/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bad i kælderen
Fra : ulrik1976
Vist : 2096 gange
300 point
Dato : 01-10-07 08:46

Er der nogen speciele krav til bad i kælder fx:

højde
ventilation

andre ting???

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-07 08:53

Tag på biblioteket og lån B&B-anvisning 200. Den indeholder alle de nyeste krav til/forskrifter for indretning af vådrum. Den er udgivet af Statens Byggeforsknings Institut, men af én eller anden mærkelig grund hedder de ikke længere SBI-anvisninger. Hvis den ser spiselig ud, var det måske en ide at købe den, så den hele tiden er ved hånden under processen.
Jeg havde stor nytte af den sidste år, men svaret på dine spørgsmål fylder "lidt" for meget til en kandu-besvarelse.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 01-10-07 09:02
Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 01-10-07 09:02
Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 09:39

Den korte udgave:

Der skal være afløb, ventilation , og fugtsikring.

Husk at ventilation også er tilluft. På det punkt er der mange, som dummer sig.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-10-07 10:10

Er det her ikke den tidligere anviste anvisning, - så kan man gå på nettet, så hvorfor gå på biblioteket.
http://sekretariat.hesyn.dk/images/picturearchive/kap_5_net_101106.pdf

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-10-07 16:27

For det første skal du nok havde på plads om det kan blive godkendt - det gør du ved at ringe til din kommune. Jeg ved faktisk ikke om man indregner et bad til beboelsen - det vil nok kun give lidt nedslag i pris ved salg, men i mange tilfælde overholder kældre netop ikke kravene til beboelse da lofthøjde og vinduesareal ikke kan leve op til det krævede.

Der ud over er det bygningsrelementet for småhuse der skal overholdes:

http://www.ebst.dk/bygningsreglementer/0/91/0

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 31-10-07 18:32

Badeværelser er en del af boligen. Og i boligindretning skal højden fra gulv til loft være 225cm.

Problemet kan i gamle huse med høj kælder ofte løses ved at fjerne loftet helt op til gulvbrædderne og sætte en lyddæmpende isoleret gipsplade op mellem (øv kan ikke huske hvad de der store bjælker hedder), de sidder med 70 - 90cm's afstand imellem.

Hvis der har været badeværelse før så er det ikke noget problem. Ellers så skal du have godkendt badeværelset før du går i gang med det.

Rosalill