/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Verdens smukkeste hund
Fra : sara974
Vist : 2046 gange
100 point
Dato : 03-10-07 22:09

Verdens smukkeste brugshund er en Schæferhund,man ser ikke en hund med de farver en schæferhund har. Det er enten om det er de sort - gule eller de ulvegrå.Det er en skøn hund at arbejde med da det er en hund, der meget gerne vil arbejde og gøre sin føre glad.Men det er også en hund der kræver at man gerne vil arbejde med den det er en hund man kan nå langt med inden for hundearbejde.Og når man vælger en Schæferhund skal man finde ud af om man vil bruge den som udstillingshund eller brugshund,jeg har valgt at bruge mine som brugshunde da det er det der interressere mig mest,og det er utroligt spændende at arbejde med dem og se at den træning,man ligger i dem virker.Det er det der gør hundearbejde så spændende.

Schæferhunde Ejren

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-10-07 22:11

Og spørgsmålet er???

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 03-10-07 22:13

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 03-10-07 22:17

Tja..
Smag og behag er forskellige...
Jeg vælger anderledes!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-07 22:38

Det er en dejlig og meget lærenem hund.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 03-10-07 22:56

ja jeg ved ikke hvad spørgsmålet går ud på men en ting er sikkert jeg giver dig fuldstændig ret , jeg er også 100% til schæferhunde og vil altid være det. de har et temperment der passer til mig.

venlig hilsen chicapigen

slave til en dejlig schæfer

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-10-07 23:25

Også jeg må istemme - som ejer af en grå schæfer (altså af brugshundelinjer) kan jeg KUN bekræfte at det er en smuk, dejlig, arbejdsom, lærevillig, glad, kærlig og kugleskør hund.....

Endnu en schæferslave - Vaxen.....

Kommentar
Fra : KONG

Dato : 03-10-07 23:41

Det må helt klart være en smagssag af hvad man syntes der er verdens smukkeste hund ;)

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 04-10-07 00:10

Ja, lige bortset fra en Golden Retriever...

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 04-10-07 00:47

Man ser ikke en hund med de farver, enten er det de sorte - gule - eller ulvegrå. ????
Jeg vil sige en Collie Sobel/Hvid - Trikolor eller Blue Merle. og hvad er forskellen ????
Jo de er begge arbejdshunde, og vil deres bedste for deres fører.
Jeg tror på forskellen er hvad vi brænder for, og hvor gode vi er til at arbejde med dem.
Forskellen er nok mest på dem som ejer hundene, jeg kan da både udstille og træne de samme hunde, så ser ikke der kun er et valg. Men ok du mener ikke en Schæferhund kan bruges til mere end en ting af gangen. ( TRIST HUNDELIV )

Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 04-10-07 01:02

Nå - men hvad er din pointe ??

Jeg har svært ved at forstå det som andet end reklame for racen. Du har sat dette som et spørgsmål og hvor er det ??? - er det din pointé - i så fald hvorfor ????

Sorry men du har tabt mig !

Bluesky

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 04-10-07 06:27

Denne hunderace er den bedste og flotteste

En Yorkshire Terrier

IPM

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 04-10-07 07:14

Risenschnauzer er den flotteste og klogeste hund der findes.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-10-07 07:22

Brug dit indlæg i dit klubblad, så får du sikkert en pris af en eller anden slags.

jeg lufter ofte Sigurd sammen med en Schæfer og når folk stopper op er det til mig de siger "hvor har du en smuk hund" og ikke til Schæferejeren.......... sååååååååååååååååååååååå

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-10-07 09:26

Er der ikke et ordsprog, som siger: Enhver so syntes bedst om sine grise !!
Men mon ikke alle hunde er "smukkere" end den her??
http://ekstrabladet.dk/flash/livsstil/article312198.ece

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-10-07 09:29

Ellers kan man jo "savle" lidt her:
http://ekstrabladet.tv/nyheder/udland/article312500.ece

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-10-07 09:29

den er sikkert smuk for ejeren og heldigvis.......... mennnnn det er vist et stykke legetøj den har i munden, en hundetunge er det ikke.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-10-07 10:53

med Schæfer tror jeg du mener "GERMAN SHEPHERD" = tysk hyrdehund!
Vi er jo nogle der syntes at hyrdehunde er sagen!
Jeg personlig holder på Kaukasisk Owtscharka (hyrdehund) = Kaukasisk Schæfer, samt Sarplaninac (hyrdehund fra Sarbjergene i Kosovo) kaldet Balkan Schæfer, andre syntes at andre racer og blandinger giver verdens smukkeste hund, det er øjet der ser og sjælen der føler hvilken race det enkelte individ syntes er smukkest.
Konklusion: "Min hund er den smukkeste og dejligste!"
Moders Vilje

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 11:57

Ihh, modersvilje, du har forstand på hyrdehunde, kan jeg se - jeg har mødt en kvinde tilfældigt, som fortalte hun havde en italiensk hyrdehund, som vistnok startede med noget Va... et eller andet.. jeg kan selvfølgelig slet ikke huske resten.

