/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startproblemer
Fra : aloecare
Vist : 1413 gange
500 point
Dato : 01-10-07 13:35

Jeg har en opel kadett E 1,3s fra 86, den starter som den har lyst til om det er morgen eller midt på dagen er underordnet, den starter så med brug af jetstart(diesel start) men ikke uden problemer, den har svært ved at tage fat kan sprøjte det i både 4 og 5 gange før den vil starte, der blev set på kaburatoren igår og en af de spjæld fik noget rustfjerner, og den startede med det samme, men nu er den helt galt.

hvad kan der være galt?

specielt i frostvejr så vil den slet ikke.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-10-07 13:51

Det her lyder lettere, end det er gjort.

Du skal checke hele dit el-system, vedr. motoren !!!!

Nu nævner jeg blot lidt af det du skal checke:
Stelforbindelse til motor
Tændrør
Tændrørshætter
Tændkabler
Fordelerdæksel
Platiner, og tændningstidspunkt, afstand osv.)
Alle ledninger til fordeler
Tændspole (incl. alle tilslutninger)

Disse ting skal testes, og ikke bare "kigges" på !!!!

Ellers, må du over at kigge på benzinsystemet:
Filtre
Kaburator
Slanger

Jeg kunne godt mistænke, at der vand i kaburatoren (benzin-systemet), et eller andet sted.

MVH

Kommentar
Fra : aloecare

Dato : 01-10-07 16:22

det er ikke så længe siden der kom nye tændrør i, og en af ledningerne blev skiftet, der er strøm nok på kan jeg høre. men har sprøjtet pronto på alle tændrør i begge ender.

hvis der er vand i kaborator hvad kan jeg selv gøre ved det?

må få tjekket det hele igennem.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 01-10-07 17:40

Du skal da bare ha hældt noget karburator væske i din tank med benzin. Der står på flasken hvor meget der skal i. Det tager vandet med ud af systemet. Det kan købes på en hver tank eller ned de fleste købmænd.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-10-07 18:22

Ja karburatorsprit er udmærket, men du kommer nok ikke udenom en rensning af karburatoren, så den får noget at leve af.
Et gæt kunne være, at du har haft et fastgroet chokerspjæld ? Hvis det ikke arbejder som det skal, vil du enten have svært ved, at starte, - eller "kvæle" motoren, såfremt det nu er lukket, og ikke i stand til, at åbne igen.
En afrensning med udblæsning af dyser m.v. og så få tjekket og smurt alle kabel og stangforbindelser, (og kast lige et blik på luftfilteret nu du er i gang, skal det skiftes )
Så burde det fungere igen.
N.B. Tør dine tændkabler af med benzin e.l. Det der Pronto er meget godt lige her og nu, men på sigt klæber fugt og skidt til det.
Rene, knastørre og smidige tændkabler= gnist i rørene.
Hvad med rotoren ? Har den kørt jorden rundt fem - seks gange ? Revnet, korroderet og irret ?
Ny på, og ligesådan med fordelerdækslet. (Husk at sætte kablerne rigtigt )
Held med det.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 18:53

Den bil er 21 år. Hvor langt har den gået ?

Check kompressionsforholdet. Få målt CO i udstødningen under drift. Ikke bare nedens bilen holder stille. Så ser man om blandingsforholdet passer.

Giver den røg bagud ved accelleration , efter at man har brugt motorbremse, så er motoren slidt, og du må have en større reperation- eller ny bil.

Hvis tændrørsledninger , hætter og strømfordeler er i orden, hjælper pronto ingenting. Nærmest tværtimod, fordi det kan opløse silicone, som ellers har en gunstig virkning mod fugt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-10-07 19:18

Prøv lige at se efter en lille vacuum slange,der går fra kaburatoren (nok bagpå) og ned til indsugningsmanifold.Kontrollèr også studsen den sidder på.Hvis de dele er stoppet,kommer der til at stå kondensvand i de små "kamre" yderst på kaburatoren.Og det bliver suget med ind sammen med benzinen.Har selv prøvet det på en Ascona 1,6N.Jeg fik min skilt ad til atomer,på en aut.Opel værksted.Det hjalp ikke en dyt.Så lod jeg en bekendt kigge på den.Han hev den lille slange af,stak en skruetrækker ind i studsen.Den var proppet med "jord" og slam.Da det var renset,gik bilen som ny.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : aloecare

Dato : 01-10-07 20:22

jeg må få tjekket de forskellige ting, det som skal i benzin er kommet i her i weekenden, så det er i orden.

men den hvor tændrørsledningerne sidder på der har ejg tjekket alle ledninger og den i midten er irret, så skal nok have den skiftet og tjekket den som ledningerne sidder på for så er det nok også irret indeni.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-10-07 20:37

Citat
men den hvor tændrørsledningerne sidder på der har ejg tjekket alle ledninger og den i midten er irret, så skal nok have den skiftet og tjekket den som ledningerne sidder på for så er det nok også irret indeni.

Ja, nyt fordelerdæksel og skift det tændkabel med den irrede forbindelse.
Når der skiftes fordelerdæksel er det en god idé at skifte rotoren også..

Jeg mener da at kadett E har elektronisk tænding (det har min mors da ihvertfald) så der er nok ingen platiner at skifte.
Men tændings modulet har en svaghed ved jeg, der bliver solgt nogen stykker af dem, fik jeg at vide forleden.. Men problemet plejer først at komme når motoren er varm ved de modeller, så det er nok ikke der du har problemet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-10-07 22:17

Hvordan kører den, når den først ér startet?

Kommentar
Fra : aloecare

Dato : 02-10-07 05:37

normalt skal den bare igang så køre den godt og starter hver gang, men efter der blev rodet med kaburator starter den ikke hver gang, men rode med den igår så nu må vi om den starter her til morgen, den havde stået 7 timer og ville ikke starte igår, så måtte igen igang med spary for at få den igang, det er jeg godt træt af.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-10-07 15:54

Jeg vil gætte på, at det er en tilbageløbsventil, der ikke lukker som den skal. Det betyder, at karburatoren er tom, når vognen har stået lidt tid. Så hvis du kan finde og skifte den, og få karburatoren til at fungere igen, så skulle problemet være løst. Jeg udelukker tænding, fordi den kan starte på tilskud af æter (dieselstart), du kunne formentlig opnå det samme med en benzinvædet klud ved indsugningen, og standard karbureringen fordi den kørte ok, når først den havde ”fanget”

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-10-07 06:05

Der er en ting I helt har over set benzin pumpen. Næste gang din motor ikke vil starte. Lad da være med straks at prøve med diselstart/æter.
Tag i stedet for fødeslange af fra karburatoren. Få en til at dreje nøglen. Fosse benzinen ud er pumpen i orden, sæt evt. en finger for og mærk om, der er et tryk Er der ikke det er det ventilerne i fødepumpen/benzinpumpen som enten er snavset eller slidt.
Med et problem, som dit er man nød til at prøve sig frem og i sær på en bil af den årgang. Da den ikke har et diagnose stik.
God for nøjelse.

Kommentar
Fra : aloecare

Dato : 18-10-07 06:12

Jeg var igang med at rode med kaburatoren og den blev smurt alle de steder hvor den kunne smøres og nu starter den hver gang uden problemer, så ved faktisk ikke lige hvad problemet var men det virkede.

men har været ved mekaniker med den flere gangen uden held.

nu er det som en drøm hver dag at den bare starter så kommer det igen får den bare samme tur.

men takker for alle jeres svar

jytte