/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indeklima, loft- og vægmaling
Fra : steenfibiger
Vist : 2905 gange
300 point
Dato : 25-09-07 21:06

Hej,
Jeg vil gerne renovere vore stuer med tapet eller maling. Jeg foretrækker papirtapet for at undgå skadelige dampe som kan ødelægge indeklimaet og fremkalde ubehag og sygdom. Min kone vil helst have malede væge og loft. Da jeg var barn tapetserede man vægene og hvidtede lofterne med kalk, men i dag maler man ofte, selvom tapeter er blevet moderne igen. I Sverige er tapet det almindelige.
Men hvilken type maling bør jeg vælge for at væggene og loftet ikke skal udsende dampe, som ødelækker indeklimaet. Skal jeg se efter en MAL-kode? Vi har ikke tænkt os at gøre arbejdet selv, men at få en maler til at gøre arbejdet. Vi nærmer os løbet af en kortere årrække pensionsalderen, så vi kommer i de kommende år til at opholde os meget af tiden i stuerne!

Dokumenter venligst de råd I svarer med, hvis det er muligt. Jeg har selv forsøgt med både Forbrugerstyrerelsen, Miljøstyrelsen og Konsumentverket.
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-09-07 21:20

Det er vandbaseret maling der skal til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-09-07 21:28

Det er noget pladder. Ingen maling er baseret på vand. basis kan være kalk, plantelim, syntetisk lim, dyrelim, plastic, olie, alkyd eller endnu flere af lemiindustriens frembringelser. Af dem vil jeg foreslå kalk, plantelim eller dyrelim, eventuelt celluloseklister eller stivelsesklister som basis for farven. Eller tapet med ikke alt for kemisk udsmykning.
Og undlad at bo i et betonhus.
mvh
pbp

Min begrundelse er, at menneskeheden har overlevet at bo tæt sammen med de nævnte materialer i århundreder.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-09-07 21:32

Det er sikkert rigtigt, men visse typer vandbaserede malinger udsender konstant giftige dampe, som kan irritere luftvejene og give allergi eller overfølsomhed/hudirritationer/hovedpine. Tidligere brugte man limfarve, som var ganske ufarligt, men det smitter af og man bruger det ikke mere. Skal man vælje alkydmaling, akrylmaling eller acrylsampolymerlatex? Skal det være maling uuden farve? Er B&J 2 det bedste?
B&J 2 Loftmaling hvid
› Antal 10 liter
› Rækkeevne pr. liter 8 m2
› Produktspecifikation
› Hvor meget skal jeg bruge? Klik her
Rundmål : m ?
Højde til loft : m ?
Antal døre : ?
Antal vinduer : ?
Antal lag : ?

Normal pris 399,00
Vores pris 349,00
Antal

Lugtsvag loft- og vægmaling, som fremstår med en helmat finish. Produktet er velegnet til områder hvor det ikke er muligt at tilføre frisk luft B&J 2 Loftmaling hvid opfylder kravene til EU-miljømærket Blomsten. Overholdelse af betingelserne for EU-miljømærket forudsætter at der ikke blandes farve i produktet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-09-07 21:37

Citat
Det er noget pladder. Ingen maling er baseret på vand.

Pladder selv.
Jo det er vandbaseret.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-09-07 21:41

>Teil: Vandet er fortyndings-/opløsningsmidlet. Man siger sgu da ikke, at alkydmaling er terpentinbaseret. Terpentinen er fortyndingsmidlet; basen er en syntetisk alkydolie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-09-07 21:45

Rettelse: Man siger, at maling er vand- eller terpentinbaseret, men det bliver det ikke rigtigt af. Nazismen blev ikke "rigtig" af, at en masse tyskere, østrigere og danskere skreg op om den. Basis for en maling er og bliver bindemidlet: Kalk, lim, olie, alkyd, plast, nitrocellulose, alkyd, acryl, epoxy, polyurethan, klorkautsjuk etc. etc.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-09-07 21:46

Og det er basis for malingen, man skal leve med i årtier efter at fortyndings- eller opløsningsmidlet er fordampet

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 25-09-07 21:47

Limfarve og mosfarve er det du søger.
Limfarve på vægge og mosfarve på lofter.

