/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hul til skorsten i gennem tag
Fra : gunnarb
Vist : 2598 gange
100 point
Dato : 30-09-07 13:30

Jeg er ved at genetablere en skorsten til en brændeovn. Jeg er nået op på lofter med isoker ydermoduler og skal nu igennem taget. Men hvordan gør jeg lige det. Taget er dobbelt tagsten, og hvordan får jeg lige hul på taget indefra. Jeg vil helt lave så meget som muligt inde fra loftet, idet jeg bliver nød til at leje et skorstensstillas + en rygningsstige til det udvendige.
Skorstenen sidder ikke i rygningen, men ca. 1 meter forskudt.
Der er også undertag af plastfolie. 2 taglægter skal også saves over for at skorstenen kan være der. Jeg har aldrig prøvet sådan noget før, men er bare gået igang. Håber der er nogen der har nogle gode tips.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-09-07 13:40

plastfolien skæres af ligesom lægterne der ikke må røre skorstenen.
De nødvendige tegl pilles ud og du murer så langt op du kan nå. I dit bygge marked kan du købe en inddækning der fræses lidt ind i skorstenen og passe til over teglene så der er tæt.
Dit bygemarked har vejledninger liggende om emnet.
Kontakt dem så du har inddækningen hjemme når du skal bruge den og husk atpudse skorstenen så den ikke suger fugt der trænger ind over taghøjde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 13:43

Du "fjerner de tagsten der er nødvændigt.....

Du skal IKKE "skære hul.....

Når nok sten er fjernet kan du lægge enkelte igen der er skåret lidt til.....

Resten bliver dækket af pladen der følger med skorstenen.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 13:44

Hov...

Du taler muret skorsten.....

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 30-09-07 14:14

Tak for de gode besvarelser.

Jeg har imellemtiden fundet ud af at det bliver begrænset hvad jeg kan lave inde fra fordi isokermodulerne DM44 desværre ikke kan komme imellem spærerne. Modulerne er 30 cm og spærmellemrum er ca. 29 cm øv.
Det ville ellers være lettere for mig at transportere modulerne ca. 30 kg op inden fra, end op af en rygningsstige ude fra.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 14:25

Hvorfor har du ikke bare brugt en stålskorsten... ??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 14:25

Eller taler du pejs og ikke brændeovn...... ?????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-09-07 14:35

Citat
Jeg har imellemtiden fundet ud af at det bliver begrænset hvad jeg kan lave inde fra fordi isokermodulerne DM44 desværre ikke kan komme imellem spærerne

Nu skal du så lave en udvksling i tagkonstruktionen.
Hvis du tager rigeligt af tagsten af så kan det laves indefra.
Du skal bruge en kravtil presenning til at lægge over rygningen og ned forbi dit hul med fire snore som surres fast nedefra.
Tømmerhandleren har specielle jern (sko) til at lave udveksling.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-09-07 14:45

Det er vel lige meget om du sætter isokærn elementerne op inde fra eller ude fra du skal jo alligevel lave udveksling så elementerne kan sidder der. Ud veksling betyder at du forbinder et spær på hver side af det du skal skre væk og foranker det på tværs med søm beslag som du får i byggemarkedet. De kan hjælpe dig med dime3nsion og så videre. Når du har lavet udvekslningen har du jo hul til at få alle de elementer op du skal brug.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 30-09-07 14:55

Jeg forstår ikke helt det med udvekslingen?

Der hvor jeg saver lægterne over for at gøre plads til skorstenen, havde jeg tænkt at slå nogle tværgående (op ned) lægter på, som har forbindelse med lægterne over og under de lægter jeg saver over.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 15:03

Citat
Modulerne er 30 cm og spærmellemrum er ca. 29 cm øv.

Nu må du beslutte dig.....

Du taler om spær og lægter i flæng....

Hvad er det der er i vejen ???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 15:07

Hvis det er spær kan du ikke "bare" save dem over

Er det derimod lægterne der holder dine loftplader kan du næsten gøre hvad du har lyst til....

Så får du højest loftet i hovedet

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-09-07 15:45

Tværgående lægter op og ned som du skriver er en udveksling.. Lægter er de tynde der ligger på langs med huset yderst mod taget. Spær er den trekant lægterne sidder på. spær sider på tværs af huset og er kraftigere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 15:53

Tror spørger skal bestille en tømrer inden de går galt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 15:54

Kanske det bliver et Cabriolet-hus.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-09-07 16:46

Citat
Der hvor jeg saver lægterne over for at gøre plads til skorstenen, havde jeg tænkt at slå nogle tværgående (op ned) lægter på, som har forbindelse med lægterne over og under de lægter jeg saver over.

Ja det er en udveksling og god til lægterne.
Men hvis det er selve spæret du saver over .............. skal der laves en "rigtig" udveksling.

fra dit eget inlæg:
Citat
DM44 desværre ikke kan komme imellem spærerne

taler vi om spær eller lægter ???????

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 30-09-07 16:49

OK, jeg kom desværre til at skrive spær i stedet for lægter, jeg ved god hvad forskellen er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-07 17:05

Så går du bare i krig.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-09-07 19:10

Ok - jeg blev bare lidt forundret.

Din plastfolie skal når du er færdig, sidde sådan at evt. kondensvand og smeltet sne, løber udenom din nye skorsten. På de fleste undertagsfolier kan der limes stumper på.
Taget åbnes indefra ved at lyfte/skubbe en af stenene fri, og så åbne resten.