/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kvinde med flere fødesogne!!
Fra : aase48
Vist : 848 gange
300 point
Dato : 27-09-07 19:37

Hej
Jens Thomasen født 23 juni 1796 i Korning bliver 3 marts 1822 i Vrads kirke gift med Ane Kathrine Nielsdatter. Ved FT 1845 for Korning står der, at Ane Kathrine er født i Ringive sogn. Da hun dør 8 januar 1878 i Korning, står der, at hun er født i Neder Donnerup, og at hendes far hed Niels Andersen. Ved FT 1850 0g 1855 står der, at hun er født i Ikast sogn. Jeg kan ikke finde nogen Ane Kathrine født i hverken Neder Donnerup eller Ikast. Jeg kan finde en Ane Kathrine født 1798 i Ringive. Her hedder faderen ganske rigtig Niels Andersen og moderen Else Marie Madsdatter, men jeg har ledt efter et skifte eller andet, der kan bekræfte, at det er de rigtige forældre. Er der nogen, der kan hjælpe mig med det? Jeg har også forgæves ledt efter oplysninger om hendes forældre, men jeg kan overhovedet intet fundet om dem, så hvis nogen ved noget om dem, hører jeg gerne fra jer
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-07 20:08

Oplysningerne om vielsen er god nok, ifølge mormonerne...
"
THOMASEN, Jens   Age:   25   Marriage
Wife:   Ane Katrine NIELSDR
Marriage Date:   3 Mar 1822   Recorded in:   Vrads, Skanderborg, Denmark
"
Vil søge at finde mere, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-07 20:29

Angående Ringive: Ringive sogn, Nørvang herred, Vejle amt
forsker Erling Anker Høgh Nielsen også i dette sogn:

se her: http://www.eahn.dk/

måske har han oplysninger om din Ane Kathrine?
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 27-09-07 20:58

Hej Svend
Jeg prøver det anbefalede. Tak

Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-07 21:03

Ifølge denne folketælling er Ane Catrine kun ca 1 år yngre end Jens, altså født ca 1897-98?
"
Vejle, Hatting, Korning, Korning Bye, et Huus, 4, FT-1840, C7973

Jens Thomasen 44 Gift Inderste og Dagleier
Ane Catrine Nielsdatter 43 Gift hans Kone
Thomas Jensen 17 Ugift deres Børn
Niels Jensen 14 Ugift deres Børn
Niels Peter Jensen 11 Ugift deres Børn
Ane Else Kirstine Jensdatter 7 Ugift deres Børn
Mads Christian Jensen 5 Ugift deres Børn
"
Ane Catrine er her med C uden h, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-07 21:12

Her er de lige gamle... Nok den folketælling du henviser til?
"
Vejle, Hatting, Korning, Korning By, , 21, et hus, FT-1845

Jens Thomasen 49 Gift Inderste og dagleier Her i sognet
Ane Catrine Nielsdatter 49 Gift hans kone, almisselem Ringgive sg., Vejle amt
Niels Peter Jensen 16 Ugift deres søn Her i sognet
Ane Else Jensdatter 12 Ugift deres datter Her i sognet
Mads Christian Jensen 9 Ugift deres søn Her i sognet
"
Ane hedder igen Catrine med C uden h og kan ikke være født efter 1897
snarere 1896 som sin husbond, men rigtigt i Ringgive...
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-09-07 21:41

En lidt ældre Ane Cathrine:
"
NIELSDATTER, Ane Cathrine      Birth Date:   25 May 1796
   Christening Date:   1796   Recorded in:   Skjold, Vejle, Denmark
   Father:   Niels LAURSEN
   Mother:   Maren OLUFSDATTER
"
Født lidt længere nordpå,
men langt tættere på end Ikast som jeg ikke tror på, Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 27-09-07 22:26

Hej aase48

Du kunne prøve at tjekke hendes konfirmation, der står også hvad forældrene hedder, måske en hjælp.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 28-09-07 06:51

Hej
JEg tror heller ikke på Ikast, men jeg tror heller ikke, man kan regne 100% med hverken alder eller stavemåde i FT. Med hensyn til hendes konfirmation har jeg fundet 2 piger konfirmeret i Ringive. Det passer med forældrenes navne, og det passer også med, at Ane Kathrine i Ringive har en ca.2 år yngre søster, der hedder Karen, som den ene af de 2 konfirmerede piger hedder, men den andens navn er totalt ulæseligt, så det har ikke bidraget meget til opklaringen. Jeg er virkelig kørt fast her!!

Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-09-07 12:47

Har du iøvrigt fundet forældrene?
Derfra kan du måske lokalisere ægteparret??

Ofte opkaldes børn jo efter deres bedsteforældre...
Så ud fra dette:
"
Jens Thomasen 44 Gift Inderste og Dagleier
Ane Catrine Nielsdatter 43 Gift hans Kone
Thomas Jensen 17 Ugift deres Børn
Niels Jensen 14 Ugift deres Børn
Niels Peter Jensen 11 Ugift deres Børn
Ane Else Kirstine Jensdatter 7 Ugift deres Børn
Mads Christian Jensen 5 Ugift deres Børn
"
Mon så ikke Jens Thomasen' s far også hed Thomas Jensen?
(Jeg har fundet en Jens Thomsen med passende alder, men ikke Jens Thomasens fødsel).

Ane Kathrine/Cathrine/Katrine/Catrine' s far hedder naturligvis Niels,
men efternavnet?? Er du sikker på Andersen???

Og med kun en datter og mor Ane...
mon så ikke bedstemødrene hedder noget med Else???? og Kirstine?????

En farbror, oldefar eller arveonkel hedder sikkert Mads og/eller Christian...
Fortsat God Weekend, Svend

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 30-09-07 09:18

Hej Svend

Ja, jeg har Jens Thomasens forældre. De hedder Thomas Jensen og Ane Kirstine Nielsdatter. så derfor passer det jo også så godt med, at Ane Kathrines mor hedder Else Marie Madsdatter, da den eneste pige hedder Ane Else Kirstine, og den sidste søn hedder Mads. Jeg er ikke kommet længere tilbage her.
FT 1801 Korning:

Karen Nielsen, 62 år, gift, kone, sidder i hyrdehuset
Ane Kirstine Nielsdatter, 48 år, gift, kone, sidder i hyrdehuset
Jens Thomsen, 5 år, hendes søn
Ane Mogensdatter, 63 år, ugift, kone, sidder i hyrdehuset.

Her er Jens og hans mor, men hvor faderen er på det tidspunkt, og hvad hyrdehuset er, står hen i det uvisse.

God weekend til dig også

Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-09-07 12:02

>>>Jens Thomasen født 23 juni 1796 i Korning...

>>(Jeg har fundet en Jens Thomsen med passende alder, men ikke Jens Thomasens fødsel).

>Ane Kirstine Nielsdatter, 48 år, gift, kone, sidder i hyrdehuset
>Jens Thomsen, 5 år, hendes søn

Det var netop dem fra hyrdehuset jeg også fandt...

Og du er sikker på Jens Thomsen er Jens Thomasen?
Så gættede jeg næsten rigtigt om bedreforældre...

Angående hyrdehuset i Korning, det kan måske findes under lokal historie??
Hilsen igen Svend