/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
tjekke hvornår bilsyn
Fra : janinna
Vist : 9501 gange
300 point
Dato : 24-09-07 21:54

hej! hvor kan man tjekke hvornår en bil bliver kaldt til syn?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-09-07 21:59
Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-09-07 22:01

På regstrerings attesten. Normalt følger de periodiske syn første registreringsdato.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 24-09-07 22:02

Hej Janinna!

Du kan en tommelfinger regel gå ud fra din bils første registrerings dato på din registreringsattest.
det vil sige at hvis din bil fx. er fra 01 Dec 1985, så skal den tll syn i slutningen af Nov eller i starten af Dec 2007.

Du kan også bruge biltorvet, der kan man få oplyst bilens sidste synsdato & så skal bilen jo synes 2 år efter denne dato.

Mvh. Tri

Kommentar
Fra : janinna

Dato : 24-09-07 22:07

hej! du skriver :http://www.applusbilsyn.dk/til-syn/ ,
gælder det også hvis man ikke får synet hos dem?
har nemlig kik på en bil fra 1994, og ham der sælger den siger at den blev synet april 2007.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-09-07 22:15

Citat
og ham der sælger den siger at den blev synet april 2007.

Så må han jo vise papirene på seneste syn.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-09-07 22:15

=> Tri

Din sidste kommentar er ikke altid korrekt.
Det kan vel være tilfældet som du skriver, men datoen afhænger af, hvad der er krydset af i registrerings-anmeldelsen. Her kan der angives at de periodiske syn ikke skal følge godkendelsesdatoen. Lidt pudsigt synes jeg, men ikke desto mindre fakta! Jeg havde for et par år siden købt en nysynet bil, som blev indkaldt til periodisk syn et år efter!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-09-07 22:16

Bilsyn er vedtaget ved lov, ens for alle.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-07 22:27

Husk nu een ting, når du køber en brugt bil, så se papirer på det sælgeren fortæller dig.

Hvis bilen er synet i april 2007, så har han også en synsattest.

Læs denne side http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-07 22:31
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 22:37

Der er blevet arbejdet en del på at forenkle periodesyn, sådan at man nu skulle kunne gå ud fra seneste synsdato og så ca 2 år frem inden næste syn.

Men hvis du er i tvivl om bilen er synet i april, så bed om at se godkendelsesblanketten, det er et almindeligt stykke A4 papir som er printet ud på synsstedet, med dato og resultat af synet, og evt. hvilke fejl og mangler der blev påtalt, og det skal du sådan set have med sammen med registreringsattesten såfremt du køber bilen.

Men husk, at et syn ikke fortæller særlig meget om bilens tilstand, udover at den på synstidspunktet overholder lovens krav til bremser, styretøj, lygter o.s.v., man skal altså ikke automatisk gå ud fra, at nysynet = god bil.

Hvis sælger af en eller anden årsag ikke har det papir, så tag registreringsnummeret på bilen og ring til dit lokale motorkontor og spørg hvornår bilen er synet sidst.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 25-09-07 08:09

Det er nu ikke helt rigtigt at, man kan regne med sidste syns dato,Det har vi selv oplevet.

For sidste ejer kan godt have snydt for et syn, så regn altid med første registrerings dato,

Kommentar
Fra : vivib

Dato : 25-09-07 08:27

Hej. På bagsiden af registrerings attesten står der, hvornår du skal syne bilen, der vil stå hvornår den sidst er synet det vil altid fremgå af registringsattesten.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-09-07 09:03

Datoen for sidste syn er IKKE en garanti for, at der er 2 år til næste syn!

Det er oplevet på egen krop - jfr. tidligere indlæg!

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-09-07 10:09

http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.aspx
Hvis du kender bilens reg.nr.kan du se alle oplysninger her.
Mvh.muldvarp1

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-09-07 10:21

Bravo muldvarp1

Det link fortæller jo det hele!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-09-07 10:36

Citat
BilsynPerson- og varebiler skal til periodisk syn første gang, når de er fire år gamle og derefter hvert andet år. For motorcykler og campingvogne er der endnu ikke indført periodisk syn, men de skal synes ved ejerskifte, når de er over fem år gamle.

Ved et bilsyn kontrollerer en godkendt synsvirksomhed, om køretøjet opfylder lovens minimumskrav til sikkerhed og miljø. Kravene vedrører bl.a. bremser, styretøj, hjulophæng, affjedring, lygter, rust og udstødning. Men synet er ikke en total gennemgang af bilen, og det må derfor ikke forveksles med en tilbundsgående test af en brugt bil.

Efter et syn får du en synsrapport, hvor eventuelle fejl, som skal rettes, er anført. På synsrapporten kan synsvirksomheden desuden give servicebemærkninger om forhold, som bør rettes, men som på synstidspunktet ikke er så alvorlige, at bilen ikke kan gå igennem synet. De gode råd fra synsvirksomheden kan for eksempel være ”bremseskiver står foran udskiftning”, ”bagdæk er nær slidgrænsen”, ”koblingen bør justeres” og ”barnestolen bør placeres hensigtsmæssigt”.

Skal du købe en nysynet bil hos en forhandler, skal du derfor bede om at se synsrapporten. På www.applusbilsyn.dk kan du finde tidligere synsrapporter på biler, der er synet efter 1. oktober 2000. Du skal blot kende bilens registreringsnummer.

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler/saelger-er-privatper/bilsyn/

Ved omregistrering af en bil, så vil sidste synsdato fremgå af registreringsattesten

Citat
har nemlig kik på en bil fra 1994, og ham der sælger den siger at den blev synet april 2007.

Hvis "ham" der sælger den har haft bilen siden 1994, så fremgår det jo ikke af registreringsattesten hvornår den sidt er synet.

Men er det hos en forhandler eller privat du vil købe den bil !!!!

Der er mange gode råd på denne side, når der handles brugt bil

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-09-07 13:41

..... men selv om du kender sidste synsdato er det ikke sikkert, at næte synsdato er om 2 år! Det kan sagtens være før!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-09-07 16:06

Citat
Hvis "ham" der sælger den

Ikke har orden i papirerne, så finder man en anden bil.
Og en anden sælger.