/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Rensning af hundeører.
Fra : Sallus
Vist : 10549 gange
100 point
Dato : 01-10-07 19:27

Jeg er fra flere sider, bla. vores dyrlæge, blevet rådet til at rense vovses øre en gang om ugen med epi-otic da han danner meget ørevoks, og er disponeret for øregangsbetændelse på grund af allergi. Det har jeg så gjort, men har nu for 3 gang observeret at det starter en irritation med kløe og hvad deraf følger. Er der andre der har oplevet det? og evt. ved om der er noget andet man kan bruge i stedet for som ikke fremkalder den irritation.
M.V.H Sallus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-10-07 19:31

Når han i forevejen har allergi, ville jeg spørge dyrlægen, om der ikke er andre øredråber i kan benytte i stedet, det kan jo være det er dem der giver generne.

Go' bedring til vovsen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 19:43

På mennesker kan man skylle ørevoks ud med lunkent vand. Så det vil jeg da umiddelbart også tro at man kan på hunde. Men spørg en fagmand for en sikkerhedsskyld.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-10-07 21:20

Silke kan heller ikke tåle ret meget i sine ører. Hun har lige nu en sejlivet øreinfektion, som kræver drypning hver dag. Inden drypningen skal jeg rense hendes øre.

Jeg bruger simpelthen sådan en lille rund vatskive, som jeg dypper i rent vand, trykker den godt af og tørrer øret så langt ind, som jeg kan nå med en finger. Hvis der kommer "skidt" på, så tager jeg en ny vatskive og tørrer med vand igen.
Når vattet er rent, så tørrer jeg efter med en ren tør skive.

Det raske øre først, og bagefter det samme med rene vatskiver til det dårlige øre.
Og så drypper jeg øret.

Dyrlægen har én gang forsøgt at dryppe noget ørerens ind for at rense øret grundigt og helt i bund.....
Det resulterede i et akut-besøg næste dag med et voldsomt rødt øre og en rødstribet ørelap.

---Det tager længere tid at få øret rigtig rent på min måde, fordi jeg kun kan fjerne skidt i den yderste del af øret. Men det BLIVER langsomt bedre.
Vi skal til kontrol igen på onsdag....... Måske er øret så rask. Så har hun også fået dryppet øret i 40 dage...

Dråberne tåler hun. De hedder... Aurizon Vet.
Jeg får en lille engangssprøjte med, så jeg kan sprøjte 0,8 ml. ind i øret hver dag. Der er 10 ml. i flasken. Og flaskens bløde spids passer perfekt på sprøjtens spids også, så jeg kan sprøjte dybt ind i øret.

Der står i brugsanvisningen, at man skal dryppe 10 dråber ind i øret, men det er ikke muligt at se, hvor mange dråber man drypper, når spidsen er stoppet dybt ind i øret. Så derfor bruger jeg løsningen med engangssprøjten.
Dråberne er ret dyre, så det er ikke så smart at dryppe for meget ind i øret.

Altså rent vand. Men KUN på fugtet vat. IKKE så øret bliver vådt helt i bund.

Hvis du har fået ørerens som din hund ikke kan tåle, -så må du prøve noget andet. Hvis der er infektion skal det være noget, der tager infektionen. Det ER dyrlægen, du skal snakke med.

Silke har tidligere prøvet Otomax som hun ikke kunne tåle. Så vi skiftede til Anotit. Det er nogle år siden.
Det er dyrt at skifte næsten uden at have brugt dråberne. Men det er der ikke noget at gøre ved. Dyrlægen kan jo ikke på forhånd vide, om der er noget i dråberne som hunden ikke kan tåle.

HUSK endelig at skrive ned hvad din hund kan tåle, --og IKKE kan tåle. Så du ved det næste gang der er noget galt. Også selv om der måske (forhåbentlig) går år før I har brug for det igen.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 01-10-07 21:23

Prøv med noget af det man har lavet på spray til mennesker for nylig. Det har været vist i TV reklamerne de sidste ugers tid.
Fordi - det er mildere end det man anvender til dyr.
Men jeg kan altså ikke lige huske hvad det hed.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 01-10-07 21:27

Her er det den norske side for samme produkt mener jeg.

http://www.almanova.no/mw2/index2.asp?Mode=QS

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 22:46

Folk vil så gerne bruge mærkelige reklamerede produkter,. Det er for primitivt med rent lunkent vandværksvand. Selv om alle tåler det og det virker udmærket opblødende på ørevoks.