JA - det bruges stadigvæk i dag.
Citat
"Fordele ved limfarve

En af de helt store fordele ved limfarve er den smukke glød, som væggen får. Limfarven virker dyb og får en fløjlsagtig overflade, der kan minde om en kalket overflade. Det gør, at selv mørke farver får en dybde og et genskin, så væggen ikke virker dyster og suger alt lyset til sig. Overflader, som er malet med limfarve, understreger et rums fine detaljer, f.eks. i træværk, karnapper eller nicher.

Limfarve er meget bestandig. Den hverken gulner eller falmer, som mange moderne malinger gør. Der er desuden mange muligheder for at blande farver.

Limfarve koster mindre end traditionelle malingstyper, da ingredienserne er billige. Der er ingen farlige opløsningsmidler i, og limfarve er derfor hverken miljø- eller sundhedsskadelig.

Du kan anvende limfarve på stort set alle overflader: gipsplader, tapet, væv, puds og beton. Hvis du ønsker at male en limfarvet væg med en anden farve, vasker du blot den gamle limfarve"
http://www.bolius.dk/viden/fakta/funktionalitet-og-arkitektur/farver/limfarve/

Læs alt om disse malinger her;
http://www.kulturarv.dk/tjenester/publikationer/emneopdelt/bygninger/byggeblade/15_byggematerialer/02_materialer_II/index.jsp
http://www.bolius.dk/viden/fakta/funktionalitet-og-arkitektur/farver/limfarve/
http://mba.evia.dk/?id=6

Og en malermester der arbejder med disse malertekniker;
http://www.raadvad-malermesteren.dk/default.asp?pageid=limfarver

God fornøjelse

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 25-09-07 21:53

Endnu en malermester der arbejder med limfarver;
http://www.akantus-maler.dk/index.htm

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 25-09-07 22:59

Hej

Som uddannet bygnings maler vil Jeg bare gerne lige komme med en indskyldelse!

Der kan ikke baseres noget som helst på vand! Det som menes med plast/acryl maling er at de er VANDFORTYNDBARE! Man kan tynde det med vand med i mange tilfælde ikke nødvændigt! Det anbefales ihvertfald ikke i loft og vægmalinger.

Ellers hvis du virkelig vil ha noget som har nogen form for stempel eller mærke på det ikke er skadeligt så skal du ha Beckers maling! De har Svanemærket på nogle af deres produkter.

Du kan læse om det her:

http://www.meripol.dk/content.asp?ID=144&pID=120

Håber det er noget du kan bruge.

VH Laika_Pigen.

Citat
PS: Til Teil.

Du kan ikke basere noget på vand så det pbp_et siger er fuldstændig korrekt!!!
Så hvorfor bruger du tid på at kommentere noget du alligevel ikke har en fis forstand på???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-07 02:08

Rart med nogen fornuftige mennesker!
Selv ville jeg også hælde til limfarve på væggene

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-09-07 11:42

Tak for de mange gode tips - Mere specielt er jeg interesseret i langtidseffkterne med hensyn til afgivelse af dampe, når malingen er hærdet. Hvordan er beckers malinger i den sammenhæng? Findes der bygningsmalere i Århusområdet som anvender denne type maling? Ingen har tilsyneladende talt om tapet!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-09-07 12:47

Det er et meget svært spørgmål , du der kommer med.
Du kan ikke basere noget på malkoderne, de siger kun noget om hvordanmaleren, skal beskytte sig, men intet om langtidsvirkningen.
Fordi en maling eller lim kaldes vandbaseret , kan den da i høj grad godt være usund, for den består jo ikke bare af vand.
Det at et middel har været brugt i hundreder af år gør det jo ikke sundere, bedre erller pænere, som der påstås i noget af det, som der e linket til.
Der er masser af eksempler på at tidligere tiders brug af diverse midler, var en af grundene til deres korte og usunde liv. Tænk bare på tobak, alkohol , meldrøje mv.
Limfarve er simpelthen et sart og uholdbart produkt, som ikke tåler ordentlig rengøring.