Hun fortalte, at den er på størrelse med belgisk hyrdehund og har opretstående ører, brunlig i farven..
Kender du den?

Og SE! NU kom der et spørgsmål i tråden....

Trådnasseren Vaxen

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 04-10-07 13:04

Hvis det endelig skal være " den" slags, så holder jeg også på Kaukasisk Owtscharka. De er lækre i alle henseender.

Men, jeg holder mig nu nok til mine buller-hunde....(dvs muskelhund)...

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-10-07 13:22

Jeg har aldrig hørt om en "italiensk Hyrdehund med opretstående ører" disse kan selvfølgelig være kuperede,
der findes nogle vogtere af italiensk afstamning blandt andet Cane Corso Italiano & Maremmano Abruzzese men de svarer ikke helt til din beskrivelse Vaxen,
Nu er der selvfølgelig forskel på hyrdehunde (vogtere) og fårehunde (drivere) eksempelvis Border Collie, du kan også beskrive en endnu ikke FCI anderkendt "ny" race.
Men nu vil jeg lede og måske finder jeg én.
Moders Vilje

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 13:32

Du er da en knag

Jeg har lidt på fornemmelsen, at det er det sidste, der gør sig gældende - altså en race, der (endnu)? ikke er beskrevet og anerkendt i FCI...
Men jeg ved det ikke..

Irriterer mig godt nok, at jeg ikke bare kan huske navnet.

Jeg kan dog huske, at det ikke er Valonsk hyrdehund - men måske noget med I i? og så vidt jeg husker er det som i valonsk en endelse, der refererer til et geografisk område... SK til sidst... TROR jeg nok

Vaxen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-10-07 13:40

Wallonsk er et regionalt sprog som tales fortrinsvis i det sydlige Belgien (Vallonien og Bruxelles).

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-10-07 14:04

villano de las encartaciones http://molososyterriers.blogspot.com/2007/05/fotos-y-enlaces-del-villano-de-las.html
eller Pastor Garafiano
http://www.perrosibericos.com/nooficiales/pastorgarafiano.htm#
kan være disse men men de er i så fald spanske af oprindelse og ikke hunde der sover i samme værelse som ejeren.
Jeg leder videre
Moders Vilje

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 14:12

haha - sjovt med et wallonske... ja, der kan man se, hvor meget forstand jeg har på den slags

Nå - den første hund er det ihvertfald ikke - kvinden forklarede, at hunden er temmelig "schæferagtig" i sit udseende - det passer så glimrende på nr. to, der er lidt mere "spids" over sig.
Dog er jeg sikker på, at hunden er Italiensk - hendes mand er fuldblodsitaliener og kender hunden fra sit hjemland..

Jeg takker for din indsats - jeg håber sørme, du synes opgaven er hyggelig og sjov og ikke en forpligtelse jeg har givet dig

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 04-10-07 14:21

Jeg sidder med brækket fod og det er rart at aflede tankerne fra dette, så indtil videre er det en fornøjelse.
Moders Vilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-10-07 14:28

En schæferhund kan være smuk....
Den kan også være grim.

Præcis som med mennesker synes jeg ikke at den ydre skønhed sidder i racen. Alle racehunde kan være smukke, hvis de er opdrættet med respekt og sans for racens kendetegn.
---Blandingshunde kan også være smukke. men det er lidt mere en tilfældighed.

En anden ting, der skal til før jeg synes en hund er smuk, er at den skal være sund --og velplejet. Den smukkeste schæferhund kan få ødelagt sit udseende, hvis den er overfodret, udmagret, har dårlig pels eller har gule plak-belagte tænder. Så er det fuldstændig underordnet, hvor smuk den måske var engang da den var 1-2 år gammel.

For ligesom med mennesker, så er ungdommelighed da en "nem" måde at være smuk på. Men for alle levende væsener gælder der at vi ældes. Og jo ældre vi bliver, jo mere tæller velplejethed og sundhed.

