/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Markedsføringsøkonom
Fra : SubZero69
Vist : 8971 gange
15 point
Dato : 04-02-03 02:36

Jeg er netop ved at afslutte HHX og overvejer at læse markedsføringsøkonomi bagefter. Jeg har bare hørt at mange ikke komme i arbejde bagefter. Nogen der har noge erfaringer?

Kommentar
Fra : Enim

Dato : 04-02-03 03:12

Hej subzero69
Jeg surfede rundt her tirsdag nat og stødte på denne side, og tænkte jeg måske kunne berige dig med min personlige erfaring med Markedføringsøkonomen.
Jeg afsluttede uddannelsen her i December, jeg afsluttede den ikke på den nominerede tid, som du formentlig kan regne ud.
Med hensyn til arbejde, har du hørt rigtigt. Hvis du ønsker en stilling der har med markedsføring at gøre skal du ikke sætte næsen for højt op. Markedsførings stillinger hænger ikke på træerne i disse år. Jeg har fået forklaringen fra virksomheder at det skyldes dårlig økonomi grundet det svingende marked. De har ikke penge til at markedsføre der skal spares.
Det kan dog ikke afvises, at der vil komme større efterspørgsel efter personer med ekspertise indenfor markedsføring om f.eks 2 år, hvor du antageligvis ville være færdig.
Under alle omstændigheder skal du ikke regne med en "stor" stilling, en trainee stilling eller assistent er min opfattelse hvad denne uddannelse muliggører. Dette er da også umiddelbart fint, set i lyset af at det blot er en 2 årig vidderegående uddannelse.
Det var vist svaret på dit spørgsmål, jeg vil dog godt tilknytte yderligere en kommentar til dit spm.
Jeg begik den fejl at vælge markedsføringsøkonomen ved at tro at jeg fortsatte min uddannelse ved det punkt jeg var nået. Med andre ord, jeg var ikke af opfattelsen, at jeg skulle lære noget jeg havde haft tidligere. Dette er imidlertid tilfældet. Uddannelsen er stykket således sammen, at for at blive optaget, skal du blot have bestået, HHx, Gymnasiet (sproglig eller matematisk) eller HF. Du har som HHx'er markant bedre forudsætninger for denne udd. Dette medfører at du i faget økonomisk styring kommer til at have økonomi der svarer til Erhvervsøkonomi niveau A. og det der svarer til niveau A er meget begrænset. Dette aspekt er også tilfældet i andre fag såsom markedsføring. Det første år vil være præget er meget gentagelse fra HHx. Jeg gik selv HHx og jeg var ved at dø af kedsomhed, det er i sandhed demoraliserende at studdere det samme 2 gange, om man så kan huske det fra HHx tiden eller ej.
Et sidste råd, hvis du er glad for økonomi, så vælg HA-Almen på handelshøjskolen, det vil passe meget bedre til dig. Der går jeg selv nu, fik merit overført 1½ år af markedsføringsøkonom udd.
Hvis du er glad for markedsføring og vil ha 2 relativt stille år, så vælg mak. men der er ingen udd. der umiddelbart efterfølger denne. Du vil "spilde" minimum et ½ år.
Hvis du har andre spm så skriv endelig en kommentar til mit indlæg, så vil jeg besvarer det efter bedste formåen. Håber du kunne bruge det til noget!
Held og lykke

Kommentar
Fra : SubZero69

Dato : 04-02-03 11:08

Tusind tak for indlægget. Det er meget bedre at høre det fra en der selv har været i det frem for en subjektiv udtalelse fra uddannelsesinstitutionerne. Problemet er at jeg ikke er så glad for økonomi. Har ikke EØ A nu. Ellers havde jeg også valgt HA. Jeg læste om en trainee uddannelse ved AP Møller, og da var det ikke påkrævet at man havde læst noget mere end HHX. Så er spørgsmålet jo om det er vigtigt? Hvis du begynder at læse HA nu har du jo ikke haft de to år på mak til noget har du?
Ved du hvad der er af alternative uddannelser? Det virker lidt uoverskueligt.

Endnu engang tak for hjælpen, det er en svær situation, når man står overfor det er her relativ vigtige valg. Rart at nogen har lyst til at hjælpe andre i denne situation.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 04-02-03 15:37

Husk på at hvis du vælger den økonomiske linie på markedsføringsudd. kan du bagefter komme op på 2 del HD, dog skal du først ud og have 2 års erhvervserfaring.

De andre to linier på markedsføringsudd. er ikke meget værd efter min mening ;)

Hilsen Ivanovic1

Kommentar
Fra : SubZero69

Dato : 04-02-03 16:05

Hej Ivanovic.

Hvilke linier tænker du på?
Ja jeg har nok set jeg kan få merit....

Accepteret svar
Fra : ivanovic1

Modtaget 15 point
Dato : 05-02-03 09:01

Her kan du læse om de tre linier: (http://www.brock.dk/nb_top/videregaaende_uddannelser/KVU/markedsforingValgfag.htm)

Hvis du vælger at tage den som heder "Økonomisporet" vil du have faget statistik hvilket bl.a. medfører at du efter at have afsluttet markedsføringsudd. og to års erhvervserfaring kan komme op på 2 del HD.