Hvis du skal bruge en professionel maler, skal du nok lede lidt efter en som vil bruge præcis det produkt, som du anviser.

Selv ville jeg nok hælde til at hvad som helst fra en stor anerkendt malervarefabrik, er grundigt undersøgt og ret uskadeligt, når først det er ordentlig dampet af, og der kun bruges produkter som angiveligt er beregnet til indendørs brug.

Der fås gode og holdbare "vandbaserede produkter" men jeg er så gammeldags , at jeg er tilbøjelig til at hænge ved terpentinopløst alkydmaling.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 26-09-07 15:40

Hej igen.

Jeg forstår ikk ehvorfor folk er så vilde med limfarve, som maler har jeg aldrig været ude for at skulle bruge dette indendørs, det er jo ikke lige frem den nyeste malings folm og dette er heller ikke en hold bar løsning da lim jo er vand opløslig!

Og af hensyn til Beckers maling kan du kontakte forskællige maler i Aarhus området, de kan fortælle dig om de bruger Beckers, eller i så fald om de er interesseret i at opfylde dit ønske om det skal være denne slags maling.

Du kan også sagtens få tapeter med svanemærkning eller EU-blomsten.
Det kan du læse mere om her.

http://www.tapetmageren.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=28

http://www.tapetmageren.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=32

Håber det er noget du kan bruge.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-09-07 19:06

Det lyder somom du er ude efter økologisk maling. dvs endten svanemærket, mijømærket eller med blomsten. Prøv at læse dig frem, du er sikkert typen der gerne selv vil finde det rigtige svar.

Enhver maler er da underlagt kundens ønske om maling - farve, type osv...

her er en der ligefrem reklamerer med det: http://www.oensmaler.dk/index2.php?location=malerbehandlinger&g=11

Limfarve gik vist af mode fordi det er umuligt at få af igen (uden at det dermed forbliver smukt).

Det er noget utidigt sludder at betonhuse skulle være usunde at bo i. Undersøg lige om tiderne er skiftet

Jeg ville ikke vælge tapet, for det er jo trykt med alskens kemi (antager jeg) og så bliver det hurtigt trivielt at se det samme mønster eller struktur dag ud og dag ind...

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-09-07 11:10

Hvad med latexbaseret maling?
Findes der maling eller tapet som er godkendt af astma- og allergiforeningen?
Det lader til at nogle af Beckers malinger er bedst?
Jeg søger en konkret bygningsmaler i Risskov/Århus

Tak for alle de mange fine tips!

Accepteret svar
Fra : Dr.Disco

Modtaget 300 point
Dato : 27-09-07 12:48

Kode
Men hvilken type maling bør jeg vælge for at væggene og loftet ikke skal udsende dampe, som ødelækker indeklimaet.sæt din tekst her

På bagrund af den gamle limfarve har Damson Paint A/S udviklet en vægmaling som har fået Dansk Indeklima Mærkning.
Kode
Damson VægMaling er en videreudvikling af den gamle limfarve og er i høj grad lavet til dem der gerne vil tilgodese miljøet og deres eget helbred. Vægmalingen indeholder ikke nogen former for opløsningsmidler, blødgøringsmidler eller akrylbindemidler og afgiver derfor ingen kemi til rummet.
http://www.damsonpaint.dk/Pressemeddelelse%20Indeklimam%E6rke.htm
Se mere om Indeklima Mærket her;
Dansk Indeklima Mærkning - http://www.teknologisk.dk/byggeri/253,2
Indendørs bygningsmaling - http://www.teknologisk.dk/byggeri/11333

Forhandler - http://www.damsonpaint.dk/

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 27-09-07 20:56

Hvis du læser de links jeg har lagt i tråden så kan du også se der er tapet som er godkendt af Astma og Allergiforeningen!

Det jeg lægger links til er mærket med Svanen og med EU-Blomsten, Hvilket så vil sige det skal leve op til nogle forholdsvis strenge krav!

Og det med maleren så er det bare at ringe rundt!

