/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mindske størrelsen af en PDF?
Fra : Tobster
Vist : 5212 gange
100 point
Dato : 02-10-07 13:45

Jeg har scannet ca 200 dokumenter ind i 200 dpi til én samlet pdf-fil.

Nu er problemet så bare at denne pdf-fil fylder næsten 50 mb, som er for meget i den daglige håndtering.

Hvordan mindsker jeg størrelsen af denne pdf-fil, uden at kvaliteten bliver elendig.

Der er tale om tekst og lidt billeder i sort/hvid.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-10-07 13:47

- du kan "zippe" den...

Prøv den her: http://www.winzip.com/prod_down.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-07 13:48

Du kan jo prøve at "pakke" den.....

Du vil stadig kunne nøjes med at udpakke en enkelt fil hvis det er det du har brug for....

Tror ikke du har mange andre muligheder da det nok er billederne der fylder.....

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 02-10-07 13:55

Ikke lige de løsningsforslag jeg havde håbet på.

Jeg har Adobe Acrobat 8 - vil den ikke kunne komprimere det for mig evt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-07 13:59

Den ENESTE form for kompression du kan opnå er ved at pakke det.....

Så om du kan lide det eller ej er der ikke andre muligheder.....

Du siger 200 dokumenter - det er jo "kun" 2 mb pr.stk. incl. billeder.....

Det får du ikke længere ned uden at ændre kvaliteten på billederne - så hvis ikke den er så vigtig må du jo ændre dem....

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 02-10-07 14:15

Er det sådan at du bruger Acrobat 8 prof. til at lave dine PDF filer med?
Har du så også Acrobat distiller?
Ammitz

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 02-10-07 14:21

Jeg har scannet dokumentet ind på en netværksprinter der så mailer pdf-filen til mig.
Derefter åbner jeg den i Adobe 8 Pro

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 02-10-07 14:43

OK, - du har altså Adobe Acrobat Professionel 8 liggende på din PC.
Du har også filen med dine indscanninger liggende på din PC.
Luk filen op i din Adobe Acrobat Professionel 8 og gå i menuen filer.
Lidt nede har du en mulighed for at vælge formindsk filstørrelse.
Der vælger du så "Kompatibel med Acrobat 4.0 og nyere".
Gem dokumentet med nyt navn.
Filen er således blevet formindsket.
Sådan bærer jeg mig ad, i Adobe Acrobat Professionel 6 og det må også være sådan i 8.
Ammitz

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-07 14:49

- gå i Adobe Acrobat Professionel Hjælp > Formindske Adobe PDF-filstørrelsen. Der har du en masse muligheder...

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 02-10-07 14:58

Stouenbergs svar resulterede i at jeg fandt løsningen:

Kode
Kvikstart: Reducere PDF-filstørrelse
Hvis du mindsker størrelsen på PDF-filer, bliver filerne mere effektive, ikke mindst når de åbnes på internettet.

Vælg Dokument > Reducer filstørrelse.
Marker den ønskede versionskompatibilitet, og klik på OK.
Angiv filnavn og placering, og vælg Gem (Windows) eller Arkiver (Mac OS).
Hvis du er sikker på, at alle dine brugere anvender Acrobat 8,0 eller Adobe Reader 8,0, kan du mindske filstørrelsen yderligere ved at begrænse kompatibilitet til den nyeste version.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-07 16:03

Det svarer jo kun til 250 kB pr dokument. Det er ikke meget hvis billedkvaliteten skal bevares gvisman bagefter skal kunne forstørre og se billederne igen i god kvalitet.
bogstaver bliver ikke gemt som grafik, då de fylder næsten ingenting.

Hvis du vil have filen ned i størrelse, så må du køb på muligheden af at kunne lave større billeder senere.