/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Komprimering af avi-video.
Fra : bimbobo2
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 04-02-03 11:35

Jeg har optaget en lille videoklip på 15 sekunder, der fylder næsten 4mb og jeg vil gerne komprimere den
så meget jeg kan, så det kan sendes med mails til nogle venner...
Hvordan gør man det? og hvilket software skal jeg bruge?
Jeg har forsøgt med noget, der hedder VirtualDub, men jeg kunne ikke finde ud af det!
Hvis der er nogen, der kender svaret, venligst send også "forklaring", om hvordan man praktisk gør det.
På forhånd tak.
MVH

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-02-03 11:39

Hvis det bare er denne lille film, så brug winzip http://winzip.com

Ellers skal du bruge DIVX http://www.divx.com/software/ men hvordan man gør ved jeg ikke

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 04-02-03 11:40

Der er en som har stillet det samme spørgsmål:

http://www.kandu.dk/dk/spg/10811

/Steffan

Accepteret svar
Fra : Steffansteffan

Modtaget 110 point
Dato : 04-02-03 11:41
Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-02-03 12:42

Tak for svarene,
alle disse programmer konverterer til MPEG, men ... hvor lille bliver så en 4mb avi file?
Skal man så yderligere komprimere en mpeg fil med andet software?
MVH

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-02-03 13:04

Hej Bimbobo,

Der findes et gratis program der hedder Virtualdub
http://www.virtualdub.org/

med det ka' du f.eks. bruge DivX codec'et til at komprimere din Avi fil med... du ka' bl.a. på denne side se hvordan du gør... "DivX Compression Tutorial - Using VirtualDub"... -->
http://www.jhepple.com/support/divxvirtualdub.htm
der er bl.a. skærmbilleder til nogle af trinene i processen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-02-03 13:10

Hej igen...

undskyld... jeg fik ikke lige læst dit spørgsmål ordenligt, og havde ikke set du allerede havde prøvet med VirtualDub...

men det er faktisk rimelig nemt... prøv at følge trinene fra "DivX Compression Tutorial - Using VirtualDub"... hvis du mangler codec's ka' du bl.a. finde nogle codec pakker fra dette tip... -->
http://www.kandu.dk/dk/tip/2958

hvis "codec vælgnings vinduet driller"... Skærmbillede 3 under "Select the DivX 4.x Codec"... så brug piltasterne ned og op, hvis du ikke ka' vælge andre codec's end den der bliver vist...

jeg beklager endnu engang at jeg ikke lige fik læst dit spørgsmål ordenligt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-02-03 13:25

Hej Strarup,
jeg vil forsøge i aften, når jeg er tilbage fra arbejde....
Jeg synes at Virtualdub var ikke nemt..... men jeg har kigget på din link og vil prøve igen.
Jeg synes bare, at det hele gik i stå, da jeg prøvede sidst..
Du hører fra mig.
MVH

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-02-03 15:44

hej !
husk lige at sende det her link til dem der skal se din komprimeret fil,
eller kan de næmlig ikke da det kræver divx codex:

download codex her : http://www.divx.com/divx/

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-02-03 18:07

Hej,
jeg føler mig som en idiot, men jeg kan ikke finde ud af det.
Jeg har downloaded alle de nødvendige programmer og kigget på denne link
http://www.jhepple.com/support/divxvirtualdub.htm men det virker ikke!
Det hele går i stå... ingen aktivitet på min PC.
Jeg må bede om ekstra hjælp eller jeg vil bare droppe det hele!
Tak.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-02-03 20:26

Hej,
det lukkedes at convertere avi format til mpeg og størrelsen er nu nede på 1,5mb fra de oprindelige 4mb,
men kvaliteten er meget dårlig og billeder flimmer meget.
Jeg har brugt virtualdub til at konvertere og tmpgenc til at komprimere.....
Er der nogle forslag til at forbedre billedkvalitet?
På forhånd tak.
MVH

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-02-03 22:26

Hej jeg ved ikke om du har xp,for så kan du
højre klikke på din avi-fil-
vælg send til
komprimeret mappe
hvorefter den komprimere den til en zip med ca 30 % mindre

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-02-03 01:05

Hej Bimbobo,

jeg ka' evt. godt lave en vejledning trin for trin... men jeg har lige noget 3D halløj jeg lige ska' ha' gjort færdig...

mht. til at konvertere din AVI fil med DivX codec'et er det samme som at komprimere det, så det burde ikke være nødvendig at konvertere det til mpeg for at komprimere det yderliger... DivX ka' også komprimere mere end mpeg ka'... mpeg komprimere ca. en ukomprimeret avi fil med 10%, f.eks. hvis det er en ca. 100 Mb ukomprimeret Avi fil, ka' en konvertering til Mpeg få den til at fylde ca. 10 Mb... men der er et par faktorer der ka' spille ind hvor mange informationer/bytes per sekund... screen size og et par andre ting... DivX ka' få en Ukomprimeret avi fil på ca. 100 Mb ned på 4 Mb...

ellers ka' du også som Uffe skriver bruge WinZip så vil du ca. få den bragt ned i samme størrelse som hvis den var blevet konverteret til en DivX eller Mpeg fil... så vil dem der modtager din Zipfil, efter udpakningen ha' den ukomprimerede Avi fil...
hvorimod hvis du vælger en DivX eller Mpeg fil, ka' det ikke betale sig at komprimere disse filerl, idet de allerede er komprimeret...

ellers hvis du vil, ka' du pakke din ukomprimeret avi fil med WinZip og så sende den til mig på strarup@worldonline.dk så ka' jeg konvertere den og sende den tilbage igen...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 05-02-03 09:42

Hej Strarup,
tak for svaret.
Det lukkedes mig at få det komprimeret.... jeg har forsøgt både med divx og med tmpgenc.
Det bedste resultat er med Virtualdub og Tmpgenc, hvor den oprindelige avi fil på 4mb blev det til 1,9mb... med god video/audio kvalitet.
Men du får de 100 points for de gode tips og links!!
MVH