/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skal jeg grunde inden jeg male
Fra : ara
Vist : 9631 gange
50 point
Dato : 30-09-07 21:39

Hej.

Jeg har lige sat en ny dørkarm op inden for.

Skal sådan en grundes inden jeg maler den, eller
er det ikke nødvendigt?.
Jeg syntes det er meget hvis jeg skal ud og købe
en grunder bare lige for at grunde karmen først.
Men skal den, ja så må jeg jo gøre det.

mvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-07 21:44

Det behøver du ikke...kun hvis der er nogen knaster hvor der evt. kan trække harpiks ud af træet, skal de lukke med shellak

http://www.maler.dk/default.asp?mod=bogside&id=472

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 30-09-07 21:47

nej du tager noget af det maling du skal bruge til slut maling og tynder op
så du kan mætne dit træ

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 30-09-07 22:14

Du skal altid grunde nyt træ. Ellers suger det både bindemiddel og opløsningsmiddel ind og lader pigmenterne ligge udenpå som tørt pulver. Og indtil nogen overbeviser om det modsatte, skal du grunde med noget med olie eller alkyd som bindemiddel. Det kan være alkyd med ekstra terpentin eller oliemaling med ekstra olie. Når det så er tørret op, kan du male med olie, alkyd eller akryl.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-09-07 22:29

Alt efter hvilket fabrikat et er så kan den jo være grundet med grundingsolie farveløs.
Er den ikke det så er det en god ide lige at tynde det første lag maling en smule. Bruger du vandbaseret som ikke gulner i modsætning til terpentinbaseret (hvis det er lyse farver) så skal den ikke tyndes ret meget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-09-07 22:32

Og husk at slibe efter grundingen. Ellers bliver resultatet derefter

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 30-09-07 23:02

Øhhh hvad er det lige her sker?

Jeg har som maler ALDRIG hørt om noget ligende!

Citat
Du skal altid grunde nyt træ. Ellers suger det både bindemiddel og opløsningsmiddel ind og lader pigmenterne ligge udenpå som tørt pulver. Og indtil nogen overbeviser om det modsatte, skal du grunde med noget med olie eller alkyd som bindemiddel.

Det er da noget mest dumme jeg længe har hørt!

Jeg er faglært BYGNINGSMALER og har ALDRIG oplevet dette. Og jeg har flere gange malet nyt træværk UDEN grunder!

Ofte fordi kunden ikke vil betale for det eller fordi der i renoveringer af f.eks. skoler/arbejdspladser ikke er taget penge fra til sådanne rep.!

Jeg har ALDRIG hørt om man SKAL bruge.
Citat
Det kan være alkyd med ekstra terpentin eller oliemaling med ekstra olie. Når det så er tørret op, kan du male med olie, alkyd eller akryl.

Magen til vås!

Man bruger KUN alkyd/Olie maling inden dørs ved svære sod/vandskader og det er det sidste alternativ som skal være! Det er hverken sund for hud eller lunger!

Så undskyld mig.

Men ta du lidt af den lak du skal ha og tynd den op med lidt vand ikke for meget for det skal bare for dit træ bliver mættet lidt og det kan "Rejse" sig.

Derefter skal du slibe det let, ikke noget med at slibe farve af eller noget også MED træetsåre. Da slibning på tværs kan ses i slut lakken.

Så bare gå på med krum hals og giv det en gang PLAST/ACRYL maling. For dig og din families skyld.

Og skulle der være små huller fra såm af så husk at udbedre dem EFTER du har malet første gang med den tyndet lak.

Håber du kan bruge det. Også ellers god fornøjelse med malerarbejdet.

VH Laika_Pigen.

PS. pbp_et hvor dælen har du da hørt det andet henne? Er du fra den gamle skole?? Hvor kun alkyd/olie er noget som kan holde eller hvad???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-07 00:55

Hvis du skal have et flot og holdbart resultat, skal der bruges grunder , og et let mellemslib.

Se bare på dåsen hvad malingsfabrikanten anbefaler.
Det er beskæmmende hvis en påstået professionel maler siger noget andet. Det viser kun hvor slet det står til med danske håndværkere.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 01-10-07 06:38

Eller man kan springe over grunderen hvis man arbejder på akkord ( det hæver timelønnen )
Nyt træ SKAL grundes. Brug vandbaseret grunder.

