/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Standse, Lukke, Genstarte virker ikke
Fra : summer
Vist : 506 gange
200 point
Dato : 03-02-03 23:23

Efter en ellers vellykket partitionering af min harddisk i tre partitioner, med dual boot windows XP på den ene, windows 98se på den anden, og "Lager" på den tredie.
Nu er der opstået det problem, at Start> Luk Computeren...> Standse C..., Lukke C...Genstarte C... ikke længere virker. Boksen ses fint med de forskellige valgmuligheder, og farven "nedtones" når en af funktionerne aktiveres. Så når den til "Windows lukkes" og ikke længere. Jeg har prøvet en reinstallation af windows, med samme resultat.
Har nogen løsningen var det dejligt, rigtig dejligt.
Det er kun windows 98 det er galt med. XP funker fint.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-02-03 23:31

Kontrolpanel --> power option --> enable APM

Hvis den allerede er enablet så prøv at disable den

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-02-03 23:32

http://www.aumha.org/a/shutdown.htm er iøvrigt en kanon god guide

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-02-03 23:36

A shutdown troubleshooter is built right into Windows 98 and Windows ME. It will take you through many, but not all, of the steps recommended below. You may prefer this kind of “walk-through” on-screen troubleshooter. To access it, click Start | Help. In the window, type Troubleshooting. Click on the Troubleshooting entry in the menu. Scroll down the new list provided and click on “Shutdown and Startup Troubleshooter”

Microsoft also has an on-line version of this Startup/Shutdown Troubleshooting Wizard.
http://support.microsoft.com/support/tshoot/default.asp

Kommentar
Fra : briani

Dato : 03-02-03 23:42

Hej Summer
prøv at læse dette links
http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/index.htm
her står en del om Nedlukningsproplemer i windows Xp
MVH Brian

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-02-03 23:43

skriv msconfig i et (start-)kør vindue og prøv om et af start eller andre er årsag til et problem.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-02-03 23:45

jeg tror det var det her uffe mente:
http://www.wintip.dk/hotspots/ts/nedluk.htm

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-02-03 23:47

nej det var briani der kom med tippet til xp,men det skulle så være til 98 istedet...det var briani der fandt det ????

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-02-03 00:30

Rent tilfældig virkede det - næsten, efter at have foretaget alle de opdateringer, som jo manglede efter formateringen. Det vil sige Lukke og Genstart virker, mens Standse (Stand bye) ikke vil. Så det ser ud til at briani også havde fundet problemet imens.
Nu er jeg ikke ret god til engelsk (7.kl i den gamle stråtækkede), så jeg kan ikke lige tyde dine link Uffe29. Det er muligt det står der - også med stand bye funktionen. Den ville jeg gerne have til at virke, da jeg ofte bruger den.
Men nu er det vist sengetid før børn og ældre herrer, så jeg håber på den sidste lille løsning i morgen

Foreløbig tak til alle tre for hurtig udmelding

Godnat
summer

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-02-03 00:42

Det står lige her:
http://www.microsoft.com/windows98/usingwindows/work/articles/908Aug/hibernation.asp
To put your computer on standby:

Click Start, point to Settings, and then click Control Panel.
Double-click the Power Management icon.
Click the Advanced tab.
Under the When I press the power button on my computer area, click Standby. If you are using a portable computer, click Standby under the When I close the lid of my portable computer area.
Click OK or Apply, and then turn off the power or close the lid of your portable computer.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 200 point
Dato : 04-02-03 01:25

Hej igen
Højreklik på skrivebordet
Vælg egenskaber
Vælg fanen pauseskærm
Vælg strømstyring
Vælg fanen dvale
Sørg for at der er et flueben under aktiver dvale
Brian

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-02-03 17:39

Hej briani.
Højreklik på skrivebordet
Vælg egenskaber
Vælg fanen pauseskærm
----
Så lang så godt
----
Vælg strømstyring
Vælg fanen dvale
----
Findes ikke i windows 98se. Funktionen hedder her "Energisparende skærmfunktion" > Indstillinger > Her indstilles så hvornår der automatisk slukkes for skærm og HDD.

Men nu er "Standse Computeren" i Luk Windows boksen helt forsvundet, så jeg må nok lave en reinstall, eller en ny formatering af Windowsw 98 partitionen.

mvh
summer

Kommentar
Fra : xou

Dato : 04-02-03 17:50

det kan osse være en defekt hardware da problemmey opstod igen.
så tag al unødvendig hardware ud såsom netkort usb ....
erfaring selv med netkort

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-02-03 19:07

Hej Summer
Nej den fremgangsmåde som jeg beskrev,var til xp
det beklager jeg.
det jeg vil råde dig til inden du begynder at formatere er.
Prøv,når du har windows 98 fremme,at gå om i windows update,der ligger garanteret en masse opdateringer til 98.
behøves du at formaterer,kan du ikke bare ligge window98,oven i den windows98 du har instaleret.
men er næsten sikker på at en windows update,vil løse dit proplem.
MVH og en forsat god aften
Brian

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-02-03 19:37
Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-02-03 20:04

Jeg fandt også lige denne:
Summary: When you click Start, and then click Shut Down, the Standby option may be missing from the Shut Down Windows dialog box. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B188134

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-02-03 20:28

Det kan måske også være PnP der ikke er slået til i BIOS http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B321779

Kommentar
Fra : summer

Dato : 05-02-03 00:29

Jeg er først lige kommet på IT igen, og orker simpelthen ikke mere i dag.
mvh
summer

Kommentar
Fra : summer

Dato : 05-02-03 21:56

Ja så har jeg startet forfra, med opdateringer osv. Alle mine tre partitioner virker fint, og de 2 x windows virker med "Start> Luk Computeren...> Standse C..., Lukke C...Genstarte C..."
Nu skal jeg bare finde ud af, at køre mit stofanet på Windows XP'eren også. Nå, men jeg har jo selv rodet mig ud i det her
Men mit spm. er jo løst. Det ville være rart, hvis den lovede funktion med pointdeling, havde været oppe at stå.
Både Uffe29 og briani har jo gjort et godt stykke arbejde, selv om mit problem løste sig selv - faktisk. Så jeg venter lige lidt med at give point

mvh
summer

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-02-03 18:21

Bare iorden

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-03-03 23:38

hhmm...dele-funktionen kommer sgu sikkert aldrig, kan du ikke bare give briani dem......så er spørgsmålet da lukket

Godkendelse af svar
Fra : summer

Dato : 18-03-03 00:16

Tak for svaret briani.