Men det er selvfølgeligt ikke desininfiserende. Det var heller ikke det , der blev spurgt om.
Sallus kan ikke bruge beretningen om Silke-dyret til noget.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 02-10-07 06:27

Jeg syntes ikke "det med silke-dyrets beretning" var en beretning. Det var et forslag.
og en erfaring som måske kunne bruges.

Hvor ved du transor, hvad sallus kan bruge og ikke bruge?

Jeg vil også anbefale dyrlægebesøg i stedet for og spørge her, det burde da være logisk nok. Hunden fejler et eller andet og det skal der en fagmand til og ikke en masse forsøg herfra, som måske gør det værre.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 02-10-07 13:08

Tag kontakt med din dyrlæge,og få nogen øredråber til ham,så du får noget rigtigt til din hund i stadet for at prøve alt muligt forskelligt.

Schæferhunde Ejren.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-07 14:23

Transor: ...Sallus spørger altså efter om der er andre, der har oplevet det... Det er DET, jeg svarer på. Om sallus kan bruge det eller ej må være hans/hendes sag.
Og "silkedyret" er min nuværende hund, golden retriever, på 5½ år, som smiler så sødt til dig fra mit ikon..

Hundeører er bestemt IKKE magen til menneske-ører!! Man skal IKKE hælde vand ind i et hundeøre. Øret må IKKE blive vådt helt inde ved trommehinden! For fugten er grobund for svamp og bakterier. Og det er IKKE muligt at tørre vandet væk igen med vat eller lignende, --fordi en hunde-øregang har et kraftigt knæk inde i øret. Det er ikke en næsten lige øregang som hos mennesker.

Samtidig er der tale om en "flap-øret race" (Flatcoat) der ligesom Silke har "låg" på øregangen, så vandet vil være længe om at dampe væk igen.
De stritørede racer har sjældent øreproblemer i samme grad som vores hunde.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 02-10-07 21:50

Jeg synes bestemt at Birgittas forslag er godt! Og det var forslag og erfaringer, som spørgeren bad om!

I nogle ørerenseprodukter er der sprit (I Apotekets er der!). Man kan som regel lugte det. Og har hunden betændelse i øret, er det IKKE rart at få sprit ned i det. Derved opstår der mere kløe og smerte, og den onde cirkel er startet.

Min afdøde hund var allergiker og hans ører sprang nemt ud. Og det var faktisk gennem hans ører at vi fandt frem til, hvad han var allergisk overfor, nemlig svinekød. Fik han bare fedtet fra en skive flæskesteg, kunne jeg se det i hans ører dagen efter. Altså ikke fedtet men ørerne blev røde og irriterede med betændelse. Rensede jeg så ørerne med ørerens, blev problemet bare værre.

En pensioneret dyrlæge fortalte mig, at ganske almindelig madolie kunne hjælpe. Derved kunne jeg stille og roligt smørre snavset (og betændelsen) ud af hans øre, uden at det gjorde ondt eller gjorde ondt værre. Og hvis der var en enkelt øremide på bunden, ville den blive kvalt af olien. Olien skal ikke ned i øret! Men kun være en form for "sæbe", som man putter på vattet. En enkelt dråbe er rigeligt til at dræbe øremider med.

Men, men.... Husk at alle os, der kommer med vores erfaringer i sidste ende ikke er dyrlæger. Jeg havde god erfaring med det råd jeg fik og måske andre også kan bruge det.

Venlig hilsen MissXX

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-10-07 22:03

Jeg kunne efterhånden godt tænke mig, at være hund hos Birgitta, for hendes svar lyser altid langt væk af, at hun har sat sig grundigt ind i tingene og hendes svar/forklaring omkring hunde øret er perfekt.

Vand i et hunde øre er ødelæggende og grobund for bakterier og allergi, for ikke at glemme kalk.

Så er der problemer med dem, skal man grundlæggende søge dyrlæge og giver han/hende ikke den rette medicin i første omgang, så må man bede om en om`er og er der for mange af dem hos en dyrlæge, så skift, der findes mange gode dyrlæger.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 02-10-07 22:09

Godt sagt bb1!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-10-07 13:57

uuuh, hvor er I søde...
---Jeg HAR jo altså bare haft hund(e) i rigtig mange år (over 35år). Og interesseret mig meget for dem i 55 år. Så lidt erfaring hænger der ved..

