/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Sketch the voltage...
Fra : aslak19
Vist : 358 gange
45 point
Dato : 02-10-07 22:09

Hejsa håber du kan hjælpe mig med følgende opgave:

The current through a 3 µF capacitor is shown in the figure:

http://peecee.dk/?id=70901

At t=0, the voltage is v(0)=10 v. Sketch the voltage to scale versus time.

- Jeg er så nået frem til følgende, men hvordan kommer jeg videre????:

i(t) = CdV/dt

der for konstant i(t) = i0 og begyndelsesbetingelsen V(0)=V0 har løsningen V(t) = i0/C*t + V0.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-07 00:01

Når strømmen som her er stykvis konstant, skriver du såmænd:

I = C * (Delta v)/(Delta t)

og løser ligningen for Delta v.
Når du så har en ny værdi for I, tar du den nye startværdi for v og går ud fra. Hvis du vil tefgne til, så del gerne tiden op i femtedele eller tiendedele (eller milliontedele, det tar bare længere tid) og regn ud punkt for punkt, idet kondensatoren ifølge sin natur husker sin spænding, indtil du har ændret ladningen på den.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-07 00:03

Fik jeg indskærpet det?

PLOT FUNKTIONEN!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-07 19:22

Det med deltaerne er vist en misforståelse. De plejer at betyde differenser. Her handler det om differentialer.

Det er egentlig en integrationsopgave . Men i dette eksempel er den så simpel at du kan løse den uden at kende til differentialligninger i øvrigt.

Del op i perioder med konstant stømstyrke. Gang strømstyrken med tiden den varer og dy får ladningstilvæksten , som du så dividerer med capisitansen. Det giver tilvækst i spænding, som du lægger til udgangsspændingen.

Og så er det bare at trække rette linier mellem de således fundne punkter på spændingskurven.

Husk at regnestrømme og spændingstilvækster med fortegn.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-07 21:10

>transor
Deltaerne er ikke nogen misforståelse. De gør problemet og dets løsning mere håndgribelige.
Og det er ikke teori fra min side, men 37 års (stundom vanskelig) undervisningserfaring i emnet

mvh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-07 00:56

Jeg har tænk mig om , og må medgive dig at den er god nok med deltaerne, under forudsætning om konstant strømstyrke, som du selv skriver.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-11-07 15:02

Hej aslak - hvordan tror du, du får folk til at gi dig svar, når der aldrig kommer reaktioner?