/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Timer og bevægelsessensor
Fra : shamran2
Vist : 4104 gange
50 point
Dato : 28-09-07 13:37

Jeg ønsker at sætte en udendørslampe op der tændes med en timer morgen og aften. Derudover skal lampen tænde vha. en bevægelsessensor når timeren ikke har den tændt om morgen/aften.

Hvordan strikkes det sammen så strømmen kun løber derhen hvor den skal?

Mvh.
Shamran2

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-07 13:49

Dette skal laves på samme fase og nul efter en afbryder.

Timer tænder en lampe
censor tænder et relæ som tænder lampen parallelt over timerkontakten

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 28-09-07 13:52

Det er vigtigt at du forbinder det så strømmen løber i gennem bevægelsescensoren først og derpå igennem urets kontakter (urmotoren skal have konstant strøm) til belysningen, da censoren normalt får lyset til at tænde i nogle minutter når den får strøm.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 28-09-07 13:56

Det er ikke nødvendigt at gøre det så omstændigt som e.c. skriver, jeg har altid brugt min opskrift og den har virket hos mig i flere år, da både censor og ur sagtens kan tåle strømmen til et par lamper.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-07 14:05

Hvordan forbinder du ur og censor bjarnebr
Der skal enten tændes fra ur eller fra censor

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 28-09-07 14:39

Servodan har en sensor der kan bruges til det du efterspørger.
På hjemmesiden er der beskrivelser af hvordan det strikkes sammen

http://www.servodan.dk/Products/Product%20search/List/Product.aspx?pid={CD6DFE75-B626-4593-935A-C2BE0A45BDAB}

Mvh 15063637

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 50 point
Dato : 28-09-07 14:39

Fasen går direkte til censoren og fra censoren går den så til lampen, kontakten i uret skal så forbindes paralelt over censoren, og hvis du vil have mulighed for at tænde lyset manuelt, skal du også forbinde en afbryder paralelt over censor og ur kontakt, hvis du vil have mulighed for at slukke permanent skal dy forbinde en afbryder mellem censorens afgang og lampen (serieforbindelse) bemærk at det er vigtigt at strømmen går den rigtige vej i gennem censoren.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 28-09-07 14:41

Jeg kommer lige i tanke om at servodan så vidt jeg husker for nyligt har kommet frem med en sensor med indbygget ur.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-07 14:49

Det jeg tænker på er når censor får fase ind bagom - alt efter hvilken type det er.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-09-07 15:20

Dit kontaktur skal forbindes parlelt over sensorens kontakt sæt.
Fase ind på sensor og kontakt ur, og udgangene forbindes sammen og hen til lamperne, der har nul på den andenside af pærene,
og når der kommer nogen er det sensor´s kontaktsæt der kortslutter og lys i lamperne, morgen og aften er det kontaktur der kortslutter.

Godkendelse af svar
Fra : shamran2

Dato : 28-09-07 16:32

Tak for svaret bjarnebr.