Jeg har SELV prøvet at tørre Silkes ører med madolie. Og rigtignok, det tåler hun. Men problemet er stadig det "knæk" der er på en hunde-øregang. Selv om man stikker fingeren med vat LANGT ind i øret, så når man altså kun lidt over halvdelen at øregangen. For at kunne rense øret ordentligt, så er det nødvendigt at DRYPPE et eller andet ind i øret HELT derinde, hvor knækket er... Og så massere øret, så væsken løber ind til trommehinden.
Og det gør man altså ikke med hvadsomhelst ....... Så det er dyrlæge...

Nå, men Silke var hos dyrlægen i formiddags. Og dyrlægen kikkede hende DYBT i øret. Det så pænt ud, men stadig ikke helt i orden.
Nu har jeg jo dryppet øret i 40 dage, så dyrlægen foreslog, at hun bedøvede Silke og skyllede øret med saltvand. For hvis der sad et eller andet derinde, som hun ikke kunne se, så ville det ikke hjælpe noget at blive ved med at dryppe. (Selv en dyrlæge gør DET under bedøvelse)..
Så Silke blev bedøvet... og jeg blev sendt ud i venteværelset i laaaange 15 minutter...
Nå, men fangsten var to små brune ukrudtsfrø fra marken af.....
Så skal jeg liiiige dryppe et par dage mere. Og så skal vi til kontrol igen på mandag..

Selv om hunden er en allergi-hund, Sallus, -så skal man ikke glemme, at der KAN sidde et lille strå eller andet helt inde ved trommehinden. Især på denneher årstid. ---Og når min dyrlæge havde svært ved at se det i Silkes lyserøde ører, så er det nok endnu sværere at se i DIN hunds ører... jeg går ud fra, at de er mørkere end Silkes..

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 03-10-07 19:58

Jeg spurgte nu ikke om hvorvidt jeg skal gå til dyrlæge eller ej, jeg spurgte om der er nogen der kender et mildere præperat der ikke irriteter ørene så meget.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 03-10-07 20:06

Det der har fået mig til at spørge er jo at hans ører ikke har fejlet noget længe, men at jeg er blevet rådet til at rense dem forebyggende, og at det nu er 3 gang at han får irriteret ører dagen efter at jeg har renset dem.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 03-10-07 20:14

Derfor foreslog jeg madolie......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-10-07 21:27

--Eller vand... Men ikke så meget, at der løber vand ind i øret. Kun fugtigt vat på den del af øret, du kan nå. Og tør efter med tørt vat. --Også hvis du bruger olie.

Hvis først der ER en infektion, så hjælper det ikke.

Og husk det med græsfrø eller lignende i ørerne. Det er der rigtig mange hunde, der lider af i øjeblikket, hvis de kommer ude i naturen. Hvis der hænger småting i pelsen efter en tur, så kan der også være småting i ørerne. Det KUNNE være problemet, siden der ikke er problemer hele tiden. Og det kan være rigtig svært for dyrlægen at se, --uden en bedøvelse...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 04-10-07 07:17

jeg vil i den grad ikke tilråde olie af nogen art........ Olie er lettere end vand. En hundekrop er der meget "vand" i.

Olien vil lægge sig som et lag, der forhindre hundens naturlige fordampning af kroppens væske. De bakterier der bliver udskildt med fordampningen af væsken, vil forblive under olielaget og dermed give irretationer, eller infektion.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 04-10-07 10:32

Til knh15>>> Hmmm.... Jeg har benyttet mig af det i flere år med godt resultat. Ørerensemidlet Fucidin indeholder også olie, for at dræbe øremider. Så den med at kroppen ikke kan "fordampe" tror jeg nu ikke helt på. Olielaget er jo ikke flere milimeter tykt.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-10-07 15:55

Personligt ville jeg hverken putte olie eller vand IND forbi "knækket" på øregangen.. Fordi derinde kan man jo ikke tørre det væk igen... Så hvis man sprøjter noget IND i øret, så bliver det derinde til hunden selv kan skille sig af med det igen....... --Og det er jo lige netop DET hunden åbenbart har problemer med..