P.S. er også udlært maler

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-10-07 07:02

Hvis du aligevel skal investerer i shellack så fik jeg engang det råd af en bygningsmaler, at man kunne give det hele shellack før maling. Det gjorde man i flg. ham når det skulle gå stærkere end stærkt med at få arbejdet gjort, og blev altid flot.

Men nu har du jo et par malere her, hvilket jeg selvfølkgelig har stor respekt for - men i kan måske give jeres mening om mit råd, for det er rigtigt nok super nemt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-07 08:10

>Laika-pigen m. fl.
Da jeg en gang havde mere af ting, der skulle males, end af penge, var jeg så dum/naiv at gå på biblioteket og tværlæse hele hylden om malerarbejde, inclusive et par lærebøger på norsk og dansk fra fagets grundskole. Har også ved et par lejligheder sludret med faglærere fra malerskolen på (dengang) Frederiksberg tekniske Skole. Og det jeg har skrevet er i overensstemmelse med mine oplysninger derfra. Har også haft fat i en bygningsskadeundersøgelse fra Teknologisk Institut; den handlede ganske vist om vinduer og fortalte lange og grusomme historier om plastmalede vinduer, men det var et sidespring.
Hvis mine skriverier er fejlagtige, beklager jeg og vil nøjes med selv at bruge fremgangsmåden. Synes dog at mine resultater både på hjemmeplan og i fritidshuset kan tåle at komme frem i lyset.
Og at jeg er af den gamle skole, er fuldstændig sandt, har undervist på teknisk skole i 37 år i noget helt andet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-10-07 09:11

Det skal lige bemærkes at vandbaseret maling er meget bedre idag end da det kom frem, men mange "gamle" holder stadig fast i den for indemiljøet dårlige terpentinbaserede.
Jeg er farvehandler i et byggemarked og har gennemgået flere kurser og f.eks lærk må aldrig grundes, men det har man kun fundet ud af i år. Hårde træsorter grundes ikke, men en indendørs dørkarm er lavet af fyr højst sandsynligt.
Shellak på knaster, og så bruger jeg stopgrunder, og to lag vandbaseret uden på.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 01-10-07 09:13

godmorgen

<jomfruane.
Til dit råd du kommer med kan jeg godt følge maleren som har givet dig det for det "spærrer" jo, det er det som er formålet med knasterne. Men shellak er brunt og kan være svær at få til at dække hvis man skal ha karme/gerickter hvide. Det kræver somregl altid en pletning inden grunding og 2 gange lak.

<pbp_et.
Okay kan jeg kun sige til det. Men hvis du ringer til et maler firma er der stort set ikke nogen som vil male det for dig. Det er ikke iorden og når der findes "sunde" alternativer så SKAL dette bruges.
går vi på en byggeplads og arbejder med ALKYD/OLIE og der ikke er grund til dette SKAL bruges og arbejdstilsynet kommer så får Mester en bøde! Og med hensyn til det med dine vinduer så kan du ikke helt give vinduer og karme/gerickter/fodlister samme maling da vinduer skal ha en grunding med Fungisider i. Det skal det andet ikke ha.

Har været maler siden 1999 og er faglært. Jeg vil ALDRIG anbefale alkyd/olie inden dørs med mindre det er svært sod/vand eller Nigotinskadet.

Og med alt det som er fremme idag så ser jeg heller ikke grund til det udvendigt.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-10-07 09:42

Her du et velassorteret byggemarked i nærheden så har de brugsvejledninger for dit spørgsmål.
Der er altid forskellige meninger, nogen vil bruge linolie i alt, andre laver selv deres maling med forskellige ingredienser. I gamle dage blandede man kourin i kalken når man kalkede gårdene, lyt til specialisterne de er up to date. Vandbaseret maling er fantastisk i dag og flyder bedre ud og gulner ikke efter et år som terpentinbaseret gør det.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 01-10-07 09:50

Citat
Vandbaseret maling er fantastisk i dag og flyder bedre ud og gulner ikke efter et år som terpentinbaseret gør det.