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 28-09-07 16:20

Jeg kommer lige med min mening i en ret så heftig debat. Alle vandfortyndbare produkter, der anvises til indvendig brug er gode nok. Den eneste grund til at anvende "renere" produkter er hvis man er svært allergisk og nemt får luftvejsproblemer. Derfor vil jeg heller ikke anbefale alkydloftmaling, da den dunster i lang tid efter påføring. Den anbefaler jeg kun, hvis der er er risiko for gennemslag af nikotin, sod osv. og man ellers ikke har problemer med luftvejene.

Hvis du bruger en maling af god kvaltiet, så får du et holdbart resultat med en ensartet overflade, der ikke er skadelig på nogen måde. Hvis der var den mindste tvivl om skadelige indholdsstoffer i en maling må den simpelthen ikke anvises til indendørs brug. Hvis du bruger limfarve, så kan du ikke umiddelbart skifte tilbage til en almindelig plastmaling igen - det kræver total afrensning. Du nævner latexbaseret maling - det er langt de fleste loft- og vægmalinger baseret på, da det er en billigere form for akryl.

mange hilsner fra en farvehandler...

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-09-07 18:12

Tak pipsen78, men betyder det, at jeg ikke skal vælge Damson eller Beckers produkter? Jeg har lidt svært ved at forst, hvorfor jeg skal fravælge de miljøgodkendte produkter. På min arbejdsplads er der mange, der har problemer med slimhinder, hovedpine og træthed. Det ville jeg blot undgå derhjemme ved at vælge Damson eller Beckers produkter. Er det forkert? Tak for dit og mange andres råd.

Beckers produkter som er Svanemærket i standardkulører samt alle baser.

1. Decor latextempera

2. Elegant loftmaling

3. Elegant vægmaling helmat 4

4. Elegant vægmaling mat 7

5. Elegant vægmaling halvmat 20

6. Elegant Aqua lakfarve grunder

7. Elegant Aqua lakfarve mat 10

8. Elegant Aqua lakfarve halvblank 40

9. Elegant Aqua lakfarve blank 70

Giv dine vægge et langt og godt liv med Damson's Indeklimamærkede VægMaling

Damson har fremstillet en linolie-emulsionsmaling til vægge, der kan være med til at skabe et behageligere indeklima samtidig med, at den beskytter og bevarer. Efter at linoliemalingens karakteristiske lugt under tørringen er forsvundet, fremstår væggene med en smuk, silkeagtig overflade og uden nogen form for farlige langtidsafgasninger. Dette bygger på en analyse, som Damson har fået foretaget af Teknologisk Institut. Vi udleverer gerne den fuldstændige rapport fra afprøvningen ved henvendelse på tlf. 63 955 666.

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 01-10-07 23:14

Hej - jo jeg har set dit indlæg og har også skrevet igen - troede jeg. Jeg har haft lidt problemer med "uploaden"! Men for at svare dig; Nej, Jeg synes ikke du skal fravælge de "renere" produkter. Men der er ofte for megen hysteri omkring de almindelige malinger. Hvis de forårsagede hovedpine, allergier og deslige, så måtte vi slet ikke have dem på hylderne. Og hvad folks tørre slimhinder, hovedpine og utilpashed skyldes? Der kan man sagtens pege på almen dårlig udluftning, dårlig rengøring eller for skrappe rengøringsmidler - der kan være mange andre grunde. Men når først en maling er hærdet, så afgasser den ikke noget! Der er dog forskel på folk og derfor siger jeg også - følg dn egen sunde fornuft. Du har en masse oplysninger nu - tag din beslutning udfra dem...

Mange hilsner

Pipsen78

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-10-07 10:28

Er der nogen, der kender en bygningsmaler i Århus eller Østjylalnd, som går ind for disse principper, som jeg efterlyser?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-10-07 10:27

Jeg får besøg af en malermester på mandag, så jeg afventer lige og se om jeg har fundet en løsning nu, eller jeg har yderligere spørgsmål.
God weekend,
Steen

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 17-10-07 09:39

Tak for svaret Dr.Disco. Jeg har fået mange goode svar, men jeg vælger dig, fordi jeg nu har fået kontakt med en farvehandel og malermester, som er vant til at bruge Damson maling. Nu får jeg et tilbud fra ham! tak for hjælpen,
Steen