Niels Brock er efter min mening ikke den bedste skole at tage denne udd. på, jeg ville hellere vælge Lyngby Uddannelsescenter (Erhvervsakademiet), da de er meget mere fleksible med henhold til valgfagene dermed kan du stadigvæk godt vælge nogle af de sure fag fra, men du bliver bl.a. nødt til at have statistik for at komme op på 2. del HD (2. del HD tager 2 år).

Når du er færdig med markedsføringsudd. kan du hovedsageligt ikke få et leder job, der bliver du nødt til at tage 2. del HD, så hvis det er leder jobbet du stræber efter, og lidt ekstra penge, så skal du helt klart sørge for, at du tager den rigtige linie.

Her er links til Niels Brock, her kan du læse om udd. http://www.brock.dk/nb_top/videregaaende_uddannelser/KVU/markedsforingInfo.htm

Her er links til Lyngby Uddannelsescenter, her kan du endvidere læse om udd.
http://www.lyngbyes.dk/uddannelser/?uid=9

Ps. Husk på at når "Niels Brock" eller "Lyngby Uddannelsescenter" fortæller dig om udd. roser de den til skyerne, hvis du har flere spørgsmål er du velkommen

Hilsen Ivanovic1

Kommentar
Fra : SubZero69

Dato : 05-02-03 10:45

Det lyder ikke dårligt Ivan. Tak for det. HD den tager da 4 år ikk? Det er jo kun et delstudie. Jeg må undersøge mulighederne. Har jo lidt tid at løbe på endnu.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 05-02-03 11:29

HD består af 2. dele,

1 del. kan man tage på dagstudie og hvis man gør det tager første del 1 år.

2. del tager 2 år uanset om man tager den på dagstudie eller som hel studie.

Dermed kan du tage en HD sammenlagt på 3 år hvilket jeg klart synes er det bedste, dog skal du lige vide at hvis du vælger at tage HD 1. del på dagstudie skal du selv betale, det koster ca. 16.000 sammenlagt, og det er inklusiv bøger, men på den måde "sparer" du et år.

Hvis du har pengene og viljen til at studere ville jeg tage HDen over en 3 årig periode.

Hvis du tager HD 1. del på dagsstudie går man i skole 3 gange om ugen, og resten af tiden er til at forberede sig

Håber at jeg har været til hjælp.

Ivanovic1

Godkendelse af svar
Fra : SubZero69

Dato : 05-02-03 11:40

Tak for svaret ivanovic1.
Undersøger muligehederne

Kommentar
Fra : Enim

Dato : 05-02-03 13:27

Hej Subzero69
Selvom du har lukket indlæget og uddelt point, synes jeg alligevel lige at jeg vil tilknytte en komentar, ik mindst grundet du stilte mig et par spm.
Vedrørende mit Ha studie, så har jeg fået 1½ år af de 2 år fra markedsføringsøkonomen overført således, at jeg tager Ba graden på 1½ år, Ha almen.
Jeg har dog stadig et afgangsbevis på Markedsføringsøkonomen, ergo får jeg to beviser.
Desuden er der markant mere markedsføring på markedsføringsøkonomen end på Ha almen, omvendt er der så mere økonomi på HA. Sammenlignet med en alminde HA student er vi væsentlig bedre stillet, men det har så også taget mere tid....
Jeg kender til andre der er kommet på eksempelvis Sprøk linien på Handelshøjskoelen, ergo lader det til at der er andre uddannelser der accepterer Markedsføringsstudderende, hvor de naturligvi stadig fårr en del merit overført. (dette aspekt burde du undersøge såfremt du virkelig er interesseret i markedsføringsøkonomi udd.)
Jeg studderer pt ,med en del der har gået på Niels brock, og de har kun kritik tilovers for Niels Brock så mit råd, vælg IKKE Niels Brock! Roskilde har jeg selv studderet, den er udemærket, der er selvfølgelig også kritik punkter her.
På roskilde er der ikke såkaldte linier. her vælger du bare to valgfag som du har lyst, på kryds og tværs. et økonomi fag og markedskommunikation f.eks. Men vær opmærksom på at skal du studdere videre er den en betragtelig fordel at vælge driftsøkonomi og statistik, også selvom de er svære og måske røvkedelige! Ellers risikerer du det samme som jeg at skulle betale for aften undervisning i statistik, pris 1200kr.
Markedsføringsøkonom uddannelsen er direkte merit overførende til HD. Dvs at du kan tage de resterende 2 år efter markedsføringsøkonomen, dette er bedre end at tage de 3 eller 4 år HD (1 del og 2 del) efter HHX pga det er meget svært, og min erfaring er at de færreste er klar til det! Du akl dog ha arb ved siden af HD 2 del, pga det koster mange penge at studdere den. og det kræver erhvervs erfaring. Hvis man er heldig kan man få arbejdet til at investere i sin HD. forvent dog ikke det som udgangspunkt.
Ha almen og de andre Handelshøjskole linier er alle gratis, (bøger undtagen naturligvis) Markedsføringsøkonomen er ligeledes gratis, HD er ikke, dette bør du have i dine overvejelser.
Det er mig foruden kommet for øre at de vil tilbygge markedsføringsøkonomen et ekstra år, således at det bliver en BA grad. Her skal du være opmærksom på at du kun må tage en Ba grad i Danmark, ellers skal du selv betale for den næste.
Som Ivanovic1 siger roser de deres egne udd. de er særdeles subjektive, men sådan er alle uddannelser.
Jeg håber du kan opholde min (og ivanovic!) holdninger og erfaringer op mod deres og finde din egen opfattelse af det hele! pøj pøj med det!
P.s hvis der er andet du vil vide kan du altid skrive en komentar i dette indlæg, så ser jeg det, ellers kan du jo altid lave et nyt!

