/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
LAN forbindelse & Fildeling
Fra : Nikolaj_C
Vist : 746 gange
40 point
Dato : 24-09-07 17:34

Hej

Jeg har for nyligt ville overføre nogen filer fra min gamle stationære til min nye bærbare pc.
Problemet er at jeg ikke kan accesse min gamle computer fra min nye (firewalls og alt andet ER slået fra), og at jeg ikke kan finde min nye pc med min gamle?!!

Jeg har prøvet alt, synes jeg selv, men det skidt virker ikke alligevel.

Jeg kører XP Pro på begge computere, og har både forsøgt mig med min D-Link router samt med en direkte lan. (altså uden router).

Begge computere er i samme arbejdsgruppe (MSHOME) og så vidt jeg ved har de forskellig IP.

Hvis der er nogen har har forslag eller løsninger til hvordan jeg kan få koblet de to ordentligt sammen så bliver jeg meget glad. Min viden rækker ikke langt nok åbenbart :S

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-07 18:30

Hvorfor ikke bare kopiere det over via en cd/dvd - rw eller en stick.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-09-07 19:29

Gennem router:
samme arbejdsgruppe (som du har)
tillad deling af printer og filer (skriv deling under hjælp og peg på deling af filer)
du skal kunne se din egen og den anden comp. i "netværksteder"

USB kabel skal være krydset som et "linkkabel" og medfølgende program
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-44

to netkabler kan kobles sammen via hub eller switch

Kommentar
Fra : Nikolaj_C

Dato : 24-09-07 21:44

Refi

Det drejer sig om cirka 120GB
Så jeg orker ikke at skulle brænde dvdskiver hver eneste gang jeg skal overføre noget. Hvilket vel egentlig er forståeligt nok.

E.C

Jeg havde ikke tænkt mig at anvende et USB kabel, men et decideret LAN kabel, bare connected direkte. Det har fungere tidligere imellem min og en anden bærbar, men problemet er at det ikke virker ordentligt imellem min bærbare og min gamle stationære.
Har du nogen idé om hvad det skyldes?
Jeg har allerede samme arbejdsgruppe og tilladt deling af filer, men kan nogen gange ikke se den anden computer, og andre gange får jeg en meddelelse om at jeg ikke har adgang ?!

Mvh
Nikolaj

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-07 22:05

Citat
nogen filer fra min gamle stationære til min nye bærbare pc

Citat
cirka 120GB

Hænger ikke helt sammen....

Det må være en gevaldig harddisk du har på den bærbare

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-09-07 09:27

Sæt begge putere til at finde IP automatisk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-07 10:52

Du skal tillade deling af de mapper som skal kunne ses af den anden computer, jeg havde selv problemet med min bærbare, marker mappen Delte dokumenter på den computer du ikke har adgang til, højre klik og klik på Egenskaber fanebladet Deling, der skal der være markering i Del denne mappe på netværket, giv så mappen et navn så du kan kende den, når den vises på de andre computere, og da det er dig selv som vil se mappen fra andre computere, kan du rolig sætte markering i Tillad andre brugere at ændre mine filer, nu kan jeg se mine delemapper fra andre computer som kobles til mit netværk, under Netværkssteder bliver alle delte dokumenter på netværket vist, du finder Delte dokumenter under Denne commputer - drev C - Documents and settings - All users

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-09-07 11:11

En mulighed er også at logge på som administrator med samme password på begge mask.

Har mask. ikke før været "kørt" som administrator så vælger du bare et et password (husk det)

Kommentar
Fra : Nikolaj_C

Dato : 25-09-07 19:45

O.v.n.

Jeg har allerede prøvet den tilgang til problemet, men den vil stadigvæk ikke lade mig overføre?
Kan det være den stationære der er noget i vejen med?

e.c.

Det vil jeg prøve når jeg får tid igen. Burde det have nogen betydning hvis der ikke er admin på den stationære?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-09-07 20:22

Altså normalt er fildeling på begge comp tilstrækkeligt men jeg har her hjemme været ud for at maskinerne skulle være logget på som administrator.

Du kan også lige pinge maskinerne:
start>kør>skriv CMD> ok
i det sorte vindue skriver du:
ping computernavn
tryk enter

eller:
net wiev
tryk enter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-07 20:41

Det er oftest Netbios over TCP/IP der er problemet og det løses enklest ved at installere NWLink Netbios protokollen på begge maskiner.
Læs om det her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-07 20:44

.. skulle måske lige tilføje at NWLink Netbios er en IPX/SPX protokol.

Man deaktiverer netbios over TCP/IP og forhindrer så sdamtidig at Internetforbindelsen blandes ind i lokalnetværket og så er den endda så effektiv at du kan køre på tværs af netværksnavne.

Lokalnetværk er i øvrigt mest stabile med router og faste IP numre der refererer til routerens gateway.