/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Udlejning af værelse til ven
Fra : mauritz
Vist : 1455 gange
50 point
Dato : 01-10-07 10:12

Pæn Goddag

Jeg har en kammerat som mangler et billigt sted at bo og jeg har selv mit eget hus. Rent juridisk - er det lovligt at leje et værelse ud til ham for 2000kr om måneden fx, uden at jeg skal betale skat af det??

Jeg mener at ha læst i jyllandsposten eller i jydskevestkysten, at så længe den pågældene bor der for under 2500 i måneden er det lovligt og ikke sengerløfteri.

Kan I hjælpe mig? - vil gerne hjælpe min ven.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-07 10:21

Citat
Jeg mener at ha læst i jyllandsposten eller i jydskevestkysten, at så længe den pågældene bor der for under 2500 i måneden er det lovligt og ikke sengerløfteri.

Ved ikke helt hvad du mener.... ??????

Du kan da tage hvad du lyster hvis kammeraten er parat til at betale.....

For den slags skyld også mindre....

Hvad er problemet ??????

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-10-07 10:26
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-10-07 10:28

Ja du skal ikke betale skat af det når det kun er 2000 om mdr. Husk at selv om det er en ven så lav en standard lejekontrakt for udlejning af værelser. Det ville være ærgerligt at ødelægge venskabet bare fordi i ikke kunne huske hvad i havde aftalt eller fortolkede det forskelligt.

VH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-10-07 10:29

Fradragsmetode med bundfradrag Med denne metode kommer fradragets størrelse til at afhænge af boligens ejendomsværdi, og du slipper for at holde nøje regnskab med udgifterne. Det er ofte en fordel at benytte bundfradragsmetoden, da du her er sikret et mindste fradrag på 24.000 kr. om året, og du samtidig slipper for at lave et regnskab.

Hvis der bare er tale om, at du lejer et værelse ud til en studerende, vil denne metode i de fleste tilfælde føre til den laveste skat. Skulle lejeindtægten være større end fradraget, beskattes overskuddet som kapitalindkomst, da du er ejer af boligen.

Med bundfradraget regner man sig frem til et fradrag ud fra værdien af ens ejendom.

Eksempel på fradrag med bundfradrag Ejendomsværdien er f.eks. 3.200.000 kr.
Bundfradraget er 1,33 % af ejendomsværdien

3.200.00 x 1,33 / 100 = 42.560 kr. i fradrag om året.

Det svarer til 42.560 kr. / 12 = 3.546 kr. pr. måned, hvis du lejer værelset ud hele året.

Det betyder, at du ikke skal betale skat, hvis lejeindtægten ikke overstiger 3.546 kr. om måneden.

Hvis du har ejet boligen hele året, har du det fulde bundfradrag for 12 måneder, selvom du kun udlejer værelset i f.eks. et halvt år. Har du kun ejet boligen i en del af året, beregnes der kun et forholdsmæssigt bundfradrag for denne del af året. Bundfradraget er det samme, hvad enten værelset udlejes møbleret eller umøbleret.

herfra http://www.bolius.dk/viden/fakta/forsikring-finansiering-og-okonomi/okonomi/udlejning-af-verelse/