10-07 07:18

Hvorfor kan vi ikke bruge parabolen til at gå på nettet
ligesom man gør i mange andre lande. Er vi bagud, eller er det fordi der er monopol på det ?

Eller er det blevet muligt herhjemme alligevel ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-10-07 07:32

Hvad er det for et monopol du nævner??

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 04-10-07 07:47

Jamen, jeg ved jo ikke om der er monopol på det. Jeg spørger bare. Det er da underligt at vi ikke som andre lande kan bruge parabolen til at gå på nettet.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-10-07 08:23

For det første er der ikke monopol, der er jo masser af internet udbydere i Danmark.

Og det skal jo nok komme, der har bare fra udbydernes side været fokus på andre ting, som f.eks. hastighed, og hvis du skal opnå en tilfredsstillende hastighed på din internet forbindelse, så kræver det fra udbyders side nogle temmelig store investeringer, som det på grund af de relativt få kunder der er, vil tage lang tid at tjene ind igen, det skal nok komme, men hvorfor er det vigtigt?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-10-07 08:24
Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-10-07 08:27

Du kan godt bruge EN parabol til at gå på nettet, men næppe parabolEN.

Internettet er jo en sammenkobling af computere og PC'er her på jorden. En parabol er en antenne der typisk modtager radiosignaler fra satelitter. Der skal så lige nogen til, der finder det interessant at koble internettet sammen med en satelit (med ret heftig datamængde hvis det skal hænge sammen økonomisk) og så skal der lige for hver eneste bruger være udstyr der ikke alene kan modtage signalerne fra satelitten (det kan alle tv-paraboler) men også sende.

Men selvfølgelig er det da gjort: http://www.motosat.com/
Det nødvendige udstyr og abonnement kan købes i England til ca 70.000kr og det koster ca 1100kr om måneden for at være opkoblet hele døgnet med en hastighed på 512 / 128 altså bredbånd.

Det er ikke alle telefonforbindelser der kan udstyres med xDSL - men de allerfleste
Det er ikke engang alle telefonforbindelser der kan benyttes til internet med modem, men her er kun få undtagelser.
Det er ikke alle fællesantenneanlæg/kabeltv-anlæg der kan benyttes til internet - men en del.

Faktisk er det ikke alle der overhovedet kan få forbindelse med internettet.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 04-10-07 10:22

så vidt jeg husker har der tidligere været ? om det på Kandu
prøv at søge på kandu

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-10-07 10:33

Nåh ja - ovenstående var fokuseret på satelit-signaler.

Der er også landbaserede systemer, fx:
o Ovennævnte SkyLine (godt i gang i det midtjyske område). www.elro.dk/elro.asp?m=13&s=wimax.htm
o samt Clearwire (Væsentlige dele af 7 større danske byer) www.clearwire.dk

men det er vist typisk ikke parabol-antenner der anvendes.

Kan du henvise til noget land hvor den almindelige tv-parabol anvendes til internet?

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 04-10-07 10:34

Jeg spørger kun fordi at vi herhjemme graver fiberkabler ned osv osv, når man i udlandet vælger andre løsninger. Måske er det lige om hjørnet at vi får det samme her.
Men det undrer mig at man bl.a. i Asien ser paraboler på mange huse og man herigennem trækker internettet. Sådan har det været siden 1990. Det skulle ikke undre mig, når alle har fået fiber bredbånd herhjemme, at der kommer billigere løsninger med sattelit-internet.
Jeg ville faktisk bare høre om nogen vidste om det var på vej.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-10-07 10:45

Citat
Men det undrer mig at man bl.a. i Asien ser paraboler på mange huse og man herigennem trækker internettet.

Det undrer også mig hvis man i 'Asien' skulle trække internet gennem en satelit-antenne. Kan du dokumentere at man gør det.

Men det undrer mig ikke at kabel-tv er mindre udbredt i nogle lande sådan at man ser flere tv-paraboler.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-07 11:39

Man har kunnet få internettet igennem en parabol, men problemet er at parabolen kun modtager signaler og du skal også sende for at få kontakt og derfor skal parabol download suppleres med telefonkabel upload og så er fidusen helt væk og derfor tror jeg ikke at nogen udbyder den form længere.
Wimax er Internet via trådløst signal hvor senderne er opsat i nogle mobilmaster og signalet sendes og modtages via en antenne der skal sidde udendørs på huset og hvor der ikke må være store træer eller andet signalforstyrrende imellem din antenne og senderen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-10-07 12:36

Citat
Hvorfor kan vi ikke bruge parabolen til at gå på nettet ligesom man gør i mange andre lande

Det er der INGEN lande i verden der gør..... (men det er som allerede skrevet - muligt)

Tror det du tænker på er når "folk" kobler op via satellit telefon og på den måde får en form for forbindelse (f.eks. til firmaets server)

Citat
Men det undrer mig at man bl.a. i Asien ser paraboler på mange huse og man herigennem trækker internettet

Det er nok TV-paraboler - de vil netop være gunstigere på så store arealer....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-07 15:19

Du kan sagtens få både telefon og internet via direkte opkobling til en satellit.
Men det er mange gange dyrere end nogen anden mulighed. Til gengæld kan det bruges overalt.
På vej i flyvemaskine , i krigszoner og midt i arktis. Derfor er det kun en løsning som folk bruger den slags steder.
Jeg mener at en 600kb forbindelse koster omkring 100kr i minuttet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-07 15:24

Der er i øvrigt en dansk producent af udstyret til satelitterminaler
se bare her
http://www.thrane.com/

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-10-07 15:26

Citat
100kr i minuttet

Jo, det har det kostet engang. Nu er det meget billigere. Jeg nævnte nogle priser på internet og på følgende link nævnes telefoni for 6,25 i minuttet.

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=5644621

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-07 15:47

Til den pris får man kun en lille andel i en fuld kanal. Det er godt nok til telefoni, men der skal meget mere til en ordentlig internet browser, eller et tv billede.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 04-10-07 17:21

Jeg har selv boet i Asien, og der får man en parabol med når man skal have internet. Det er billigt dernede, og så burde det da ikke være så dyrt her. Men det er måske på vej.

Men det er måske på grund af de øde områder i Asien at man benytter sattellit.
Faldt lige over dette i Wikipedia
"Satellite Internet services are used in locations where terrestrial Internet access is not available"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-10-07 17:49

http://www.mybluedish.com/

Warning: Satellite internet is not intended to be used for voice over IP (telephone service delivered over the Internet, also known as VOIP), or real-time interactive gaming, where latency caused by sending signals from the earth to the satellite and back again would have a noticeable effect on performance.

priser

http://www.mybluedish.com/speed-and-pricing.htm

http://www.satsig.net/ivsat-europe.htm

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 04-10-07 17:53

Eurobird 3 dækker Danmark......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-10-07 18:06

Latitude = 55.682780539705774, Longitude = 12.56561279296875

Der har jeg boet som barn

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 06-11-07 15:22

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 15:27

Selv tak.....