/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Tag jer nu lidt sammen...ha,ha
Fra : axelbjarne
Vist : 990 gange
100 point
Dato : 28-09-07 03:46

Altså det kan ikke passe, at vi ikke kan finde ud af og få en ekstern harddisk til at virke!!!!

Når jeg booter på F8, kommer følgende op:

- Pri.Master: HDT722516DLAT80

- USB-HDD0: Seagate FreeAgentDeskt

- Bootable Add in Cards

Hvad h...... gør jeg her....

mvh.
axelbjarne

PS.: Hvordan kan jeg se, jeg er på ekstern harddisk

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-09-07 04:14

Supplerende information:

What are "Bootable add-in cards"? - Stan Hilliard
29-Apr-07 08:55:48

What are "Bootable add-in cards"? The item appears in my BIOS under
[Advanced BIOS Features]
[Hard disk boot priority]

complete list is (booting off number 1):
1 SCSI-2: 7Li_RAID
2 SCSI-1: ST3250823AS
3 SCSI-0: ST3250823AS
4 Bootable add-in cards

The computer has only two add-in cards, a graphics card and
a 2 Port SATA interface card. (PPA 1301) This card has the two
(non-RAID) hard drives connected to it. But both drives already show
up in the HDD priority order list as SCSI-0 and SCSI-1. Also, those
two drives are not bootable -- they contain only extended partitions.
I don't understand why they show up on the boot priority list at all.

Another BIOS item that is probably related to this:
[Advanced BIOS Features]
[Boot other device]
(enabled/disabled)

I post this question because I think it might be related to the fact
that computer sometimes fails to boot up. Then I find in the BIOS that
the Hard Drive Boot Priority has changed. Then move the "SCSI-2:
7Li_RAID" back to the top of the list.

What are Bootable add-in cards?
Does this BIOS configuration seem right?

Advice will be appreciated,
Stan Hilliard

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-07 08:13

Er der oprettet/formateret en partiton på disken, er den gjort aktiv? Er den det booter du på usb hhd0 Seagate

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-09-07 09:55

USB ekstern harddisk har navnet disk F. Jeg kan se den i enhedshåndtering. Men hvis jeg booter på:

USB-HDD0: Seagate FreeAgentDeskt, så bliver der sort skærm....men booter jeg på:

Bootable Add in Cards

så skal jeg have min installations CD i et drev, så kommer den godt nok op, men jeg har på fornemmelsen at den så lander på C-drevet - den alm. harddisk, og jeg vil jo så gerne over på de 250GB, som den eksterne harddisk råder over.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-07 10:01

Du kan tage de andre hdèr fra, så skader du ikke partitionerne.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-09-07 10:05

Det prøver jeg...kommer tilbage om et par minutter....

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-09-07 10:23

Hvis jeg forsøger at køre med ekstern hardisk alene, så kommer der blå skærm, med fejlkode:

0x0000007B - den skriver også jeg skal køre en check desk, men det har jeg gjort, når den starter op på den alm. hardisk, for så kan jeg se under "denne computer", at F er med.

mvh.
Axel

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-07 10:26
Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 12:21

Forsøger du at køre med forskellige bootbare harddiske med forskellige styresystemer.....

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad dit formål er....

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 28-09-07 12:43

Windows kan ikke boote fra en USB- HDD

Der er vist mange der har leget med det problem, ved ikke om der er en let løsning på det, men der er ihvertfald sider med mere eller mindre kreative løsninger.

Har selv gået med tanken om at få en boot på en USB-HDD, men jeg har ikke fået studeret det endnu.

Se foreksempel her: http://www.ngine.de/index.jsp?pageid=4176

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-09-07 17:05

Det er det samme styresystem jeg benytter, fordi jeg har kopieret hardisken over på USB-ekstern harddisk 250GB.
Jeg har ikke fået løst problemet endnu, men så ved jeg da hvad jeg skal lave....
kunne nu godt undvære et sådant problem...

mvh.

axelbjarne

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-07 17:17

Du kan ikke blot kopiere disken, den skal ghostes med et dertil hørende program, såsom Norton Ghost eller lign.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 17:26

Og selv det vil IKKE være nok til at den kan "starte" selv.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-07 17:43

En clonet disk starter fint selv, det bruger til daglig, når jeg laver nye PCér.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 17:55

Yes...

