/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ludbehandling af fyrplanke
Fra : 234
Vist : 1525 gange
50 point
Dato : 29-09-07 12:48

Hej!
Jeg er ved at ludbehandle en fyrtræsplanke men , spørgsmålet er skal man lakke den eller behandle den med noget andet når man er færdig med at ludbehandle den?

Er der nogen som kan hjælpe mig med mit problem?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-09-07 13:10

det kommer meget an på, hvad den skal bruges til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-07 13:31

Ikke lakere oven på ludbehandling. Enten olie eller specialsæbe.
http://www.woodcaredenmark.com/

Kommentar
Fra : 234

Dato : 29-09-07 13:59

Den skal bruges til en vindueskarm !

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-07 14:03

Jeg ville (hvid)oliere efter ludbehandling.
Hvis du lakerer oven på lud er det svært at få lak/maling til at hæfte.

Kommentar
Fra : 234

Dato : 29-09-07 14:08

Hej BjarneD!
Er det et specialt mærke man skal bruge til at hvid oliere den med?

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-07 14:16

Ikke nødvendigvis, men Faxe laver en hvid gulvolie, som gør træet mere modstandsdygtigt mod fugt.
wibbi

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-09-07 15:36

Nu skriver du at du er begyndt. Ellers kan du få en hvidpigmenteret (lud) lak der bruges til interiør.
Der står på dåsen at den ikke er beregnet til trapper, men jeg har på min loftstrappe gået på det i tre år og det holder fint. Men det er ikke så smart hvis du er begyndt med det andet.
Måske kan du købe en vanbaseret lak og smøre ovenpå det vil da give noget

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-09-07 15:58

Da du kan tage lak og maling af med lud, er det en dårlig ide at give det lak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-07 15:58

Lak og maling kræver en god bund der binder og har man først ludet er der startet en kemisk proces der ikke er god for vedhæftning.
Skal man stoppe effekten af ludning skal man vaske efte rmed fortyndet eddikesyre, adskillige gange og så skal det være helt tørt.
Til en vinduesplade (det er vel det du mener da karmen er det man monterer vinduerne i) kan man godt lave kalkludning med efterfølgende behandling med specialsæbe (f.eks. med hvidpgmentering), men det vil tage lang mange afvaskninger før det er skjold sikkert, men fordelen er at det er nemt at rense af og få pænt igen, husk at det kan holde til bløde fyrretræsgulve og holder sig pænere længere end hvidolierede gulve, men til en vinduesplade hvor der er minimal slitage vil olie være godt og stærkt (fugtafvisende).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-09-07 19:01

Vi må lige høre om det er rigtig ægte lusdehandling du er i gang med.

Der er nogen som er begyndt at sælge et malingsprodukt med "ludfarve", og så er man begyndt at kalde behandling med det, for ludbehandling.

Ved rigtig ludbehandling starter fyrretræ med at få en gullig farve. Når det så tørret op og reagerer med luftens CO2 dannes kridt i træet og på overfladen . Ved ægte ludbehandling ender du med et løst kridtpulver på overfladen, som man støver væk.
Med fupmidlet er alle pigmenter indlejret i en binder.

Godkendelse af svar
Fra : 234

Dato : 29-09-07 20:55

Tak for svaret wibbi.