/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bruger kontra ejer - EUknallert
Fra : jamera
Vist : 421 gange
200 point
Dato : 04-02-03 12:37

Jeg var så dum, at jeg overlod en bekendt min nye EU-knallert, dvs han blev regstreret som bruger og jeg forblev ejer. Knalleten havde jeg købt på afbetaling med et lån i Nordea Finans til 380,- /mdr. Aftalen med den bekendte var, at han skulle sætte dette beløb ind på min konto, så jeg ikke havde udgifter mens han var bruger, han var intereseret i at købe den, men kunne ikke selv låne penge. Han lovede inden for de næste 2 år at skaffe alle pengene, men det er ikke sket, nu 4½ år efter! Han har dog indbetalt de 380,- trofast hver måned i de 4½ år. Der er stadig et restbeløb på 7500,- på lånet som jeg jo afbetaler på, men jeg har lige regnet ud....han har næsten indbetalt 20.000,- i de 4½ år uden at kunne trække renterne fra i skat som jeg, en virkelig dårlig forretning for ham. Og det er faktisk 4 år siden jeg sidst har snakket med ham!...knallerten så forfærdelig ud sidst jeg så den!.....men spørgsmålet ér....kan jeg kræve knallerten fra ham hvis han ikke betaler resten af pengene, da det jo er en mundtlig aftale?? Jeg står stadig som ejer, men vil det være rigtigt at se bort fra de 20.000,- han har indbetalt, bare fordi der mangler....ja,jeg er villig til at se bort fra 3000,- af de 7500,- der mangler, bare for at få afsluttet denne sag.....hvis han holder op med at betale hvad gør jeg?

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 210 point
Dato : 04-02-03 13:01

Vil det sige, at knallerten har kostet 54*380 = 20.520 + restgæld på 7.500 i alt 28.020, må det vist siges, at så er den da også betalt, og du har lavet en god forretning.

Hvad ville knallerten ha' kostet dig, financieret af Nordea Finans - fratrukket rentefradraget?

Ram2

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 04-02-03 13:19

Ja ham der bruger den, har indtil nu betalt de ca. 20.000,- til mig. Det er et 8 års-lån, dvs hvis han betaler de næste 3½ år også.......uha det er næsten 35.000,- sådan lige regnet i hovedet. Ja, det er en god forreting for mig, men ikke for ham!

Knallerten kostede 15.000,- ........øh jeg ved ikke hvad den ville ha kostet med financeringen, men det er jo uhyrlige renter man betaler......men det har jeg ikke forstand på.....øh.....man betaler jo det dobbelte når man financerer så lang tid hos Nordea Finans!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-02-03 13:33

Hvis du vil gøre noget ved det, kan du nok få banken til at beregne hvad knallerten løber op i, minus de renter der fragår i den skattpligtige indkomst. Så kan du hvis regnskabet ser rimeligt ud meddele din køber, at han er gældfri.

Regnskabet skal vel blot være sådan, at du ikke har haft udgifter i forbindelse med kanllerten, + måske et beløb til dig for at financiere ham.

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 04-02-03 13:50

hmm........jeg har jo stadig 7500,- der skal afdrages de næste 3½ år.........den oprindelige aftale lød på at han skulle skaffe alle pengene inden for 2 år, så ville jeg godtgøre ham for 2000,- ...........men dette er ikke sket, så selv om jeg måske nok vil gå med til godtgørelse på 3- måske 4ooo,- så synes jeg stadig han skal svede de 380,- /mdr. da det var aftalen. Dårlig forretning for ham ja. Og jeg forstår heller ikke hvorfor han stadig går med til det......men spørgsmålet er nu også osse snarere.......kan ejg hente "min" knallert hvis han holder op med at betale?...han har jo betalt den to gange efterhånden, så det ville nok ikke være rimligt....men at sige at regbnskabet går op på nuværende tidspunkt.......nænæ.....dette osse set i lyset af at jeg er kontanthjællpsmodtager, dvs fattig!....hmm......og i den forbindelse må jeg vel overhovedet ikke eje sådan en tingst uden at socialkontoret skal have det at vide...og derved tvinge mig til at sælge den???

Jamera

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-02-03 13:58

Det tror jeg nu ikke socialforvaltningen tvinger dig til
Der er dog så mange personlige overvejelser inde i dit spørgsmål, så jeg kan i hvert tilfælde ikke sige dig hvad du skal gøre.

Ram2

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 04-02-03 16:15

ok, det ved jeg vist heller ikke selv........tak for kommentarene, Ram2 ( ram som i Computer-ram......eller en ubehagelig duft? )

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-02-03 16:23

Bare Ram - 2 fordi der åbenbart var 1 før mig - om det er duften, det håber jeg ikke!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-04-03 04:37

Skal du aldrig have afsluttet dette spørgsmål????

Ram2

Godkendelse af svar
Fra : jamera

Dato : 26-04-03 15:20

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-04-03 15:34

Det er da mig der takker. Jeg sad og gennemgik gamle sp. og så du ikke havde lukket det endnu - Derfor denne lille påmindelse - mere var der såmænd ikke i det.
Håber du har fået styr på problemet.

Mvh
Ram2