Men da ikke som USB.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-07 17:57

Det har du ret i, da det kræver en bestemt bios.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 18:12

Så er vi enige....

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-09-07 19:12

Jeg har været inde i Bios, og sløjfet Boot på harddisk, men heller ikke det hjælp. Mit bundkort er et MSI PM8M3-V. Det er sikkert ikke advanceret nok, men jeg vil da bruge en mænge tid på det her, fordi mange får sikkert også brug for den viden, hvis problemet bliver løst.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 19:17

Du kan IKKE boote på en USB HD....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-09-07 20:21

axelbjarne

Først - jeg kan ikke li at du har lagt windows ud på F drevet, jeg syntes den bør ligge på et C: eller styres fra roden af primær harddisk.

Boot fra USB - ja hvis det du vil boot fra er bootbar (aktiv)
Men om windows kan li' at starte ude i F er usikkert

Almindelvis bootes der fra roden af den primære HD ( boot manager )

Jeg mener også at der skal bruges et rigtigt image program Ghost eller Drive image til at kopiere.

Jeg ville lægge et image over på den nye harddisk og sørge for at den er aktiv (det bliver den som gel ved kopiering)
Og så ville jeg sætte den nye HD til at boote og straks klikke F8 og gå i fejlsikret tilstand.

Den nye HD kan opdeles så data lægges i gemt partition under operatitionen.

Det du er ved at lave ligner en fifty fifty operation med tungen meget lige i munden.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-09-07 08:15

Jeg har da xp på en usbpen, så det kan lade sig gøre, men det er meget langsomt, og det kræver en boorbar pen, ikke alle klarer opgaven.
http://www.helgec.dk/usb_boot.html

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-07 10:56

peet49 > jeg har prøvet et par gange, men den du henviser til må også prøves.
Det er iriterende at komme hen til en comp med alle sine super disketter .................. nul drev.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-09-07 10:59

Så er det, at et usb floppydrev er på sin plads.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-07 11:05

Ja - jeg har også tænkt på at investere i sådan et.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 29-09-07 11:48

Det lyder da godt, USB floppydrev...har aldrig hørt om det, men vil undersøge det nu.

axelbjarne

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-09-07 13:24
Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 29-09-07 13:25

Rigtige mænd tager ikke backup, men de....*snøft*

Torsdagstippet: Hvilket stik til ekstern harddisk?

En ekstern harddisk er en rigtig, rigtig god ide. Tit sker det nemlig først, efter du har mistet data, at du opdager, at du mangler dem. Men der er mange harddisk-interfaces at vælge imellem, så her er PC Worlds mini-guide til eksterne harddiske.
Af Kenneth Bernholm
torsdag d. 04. januar 2007
eSATA er det hurtigste interface til en ekstern harddisk, men vil man kunne slutte sin disk til flest mulige pc'er, skal man vælge USB 2.0. Et kompromis mellem de to er FireWire 800. Klik for større billede.
Med introduktionen af eksterne SATA-stik kaldet eSATA blev hele historien om eksterne harddiske lidt mere kompliceret.

For det betyder, at der i dag er seks forskellige muligheder, når du skal have ekstra lagerplads koblet til nemt og hurtigt.

Godt nok behøver det hele ikke at handle om hastighed, for skal du blot tage backup af dine personlige filer, spiller hastigheden ikke den centrale rolle, men samtidig kan det være en god ide at fremtidssikre sig, når der købes ind.

I dag er standarderne således:

USB 1.1 : 15 Mbps

FireWire 400 : 400 Mbps

USB 2.0 : 480 Mbps

FireWire 800 : 800 Mpbs

eSATA : 1.5 Gbps
eSATA 2 : 3.0 Gbps

De første kandidater er USB 1.1 og FireWire 400, og dem kan langt de fleste stryge fra listen med det samme. Med mindre du har et unikt og specifikt behov for at forbinde din eksterne harddiske til din pc med disse ældre og langsomme forbindelser, er der ingen grund til at fokusere yderligere på dem.