Der er også det med Olie/Alkyd maling det tørrer enorm hårdt op og bliver helt hårdt. Og skulle uheldet være ude og man skulle komme til at trække støvsugeren ind i karmen f.eks så kan man slå en skal/flage af karmen, og det er da træls! Så er Plast/Acryl meget mere taknemligt. Det er heller ikke så krævende at arbejde med, man kan også påføre mere første gang med med Alkyd.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 01-10-07 10:10

1. Plet knaster med Shellak.
2. Grunde med vandbaseret Grunder.
3. Pletspartle evnt. sømhuller m.m.
4. Plet det spartlede med Grunder.
5. mal 2 gange Vandbaseret maling.

Slib med fint sandpapir efter grunder og 1 gangs maling.
Slib ikke gennem malingen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-10-07 11:32

Nemlig tjasse

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-10-07 19:08

Hold da op.

Forvirret, næe slet ikk

Jeg tror jeg grunder først.

mvh

Allan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-07 19:33

- oliemaling tørrer aldeles ikke hårdt op. Den påstand må komme fra én, som ikke har prøvet selv

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-10-07 19:50

Oliemaling falmer, jeg har selv en karm der er malet hvid med oliemaling og døren er malet hbid med vandbaseret. For 1½ år siden var de begge hvide, det er de ikke mere. Oliemalingen ligner en der er i et hus hvor der bor en storryger

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 01-10-07 23:29

Hold da op et væld af meninger - Her er lige et par facts; jeg gider ikke henvende mig til hvem der har skrevet hvad;

Oliemaling tørrer hårdt op!! Linoliemaling tørrer aldrig helt op...

Der SKAL grundes på bart træ, da grunderen kan trænge længere ind i træet og derved give bedre vedhæftning! En fortynding af slutmalingen er IKKE en grunding..Du skal grunde én gang for alle - så er det gjort og så sidder alle de fremtidige lag godt fast. Det kan ikke betale sig at spare!

Oliemaling falmer ikke - den gulner!

Hvis en flag bliver slået af en karm, så skyldes det ikke slutmalingen, men grundingen!

Og jeg kunne blive ved. Der skal plettes med hvidbleget knastlak, grundes 1 gang vandigt. Mellemslibes, spartles hvis nødvendigt og grundes igen og slut af med 2 lag vandig slutmaling. Det dur!

Hilsen en farvehandler....

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 01-10-07 23:36

Lige en kommentar mere;

Olie og alkyd er det samme. Oliemaling er lavet på én slags alkyd, linoliemaling på et linoliealkyd, urethanlak på et urethanalkyd - fælles for dem alle: olie! Og det er terpentinbaseret. Alle de der blandinger på kryds og tværs holder ikke. Der findes færdige og gode produkter der er klare til brug. Hvorfor skal alting kompliceres bare for komplikationens skyld? Skal alting idag være "own special blend"? Hvad er der i vejen med at være bare lidt mainstream nogle gange for sikkerhedens og behagelighedens skyld?

Bare fordi det har virket for dig, betyder ikke det virker for naboen og hans 10 tommelfingre!

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 01-10-07 23:44

Citat
- oliemaling tørrer aldeles ikke hårdt op. Den påstand må komme fra én, som ikke har prøvet selv

Ej pbp_et nu må du squ styrer dig!!!! Du virker ikke til at ha fanget ret meget at det her!!! Når du nu siger du er af den gamle skole så ved du squ godt Olie/Alkyd maling tørre hårdt op med TIDEN!!!!!! Ikke på 1-2-eller 3 dage!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-07 01:21

Alkyd ja, olie MEGET sent

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 02-10-07 14:48

pbp_et

OLIE OG ALKYD GÅR UD PÅ DET SAMME!!! ALKYD ER EN KUNSTIG OLIE!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-07 16:05

Så har du sgu ikke prøvet oliemaling, kære dame. Den kan stryges på uden at være pladret fuld af mineralsk terpentin, mens det rene alkydbindemiddel har en kosistens nørmest som kold sirup

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 02-10-07 20:58

Ja lige ind til den blevet røret godt i gennem!!!

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 03-10-07 21:43

Tak for svaret pbp_et.

Det blev da vidst til lidt af en diskution, men jeg starter med
at grunde imorgen

mvh

allan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-07 22:08

god ide. Og husk at slibe let efter grundingen.