/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fra provinsen til hovedstaden.
Fra : thoustrup
Vist : 998 gange
200 point
Dato : 30-09-07 11:19

Min morfar skrev tilbage i 1921 en familie oversigt, ud fra hans ufattelige gode hukommelse. Han skrev oversigten mens han var i Norge, og han havde ingen hjælp fra nogen eller noget skriftligt.

En af de mange ting han skrev om, var om en kusine til ham. Maren Nielsen: født 20.1.1870 i Hårslev på Nordfyn. Hun blev gift med en Rasmus Jensen fra Sønderjylland.
De flyttede til København og fik 3 drenge Richard (11.6.1904), Henry (6.1.1906), Rogert (måske Robert) (29.3.1908).
I København var Rasmus Pantelåner og Lotterikontrollør. Maren dør tidlig. De skifter navn til Varnety, dette navn kan nok ikke være da jeg i listen over stednavne ikke har kunnet finde et sted med Varnety, jeg tror det kan være Varnæs (ligesom i Matador)
Jeg har søgt på Varnæs navnet, men har ikke været heldig.

Mine spørgsmål er så:
Hvilket andet navn end Varnety kan der være tale om.
Hvor kan jeg finde oplysninger om de tre sønner?
Denne Rasmus Jensen har jeg ingen fødselsdata på., jeg ved blot at han er sønderjyde.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 30-09-07 11:44

Hej

det kunne jo være det ikke har relation til hvor han kommer fra. På degulesider fandt jeg en del Varney.
Du kunne jo prøve at føleg ham i lægdsrullerne - eller se om han står i vejvieserne i København, endelig må det være muligt at søge noget om pnatelånere i København på Københavns Rådhus eller prøv at høre klasselotteriet om de kender til navnet - det var jo nok dem han var kollektør for.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-07 12:26

>Jeg har søgt på Varnæs navnet, men har ikke været heldig.

Du ved vel at Varnæs er en by her i Sønderjylland, sydøst for Åbenrå?
(iøvrigt tæt på hvor jeg arbejder...).

Mange tilflyttere til hovedstaden fik kalde navne efter den by de kom fra.
(eksempelvis min svigerfar, på Sadolin kaldet Balstrup... ).

Mon ikke Rasmus Jensen stammer fra Varnæs??
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 30-09-07 12:54

til Lis og Svend

Lis: jeg prøver det du foreslog.
Svend: jeg ved godt det med byen Varnæs, det var også derfor jeg mente at min morfar havde ment Varnæs, i stedet for det, han troede det var. Det er ellers en af de ganske få tvivl der er i hans lange familiebeskrivelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-07 13:12

Så ved du også at Varnæs var tysk dengang Rasmus måske? boede der som barn.
Og navnet var sikkert anderledes ligesom Åbenrå=Apenrade...

Her er en enden Rasmus Jensen født lidt tidligere:
"
Aabenraa, Lundtoft, Uge, Uck Dorf, 4 Instengebäude, 5, FT-1845, B3850
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen 43 Gift Inste und Rademacher K. Enstedt, A. Tondern
Kjestina geb. Thomsen 43 Gift seine Ehefrau do. [K. Enstedt, A. Tondern]
Hans Christensen 10 Ugift ihre Kinder Uck
Paul Christensen 8 Ugift ihre Kinder do. [Uck]
Magdalena Christensen 6 Ugift ihre Kinder do [Uck]
Katrina Maria Christensen 3 Ugift ihre Kinder do [Uck]
Rasmus Jensen 26 Ugift erlernt das Rademacherhandwerk K. Warnitz, A. Apenrade
"
Mon Varnæs offisielt hed Warnitz indtil 1920?? Svend

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 30-09-07 17:27

Hej

Hvis du ved hvor de boede i København, så kunne du jo prøve at lave et opslag i Kirkebogen, der vil du jo nok få det rigtige navn, måske også både fødselsdato og Vielsedato. Et andet alternativ kunne være begravelsesprotokollerne der findes på Københavns stadsarkiv.
Desværre er http://www.fogsgaard.org ikke nået så langt at du måske kunne finde ham der.

God jagt

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-07 19:34

Når vi ikke finder nogen Rasmus Jensen født i Varnæs ca 1870:
Det med Varnæs = Warnitz var naturligvis kun for at hjælpe med input til evt. tyske søgninger...

Maren Nielsen er født i 1870, med ægtemand Rasmus Jensen fra Sønderjylland.
Er Rasmus for grøn til at være på nettet, kan vi måske finde hans far?

Min farfar Niels Andersen er født længere nordpå i Jylland i 1865 med far Anders Nielsen.
Men er Rasmus jævnaldrene med Maren hedder hans far dog sikkert også Jensen??
Hvis han noget ældre kan han alternativt hedde Jens til fornavn???

Så er Rasmus fra Varnæs skal vi enten finde en far Jens der eller en far Jensen
født midt i 1800 tallet da Varnæs hed Warnitz...

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-07 20:11

Bare som eksempel en Jens fra den tyske tid
"
Aabenraa, Lundtoft, Varnæs, Warnitz Dorf, 77. it. [ Instengebde.], 162, FT-1845
Hinrich Hansen 33 Gift Böttger it. [Warnitz]
Magdalena E. Sönnichsen 34 Gift seine Ehefrau Enge
Gunder M. Hansen 10 Ugift ihre Kinder Warnitz
Jens Hansen 7 Ugift ihre Kinder it. [Warnitz]
Elisabeth Hansen 4 Ugift ihre Kinder it. [Warnitz]
Johann Hansen 1 Ugift ihre Kinder it. [Warnitz]
"
Hilsen igen Svend