/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kædetræk og kobling
Fra : bpedersen
Vist : 2236 gange
50 point
Dato : 28-09-07 15:51

Hej.

Hvor mange kilometer skal en 1,6fsi motor have kørt inden skal have skiftet kædetræk(tandrem)? Der er en forhandler der siger at den aldrig skal skiftes:
Hvad med koblingen, hvor langt køre sådan en motor i gennemsnit inden den skal skiftes?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-09-07 16:00

Tandrem skiftes for hver 90.000 km sådan cirka.
Kobling kommer en på hvordan du behandler bilen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-09-07 16:01

Hvis moteren er med kæde skal den ikke skiftes, det er kun tandremme der skal skiftes, en kobling skal skiftes når den er slidt ned, det er afhængi af hvordan der køres i bilen, med hvormange km. den kan køre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 16:04

Hvis det er den der allerede har gået 152.000 så skal du bare køre "råddent" et par gange - så hedder det ny motor....

Ellers med lidt held 100.000 mere - så begynder udgifterne stille og roligt at stige dag for dag....

Det ER en meget lille motor til en STOR bil.....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-09-07 16:56

Med kæden skal du ikke være nervøs, hvis den endelig trænger til at blive skiftet, så skal den nok fortælle det, den vil ved slid, begynde at rasle/larme, men der går rigtig mange kilometer. Kædetræk er mere stabilt end tandrem, men i "gamle dage", var det med skiftende kvalitet, og nogle kæder begyndte tidligt at larme, men kunne dog holde mange kilometer endda. Mange nye biler i dag vender tilbage til kæde, - fordi der ikke sker de uheld som remmene har forårsaget.
Ang. kobling, - så afhænger det meget af hvordan den bliver brugt (mishandlet), men en som ved hvordan en kobling skal betjenes, er der ihvertilfælde 300000 kilometer, eller mere, men de kan også brændes af på 50000, endvidere kan udrykkerlejet også slides, men det kan også høres, når det er klar til udskiftning. Endvidere kan der også være kvalitetsforskel på disse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-09-07 17:21

en tandrem behøver heller ikke at blive dårlig selvom den har kørt mange kilometer. min far kørte 296000 km i en mazda uden at få skiftet tandrem. han vidste ikke at man skulle skifte den. og den var stadig pæn da den blev skiftet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-07 18:05

Når det er en Skoda, er det sgo'da ikke så meget motoren som resten af bilen du bør være betænkelig over

Men bortset fra det, så skulle en kæde med lethed kunne leve i sådan en motors tid....eller i hvert fald nogen hundrede tusinde kilometer......nu ved jeg ikke hvor stærk sådan en Skoda´motor og kæden er, men jeg har da eks. kørt i andre biler med knastkædetræk, der havde gået både 6- og 700000 km

Koblingen......nogen kan spolere en kobling på 1000 kms. kørsel....til andre holder den bilens levetid

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 29-09-07 12:03

okay. hvad mener du med

'' Når det er en Skoda, er det sgo'da ikke så meget motoren som resten af bilen du bør være betænkelig over''

Hvad vildet koste at skifte in kobling ca.???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 12:09

Hvorfor hænger du dig så meget i hvad de forskellige ting til den koster ??????

Har du allerede handlet er det løb jo kørt....

Har du IKKE handlet - så hold fingrene langt væk fra den....

Den er ALT for dyr i forhold til kørte km....

Alt det extra osv. den er monteret med, kan du jo ikke bruge til meget hvis den blot står i carporten

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 29-09-07 21:33

Joe, hvis sædet kan varme!

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 29-09-07 23:39

hvad mener du med ''Joe, hvis sædet kan varme!''

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 25 point
Dato : 30-09-07 03:41

Citat
Hvor mange kilometer skal en 1,6fsi motor have kørt inden skal have skiftet kædetræk(tandrem)? Der er en forhandler der siger at den aldrig skal skiftes:
Hvad med koblingen, hvor langt køre sådan en motor i gennemsnit inden den skal skiftes?

Der er hvis for meget bladder snag om dette emne:
Svar på spørgsmålet, se citat: ER AT. En motor med kædetræk kan kæden holde bilens levetid, der er måske en kædestrammer der kan justeres, så kæden ikke larmer så meget. Er en motor med tandrem er intervalget for skift fra ca. 60.000 - 90.000 km. afhængi af bilmodel, har man is i maven køre man bare, til den måske springer/springer.
En koblings levetid afhængir af den person der køre i bilen, og om bilen køre mange lange eller korte ture, få eller mange gerskift/start & stop.
Hvis det er fordi du er ved at købe en bil, så vuder om bilens købspris og stand kan bære en rep.omkostning på ca. 5.000 - 7.000 kr. for rep. af kæde/rem og kobling, er du i tvivl så lad være med at købe bilen.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 30-09-07 11:01

okay, det var et godt svar du kom med der. Lige et sidste spørgsmål: hvordan tjekker koblingen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-09-07 12:18

En kopling er ikke lige sådan at tjekke, det er svært at se hvor meget belægning der er tilbage på koblingen uden at skulle skille den af, der erkun at kør en tur i bilen og tjek om den gilder, og hvorlangt pedalen skal trædes ned før den kobler ud, hvis du bare lige skal træde lidt på pedalen før den kobler ud, er koblingen det man kalder for stram og skal slægges lidt så der kommer lidt mere frigang/pedalvandring, er koblingen slægget alt det den kan, så er den slidt og køre på sidste vers, det kontroleres og justeres ude i motorrum ved koblingsarmen.

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 02-11-07 21:07

Tak for svaret Hejdu58.