Og alle hunde kan blive fantastiske til en eller anden opgave. Det gælder bare om at dens ejer fatter, hvad det er hundens race er helt specielt god til. Og så træner den derefter.

(Jeg VED med min forstand at det er sådan........... -men jeg synes at Silke er den smukkeste og klogeste hund i verden... )

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 14:33

Det var da surt at du sidder der Modersvilje!! ØV!

Birgitta når du nu snakker om skønhed..

Skal jeg være helt ærlig så findes der ikke mange hunderacer, som jeg ikke synes er smukke - om nogen. Men det er fordi jeg leder efter skønheden i dens udtryk - en glad hund er en smuk hund. Altid. Man kan se det på dem, når man kigger dem i øjnene, og så må jeg indrømme, at de kan ligne løgn eksteriørmæssigt, men alligevel være vanvittigt smukke..

Jeg selv har en schæfer, der ikke hører til i den smukke ende når det kommer til den eksteriørmæssige standard. Men han har det glimt i øjet, han er frisk, frejdig, glad og sorgløs - han vil en masse, tør en masse og er fræk som bare pokker..
Så bliver en hund ikke smukkere i mine øjne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-10-07 14:42

Ja... OGSÅ ligesom med mennesker, så sidder skønheden IKKE kun udenpå.
Derfor skrev jeg udtrykkeligt "den ydre skønhed"..

For alle levende væsener kan have en indre skønhed... eller indre grimhed... som er helt uafhængig af det øvrige udseende.

Og især de unge smukke hunde (eller mennesker) mangler tit den personlighed og udstråling, som først kommer med alder og erfaring. Og DEN personlighed og udstråling kan enten være smuk......... -eller grim.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 15:01

Det interessante er så, hvad der vejer tungest, når vi ser på en hund, et menneske eller andet levende.

Er det den indre skønhed, vi registrere eller den ydre?

Som kan jeg ikke komme på nogen hunderacer, der ikke er smukke, hvis deres øjne udtrykker liv og glæde. Det samme gælder vel for mennesker - og så tror jeg faktisk det ydre er fuldstændig ligegyldigt.

Men jeg er heller ikke i tvivl om, at vi som mennesker ser og vægter de to ting helt forskelligt, når vi skal vurdere skønhed.

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-10-07 15:34

Jammen, det kommer an på, hvem vi er, ikke?
Tit bliver man jo forblændet af den ydre skønhed og først ved nærmere bekendtskab ser vi, hvad personen/hunden OGSÅ indeholder.

Efterhånden som man bliver ældre får mange den erfaring, at det er en rarere tilværelse hvis man omgiver sig med væsener med indre skønhed. Men derfor kan man da godt påskønne den ydre skønhed også.

Jeg nyder da i allerhøjeste grad at kikke på unge smukke hunde ---af forskellige racer--- på en udstilling eller andre former for hundetræf.

Men de dejligste fremmede hunde at komme i nærkontakt med, er små sunde hvalpe --OG ældre velplejede hunde med indre ro og udstråling af venlighed og klogskab. --Og så er racen jo underordnet, ikke?

De unge hunde skal helst vise sig frem ved at stå eller skridte ud.. Eller de skal yde det, de er bedst til arbejdsmæssigt.

Vaxen, der er jo også det ved det, at alle små hvalpe (og børn) er smukke. Men det er en fælles ydre skønhed, som er et middel til at "overleve".
Om en hvalp vokser op og bliver en hund med et smukt YDRE, det er dels genetisk bestemt, og dels bestemt af, hvor godt den bliver passet. Hvor sundt foder den får. Og hvor (u)heldig den er mht. sygdomme.
Om en hvalp vokser op og bliver en hund med et smukt INDRE, --det er OGSÅ dels genetisk bestemt. Og så er det bestemt af, hvad hvalpen bliver udsat for i sin opvækst. Får den ros og kærlighed? Får den mulighed for at udnytte sine potentialer? Er den heldig at komme til en familie med masser af overskud og forståelse for netop deres hunds helt specielle behov.

Under alle omstændigheder bliver vi -hunde som mennesker-- præget af det liv vi får tildelt. Og nogle ting i livet giver os smukke træk i alderdommen. Andre ting giver måske mistro, angst, had eller ligegyldighed.

Mon ikke mange mennesker er så fascinerede af hunde fordi de på visse områder ligner os utrolig meget...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 16:35

Fantastisk indlæg Birgitta - bliver helt varm om hjertet

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-10-07 17:00

Jeg er overbevist om, vaxen, at vi mennesker bliver smukkere indeni ved at kende og omgås hunde.. Af ALLE racer og blandinger..