MVH ENIM

Kommentar
Fra : SubZero69

Dato : 06-02-03 04:40

Tusind tak for indlægget Enim. Jeg laver et indlæg specielt stilet til dig med nogle spørgsmål så du kan få nogle velfortjente point.

MVH SubZero

Kommentar
Fra : SubZero69

Dato : 24-02-03 13:12

Er der flere indlæg

Kommentar
Fra : lars_kristensen

Dato : 06-05-04 19:59

Hej,

Drop den markedsføringsøkonom-uddannelse. Det er en lav-niveau uddannelse og kan i bedste fald bruges til et job i Føtex. Brug istedet et par år mere og få en god uddannelse med sikkerhed for job, karrierer og god løn. Se f.eks.:

http://www.merc.webbyen.dk

http://www.candmerc.webbyen.dk

mvh
Lars

Kommentar
Fra : krix

Dato : 11-07-04 11:41

Jeg vil give Lars:Kristensen fuldstændig ret. Til alle jer der overvejer at starte på markedsføringsøkonom uddannelsen, DROP DET. Det er en discount uddannelse, der lyder rigtig smart på papiret, men ikke er de fine ord fem flade øre værd!

Jeg taler af erfaring. Har selv taget uddannelsen (færdig sommeren 2002, det første hold der gennemførte denne uddannelse).

Og sikke et chok der ventede mig da jeg var færdig. Her troede jeg at jeg havde et rigtig godt stykke papir i hånden til at få et ordentlig job, men jeg skulle blive meget klogere.

Erhvervslivet kendte for det første intet til uddannelse dengang og da de endelig gjorde, så rystede de undrende over at titlen og den korte tid uddannelsen varer. I forhold til HA og Cand Merc. uddannede, det er jo dem vi i bund og grund konkurrere imod, så har vi ingen jordisk chanche for at vinde i en ansættelsesrunde over disse.

Markedsføringsøkonomuddannelsen og det gælder sikkert flere af KVU (kortere videregående uddannelse) lyder smarte, men er i bund og grund temmelig usmarte. Det er et spørgsmål om tid inden de bliver afskaffet eller ændret i deres indhold og varighed. Det er min vurdering af situationen.

Jeg ved godt at det lyder som hårde ord, men det er bedre at sige sandheden lige ud end at fortie den. Erhvervsakademierne vil under ingen omstændigheder fortælle den virkelige historie om uddannelserne. Det eneste der interessere dem, og de burde skamme sig, er kroner og øre ned i deres skolers kasse. Og det får de kun ved at pumpe markedsføringsøkonomer gennem systemet, selvom de i sidste ende flyder ovenpå på jobmarkedets vande og bliver vejet for lette.

Så endnu engang overvejer du at begynde en uddannelse til markedsføringsøkonom så kan du godt forberede dig på at blive skuffet, hvis dine ambitioner om karriere efterfølgende på arbejdsmarkedet er dine mål. Markedsføringsøkonom uddannelsen er en advanceret HHX og ikke andet.

Hvis jeg dog bare havde været så klog dengang

MVH

Krix

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 31-07-04 16:06

Hej Alle,

Jeg vil give Krix ret i at man ikke kan konkurrere med HA, Cand. Merc og HD'er men jeg mener heller ikke at en markedsføringsøkonom skal konkurrere med dem.

Hvis man tager markedsføringsuddannelsen skal man sørge for at tage driftsøkonomi og statistik så man kan komme op på HD 2. del og når man så tager denne del skal man konkurrere med Cand. Merc og HA.

Hvis man har en markedsføringsuddannelse vil jeg mene at man skal gå ud og konkurrere med personer som har en 2 årig kontor uddannelse dvs. at man nok skal starte med at søge en assistent stilling, og derefter arbejde sig op af ude på arbejdsmarkedet og eventuelt som jeg har nævnt tage en HD 2. del.

Ivanovic

PS. Husk at man skal have to års erhvervserfaring før man kan komme ind på HD 2 del.