USB 2.0 interessant, for dette er stikket, du med garanti finder på samtlige nyere pc'er. Er det maksimum kompatibilitet, du søger, er USB 2.0 altså svaret.

FireWire er efterhånden også blevet rimeligt udbredt, ikke mindst fordi det bruges til at forbinde moderne videokameraer til pc'en. FireWire 800 er næsten dobbelt så hurtigt som USB 2.0, men ikke helt så udbredt, så her skal det være hastigheden, der skal være det afgørende argument.

Er hastigheden det eneste argument, er eSATA det oplagte valg. Til gengæld er der stadig mange pc'er, der ikke har eksterne SATA-stik, men det skal nok komme. Der er ingen tvivl om, at eSATA fremover vil blive en særdeles udbredt metode at tilkoble eksterne lagringsenheder, fordi interfacet er en dedikeret lagringsforbindelser, der ikke ligesom USB og FireWire skal konvertere dataene, før de kan lagres.

Har du ikke i dag en eSATA-port på din maskine, kan du få det ved at montere et PCI-kort med en eller to porte på. Har du allerede SATA-stik inde i maskinen, kan du for under 100 kroner købe en bagplade, der konverterer SATA til eSATA og sparer den ekstra hardware.

Er du på udkig efter en ekstern harddisk, så husk at PC World for nyligt testede hele 14 forskellige af slagsen - med alle slags interfaces.

Er vi kommet det nærmere? Boot på ekstern harddisk!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 13:29

Backup og klon er STADIG ikke det samme......

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 29-09-07 13:49

Har lige købt et USB Floppy drev, skal der så bruges dette, for at starte op på det??????

http://www.helgec.dk/usb_boot.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 13:55

Hvis ikke din bios kan boote på USB kan du hoppe og springe - det hjælper IKKE......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-07 14:07

Et USB floppydrev virker som alm. floppy med boot disketter.
Eneste forskel er at du kan boote som et floppy men gennem USB porten.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 29-09-07 14:11

Et varmt emne, der er taget fat på...og jeg er meget tilfreds med at I er med, måske man kunne finde nogle producenter, der har en løsning. Alt burde kunne lade sig gøre....

I am trying to boot to an External HDD that is USB 2.0. In the BIOS, if the USB Emulation setting is Enabled, then the hard drive will boot, however it is VERY slow, and will usually get a STOP (blue) screen. If i Disable the USB Emulation, then booting to a USB Device is not available, even if I use F12.

a blue screen? you aren't seriously trying to boot windows on an external drive are you? ;p

I understand that you "can't" install/boot windows from External HDDs, but that is less my question then the problem i seem to be having with the USB Emulation.

To give a little "history", I also had a problem using Symantec's Ghost. I set up to clone my system partition to the External HDD. When Ghost rebooted to run the job, it would not work, with what looked like their version of a stop screen. At this point, i Disabled the Emulation, and the Ghost job worked. However, with the USB Emulation disabled, i no longer have the option to boot to any USB Device, even one i have used before.

So it seems to me that with the USB Emulation, the BIOS passes along a driver support (for lack of better words) that conflicts with my external HDD. According to the information in the BIOS, the USB Emulation is ALWAYS enabled during initial boot, but if you have the setting set to DISABLED, it does not pass this emulation on to the OS. If this is the case, how come I lose the option to boot to a USB Device when the Emulation is disabled?

You may find that not enabling USB emulation in Ghost but enabling it in your bios solves the problem.

I had a similar situation with my 9150. The 9150 bios provides usb emulation for my Maxtor external drive, but when I try to include any usb drivers in Ghost the system simply locks up.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-09-07 14:31

1. Har du en win 95/98 start/boot diskette.
2. så prøv at sætte comp til first boot USB
3. sæt USB floppy til og start comp
4. hvad gør den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 14:31

Det emne har vendt masser af gange......

Indtil nu har jeg ikke set nogen finde en løsning.....

Arbejder selv med en "rescue" løsning hvor man bare putter en cd i drevet på en nedbrudt maskine som så er "back to yesterday"

Altså en slags gendannelse på EXTERNT medie..... (cd-dvd-hd-hvad man nu ønsker)