Ørelappen og den yderste del af øregangen kan man forsøge sig frem med. Men hvis der sidder noget længere inde, der skal fjernes, så er det et dyrlægejob. Ellers kan det blive MEGET dyrt... -og smertefuldt for hunden..

Et hundeøre skal altså kunne rense sig selv i dybden. Hvis ikke det kan det, så skal årsagen behandles (allergi, infektion, snæver øregang, fremmedlegemer e.a.). Man kan kun fjerne det ydre skidt med en tot vat.

.....jeg ledte lige efter en skematisk tegning af et hundeøre.. Kunne ikke lige finde det, men faldt over denneher artikel om ørebetændelse og allergi..

http://www.dyrlaegeboysen.dk/06_nyhedsbrev/nyhedsbrevkaeledyr/Nyhedsbrev%20kaeledyr%2002.pdf

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 04-10-07 21:12

Tak for hjælpen allesammen. Det er i orden igen, derfor ved jeg at det drejede sig om forbigående irritation, men jeg spørger lige dyrlægen inden jeg renser næste gang.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-10-07 10:33

Har erfaret det samme og gjort den erfaring, at en hårdtopvredet engangsvaskeklud renser ligeså godt og giver ikke irritation i øret.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 13-10-07 18:20

Har været hos dyrelægen i anden anledning og spurgte selvfølgelig om det, og blev rådet til slet ikke at gøre noget. Hvis jeg stod i en akut situation, kunne jeg bruge en smule neutralt madolie. Ellers er det på linje med det gfha skriver.
M.V.H Sallus

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-10-07 13:19

NEJ,NEJ,NEJ, Ikke madolie i ørene, det er en gammmel overlevering. Det er foder for diverse mider o. lign. KUN vand.

Hvis du prøver vil du opdage det blier værre.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-10-07 13:28

Jeg har nu heller ikke tænkt mig at prøve, vil hellere følge det andet råd om at tage til dyrlægen når der opstår det mindste, men det er ikke mig der fandt på det, det var dyrlægens råd.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 14-10-07 13:31

Det har nu benyttet mig af madolien i flere år på både hund og kat med rigtig godt resultat! Så den der med at det er foder for mider skal du længere ud med..... qfha Taler du af erfaring?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-10-07 13:40

Ja, 20 år med hundekennel og mange hunde.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 14-10-07 13:44

Okay.

Jeg mente nu, om du har erfaring med brug af madolie?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-07 14:25

--Jeg har prøvet med madolie... Men det har aldrig været nok.
Det er muligt, at det duer, hvis der ingen infektion er... Men så er der jo som regel heller ingen grund til at rense ører...

I denne laaaange periode, hvor Silke har haft en øreinfektion, har jeg renset med vat opvredet i koldt vand. Og tørret efter med tørt vat. Og derefter dryppet øret med de dråber, jeg har fået af dyrlægen. DET har virket fint.

Et rask hundeøre renser jo som regel sig selv...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-10-07 18:31

Nå ja, det var nu også set i den relation jeg svarede, men jeg har erfaring med olie. Jeg har også brugt olie i forbindelse med rensning af et sundt og rask øre, og det kan selvfølgelig gå, for fedt fjerner fedt. Godt er det dog ikke.

Jeg er enig i, at man skal holde fingrene fra hundens ører, hvis der i øvrigt ikke er noget i vejen.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : thilde1

Dato : 14-11-07 23:32

Hej har en hund med samme problemer og jeg har købt et produkt som hedder øre-rens fra bay-o-pet. det kan købes på apoteket, til ik ret mange penge. Du drypper 10 dråber i din hunds øre masere lidt, uden på øret, lader hunden ryste sig, derefter tager du lidt vat og renser i øret indtil der ik kommer mere skidt på vattet. og det samme gør du ved det andet øre.produktet går ned og løsner skidet. Fik af vide jeg skulle gøre det en gang i ugen, men syns selv det er bedre bare at gøre det en gang i mdr, eller hver anden mdr.
håber jeg kunne hjælpe

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 23-11-07 21:53

Hej thilde 1.
Så først dit indlæg i dag, men det er da værd at huske. Jeg renser ikke i øjeblikket da han for ca. 1 mdr. siden var i narkose og fik renset begge ører grundigt og der har ikke været noget siden.
Tak for hjælpen allesammen.