/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
sælge
Fra : rasha01
Vist : 432 gange
50 point
Dato : 30-09-07 01:00

Hej..

Min veniende har købt et ejerlejlighed sammen med andre tre personer som hun kender. Nu er der gået et år og nu ønsker hun at sælger hendes del til de tre personer da hun vil ikke eje den hus mere... Hvad skal hun gøre?

Håber I kan hjælp med råd...

Tak...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-09-07 01:07

Det kommer jo an på meget, bl.a- ejerforhold (hvem står på skødet) og om der er lavet skriftlige aftaler om, hvordan de skal dele udgifter eller ved salg m.v.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-09-07 01:55

Hun kan jo starte med at spørge om de vil købe hendes andel

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 30-09-07 02:49

De tre andre vil gerne købe hendes del...

Hvad skal hun gøre? Hvem kan hun spørge om råd?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-09-07 03:57

Hvis alle 4 er ejer af lejligheden og har betalt til alle udgifter og afdrag, bliver de nød til at finde ud af hvad kan lejligheden indbringe ved salg, minus gæld og udgifter til salg, dette beløb divederes med 4 og beløbet er hver ejers andel af værdien her og nu, dette beløb skal de 3 ander betale til den 4.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-07 09:29

Hun skal henvende sig til en advokat der kan hjælpe hende med at udfærdige alle de nødvendige papirer, salgspapirer, skøde, attester, tinglysninger o.s.v....

Det er noget der skal laves under alle omstændigheder.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-07 09:41

Advokaten vil så få en ejendomsmægler, som kender området til at vurdere den aktuelle værdi af lejligheden.

Hvis den oprindelige deleaftale var skruet ordentlig sammmen ville der også stå hvor dan en part kunne træde ud af den.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-09-07 10:33

Og med alle de mennesker der er involveret, ender hun med ikke at få en krone.

Hvordan er lejligheden købt, har de oprettet en andelsforening, eler hvilke navne står på skødet?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-09-07 16:11

Citat
Og med alle de mennesker der er involveret, ender hun med ikke at få en krone.

Det kan du da ikke vide...

Hvis lejligheden har været billig, så kan det sagtens være muligt. Men det er jo ikke sagt, at det er for at tjene penge, at hun gerne vil sælge!

Hvis alle 4 står som ejere med 25 % hver, så er det jo "bare", at de 3 andre køber de sidste 25 % og deler den, hvis det et det, de gerne vil. Kunsten er så at finde den rigtige pris...

Det nemmeste ville nok være, at få den mægler, som medvirkede for et år siden, til at komme og vurdere den - men tjek lige inden, hvad han vil tage for det. Men en vurderingspris og en salgspris er ikke nødvendigvis det samme, og slet ikke i disse dage, så måske finder de selv en pris, som de kan blive enige om. De ved jo hvad de selv har betalt, hvad den er vurderet til (se skattebilletten), og så kan de se i aviserne, hvad lignende lejligheder skal koste.

Og så op til en advokat - normalt vil det være købers udgift, men det kan jo være, at de andre vil splejse om udgiften (for de sparer jo sådan set udgiften til en ejendomsmægler i stedet for!), og så er det jo under stregen ikke så meget pr. næse.

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 04-12-07 17:18

Er der nogen der kan anbefale en advokat/ rådgiver jeg kan spørge om?

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 05-12-07 15:09

Kik i den lokale telefonbog. Dette er noget enhver privatpraktiserende advokat kan gøre.

Rosalill