ER vi ikke heldige?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-10-07 17:03

Jo - vi er helt fantastisk heldige!!

Det at have hund er en gave, som er så værdifuld at man næsten ikke fatter det...

Vaxen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 04-10-07 19:20

Men de dejligste fremmede hunde at komme i nærkontakt med, er små sunde hvalpe --OG ældre velplejede hunde med indre ro og udstråling af venlighed og klogskab. --Og så er racen jo underordnet, ikke?

du har så evigt ret birgitta og jeg sidder her og nikker JA vi er heldige at have vores dejlige hunde om det så er den ene slags eller den anden.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : IvanhoeSøs

Dato : 05-10-07 06:03

Ja det er der jo så delte meninger om, det kommer vel egentlig an på smag og behag. Jeg bryder mig for eksempel ikke specielt meget om Schæfer hunde, da jeg har prøvet at blive bidt at en.

Kommentar
Fra : Girlpower

Dato : 07-10-07 22:01

Personligt synes jeg schæfere er ret grimme .. jeg er mere til labrador og dalmatinere
men måske er dalmatinere lidt for slanke til mig.. så jeg holder mig bare til labradoren, det er en kær hund.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 08-10-07 06:19

Det er altså ret ligegyldigt med race, størrelse, alder, køn osv. Om hvilke hund der er den smukkeste, som skrevet er der mange synspunkter.

Lige som jeg syntes det er ret åndsvagt af TV2 og kåre årets sødeste hund.

For mig vinder Sigurd begge "konkurencer", for dig vinder din hund sikkert.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-10-07 12:44

Ja, "Danmarks sødeste hund" er dog årets tåbeligste hundeprogram... Og så er det reklame for "livsstilsmagasinet" Vi med Hund...

Creame fraichen af hundeverdenen..

næ... så foretrækker jeg en ærlig hundeudstilling, --hvis det absolut er udseendet, det skal komme an på..

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-10-07 12:47

Det er helt rigtigt et noget fjollet spørgsmål. For ejer man ikke selv Verdens smukkeste hund, så har man valgt forkert og burde efter min mening slet ikke have hund.

Jeg er jagthunde instruktør og får ofte spørgsmålet: Hvilken jagt hunde type skal jeg vælge og hvorfor valgte du netop den du har?

Her til svare jeg altid: Du skal vælge den jagthund, som opfylder dine behov bedst altså efter hvilken jagt form du udøver mest.

Der efter skal du tage hensyn til resten af familiens ønsker, for en jagt hund i dag er ikke kun en jagthund, men også en familie hund. En meget stor del af året er total jagt fri og i den periode, skal hunden også kunne fungere.

Så du har en hund og det er verdens smukkeste og bedste og det kan ingen lave om på. Hunde udstillinger og konkurancer er noget ganske andet. De er ikke lavet for kun at finde den smukkeste, men for at se om de avls linjer man benytter giver et godt resultat.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-10-07 18:48

Ja... og nu er det her (spørgsmål) snart den ælste hund i verden

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-10-07 10:29

En hund er smuk, hvis den er velbygget, er i god kondition, sund og velplejet.

Desværre er de i mindretal.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-10-07 12:11

.... er der ikk et ordsprog som siger:
Enhver so syntes bedst om sine grise
Man kan tage min gamle far som eksempel... For flere år siden, så var Ford det eneste og bedste som fantes, han havde en gammel Cortina 2.0 - Historien ændrede sig for ca. 5 år siden, så nu er Peugeot det eneste saligtgørende.
Life changes.... all the time!
Jeg forstår ikke spørgsmålet som sådan, for vi ku' lige så godt diskutere UFO'er
Vi bliver aldrig enige, da der er lige så mange meninger som mennesker. Spørgsmålet ku' lige så godt være: Hvem er den smukkeste kvinde (eller mand) i denne verden?
Hvor enige ku' vi mon blive omkring det spørgsmål?
Never ending story.... længere er den ikke
Go' weekend

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-10-07 15:53

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Ja... og nu er det her (spørgsmål) snart den ælste hund i verden

Man kan så undre sig over, at du fortsætter tråden...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-11-07 10:41

Jeg kan komme på rigtig mange hunde som jeg synes er kønne/smukke. Men i mine øjne er en schæfer kun køn hvis den har "høj haleføring", og det ser jeg desværre ikke ret tit. Høj haleføring hos en schæfer er for mig det tydeligste tegn på, at her er en hund der bare har det godt.
(For mig er en schipperke den smukkeste hund.