/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
pindsvin
Fra : snusi
Vist : 784 gange
300 point
Dato : 02-10-07 19:26

Sherry som er en blandingsterrier på 3 år, har aldrig før gjort noget, når hun så et pindsvin.

Nu kan jeg overhovedet ikke kalde hende til ro når der er pindsvin i nærheden. Vi bor på en stor grund med skov og sø og der er selvfølgelig også pindsvin (heldigvis)

Når jeg har Sherry ude, plejer det at foregå sådan at hun først skal sidde stille og derefter er hun fri.

Nu løber hun direkte hen hvor hun ved der er pindsvin, og hun graver ind i de grene og hiver et pindsvin ud og begynder at bide i det og smide med det.

Jeg er der selvfølgelig hurtig og giver Sherry snor på, men det er da træls at hun ikke mere kan være uden snor på vores grund.

Er der nogen der har en idè til hvordan jeg lærer Sherry at hun ikke må røre de pindsvin?

Hun er fuldstændig "døv" når hun står og vil bide et pindsvin.

snusi

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-07 19:46

det hedder nok en tur til hundetræning. der kan du lære nogle tricks om den slags. og så er det sundt for både hund og menneske.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 310 point
Dato : 02-10-07 20:09

I snor hen til pindsvinet.
Med godbid under vejs
Jo tættere jo flere - så den interesserer sig mere for godbiden end det pindsvin.
Kæl og snak med den så den har en rar fornemmelse med dig og pindsvinet.

Når den så skal fri så kald på den > godbid.

Når den er ca. 2 meter i omkreds løber den ikke efter pindsvind mere.

Bitte små godbidder er lige så gode som store bidder.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 02-10-07 20:15

Ovenstående er et forsøg værd, men husk lige at tjekke dit kræ, for pindsvind er ofte befængt med utøj.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 02-10-07 20:47

Der kan være lopper på pindsvin, men det er pindsvinets helt egen loppeart, som ikke kan leve
på andre dyr.

Lus har de aldrig.

Skovflåt kan de få, såvel som andre dyr og mennesker.

At pindsvin har så meget ”utøj” er en gammel skrøne.

læst på pindsvin.dk

Venter lige og ser om der kommer flere svar

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-07 21:08

..Siger det samme som e.c.
Om det skal være godbidder eller noget andet, kommer an på, hvad du plejer at bruge som belønning når Sherry skal lære noget svært.

Sherry er måske blevet stukket af et pindsvin for nyligt, så det er gået op for hende, at pindsvin er "farlige". så prøver hun måske at beskytte dig og overbevise dig om, at pindsvin er farlige.

Så er det vigtigt, at du og hun sammen går hen til pindsvinet, -med hende under fuld kontrol mens du fortæller hende, at DU nok skal klare det. Ros hende for at have opdaget pindsvinet. Og tag så over. Sherry skal overbevises om, at du godt ved, at pindsvinet er "farligt" men at DU godt kan klare det.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 03-10-07 06:09

Tak for svaret e.c.

Jeg prøver dit tip.

snusi

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-10-07 06:36

lige er ps. Terrier er lavet og til og dræbe den slag smådyr. Den er en sand "dræberhund"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-10-07 11:08

Ok held og lykke........................og lidt tåldmodighed.

Ps. Hvis du skælder ud når den gør noget forkert - så husk at i er fine venner lige efter.